Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Minister Eurlings opent innovatiecentrum Wegenwacht

Den Haag, 24 september 2007

Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) opent vandaag het nieuwe Expertise- en Innovatiecentrum van de Wegenwacht in de Haagse wijk Ypenburg. Dit nieuwe centrum past in de moderne pechhulporganisatie van de Wegenwacht. De Wegenwacht slaagt erin om 9 van de 10 pechgevallen direct met eigen auto weer verder te laten rijden.

De Wegenwacht bezit door jarenlange ervaring een enorme bron van kennis van auto's en van storingen aan voertuigen. Wegenwachten weten zich bijgestaan door de Technische Helpdesk, die weer de beschikking heeft over de laatste kennis op autogebied en een database met alle bekende storingen. Ook heeft de Wegenwacht een afdeling Research en Development, die de laatste ontwikkelingen op autogebied nauwlettend volgt en deze vertaalt naar de dagelijkse praktijk van de Wegenwacht.

Het nieuwe centrum herbergt naast de afdeling R & D en de technische helpdesk ook autokeuringen, inbouw Wegenwachtauto's en een Servicecentrum voor de wegenwachten die in de regio actief zijn. In het innovatie- en expertisecentrum werken 60 mensen.

Ypenburg ligt op een plek waar veel drukke snelwegen bij elkaar komen, de A4, de A13 en de A12. Als leden daar stil komen te staan kunnen de auto's en de bestuurders gemakkelijk naar Ypenburg worden gebracht. Naast Amsterdam, Rotterdam en Utrecht is de Haagse wijk Ypenburg het vierde servicecentrum voor de randstad.

De Wegenwacht heeft de beschikking over de volgende locaties in Nederland:


* Opleidingscentrum in Utrecht

* De planningscentrale in Wolfheze

* Twee alarmcentrales in Den Haag en Assen

* 20 Wegenwachtstations in het hele land

De ongeveer 1000 wegenwachten hebben de beschikking over een uitgebreid wagenpark bestaande uit VW Touran's , VW Golf, T5, T4, Wegenwachtmotoren, Lepelvoertuigen en Truckservicevoertuigen.

Om in te spelen op de ontwikkelingen op autogebied heeft de Wegenwacht inmiddels de beschikking over een zogenoemde EOBD-tester. Daarmee kan de Wegenwacht motormanagementsystemen uitlezen en eventueel resetten.

Een aantal voertuigen heeft de beschikking over verkeerd getankte brandstofinstallatie. Daarmee kan brandstof worden afgetapt. In 2006 is ruim 800.000 liter verkeerd getankt brandstof afgevoerd.

Ter vervanging van een 20 kilo zware krik wordt iedere nieuwe Touran en T5 voorzien van een luchthefkussen en een luchtsleutel om wielen te verwisselen. De wegenwacht kan bovendien als extra service de bandspanning controleren omdat wegenwachtvoertuigen met luchtkussen ook voorzien zijn van een luchtcompressor.

De pech TOP 10 van de ANWB Wegenwacht luidt als volgt:


1. Starthulp

2. Lekke band

3. Accu defect

4. Deur op slot

5. Dynamo/ electrische storing

6. Startmotorproblemen

7. Verkeerde brandstof getankt

8. Koppakking

9. Kabelbreuk

10. Distributieriem

De wegenwacht helpt per jaar 1,3 miljoen pechgevallen. In het oktobernummer van de Kampioen is meer te lezen over het nieuwe Expertise- en Innovatiecentrum.