Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Uitholling spoorboekje dreigt
De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn verontrust over een
dreigende aantasting van de treindienstregeling in de late avond.
ProRail wil in december een nieuw onderhoudsschema invoeren. Het ziet
ernaar uit dat dit op veel enkelsporige lijnen zal leiden tot het
schrappen van de laatste en/of voorlaatste trein op sommige dagen van
de week. De consumentenorganisaties vinden dit ontoelaatbaar.
Treinverbindingen vormen de kern van het OV-netwerk op zowel nationaal
als regionaal niveau; reizigers moeten op die verbindingen kunnen
vertrouwen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
De consumentenorganisaties krijgen verontrustende signalen over het
schrappen van treinen aan de `rand van de nacht' op sommige dagen van
de week, om tijd vrij te maken voor regulier klein onderhoud aan het
spoor. Dit betreft zowel treindiensten van NS als van regionale
spoorbedrijven. Voor een flink aantal (vooral enkelsporige) trajecten
betekent dit dat de laatste trein op sommige dagen een uur eerder
gaat, in een enkel geval mogelijk zelfs nog meer. Reizigers krijgen
zodoende te maken met meer valkuilen en voetnoten in de
dienstregeling. Het is niet uitgesloten dat hier en daar ook overdag
treinritten zullen sneuvelen.
Met het nieuwe onderhoudsschema wil ProRail de veiligheid van
baanwerkers verbeteren en het spoor in goede conditie houden. De
consumentenorganisaties onderschrijven deze doelstellingen, maar zij
hechten aan de voorwaarde die de toenmalige minister van Verkeer en
Waterstaat twee jaar geleden in een brief aan de Tweede Kamer
formuleerde bij de plannen voor een `onderhoudsrooster': stapsgewijze
invoering van het hoogste veiligheidsniveau voor de baanwerkers
"zonder aantasting van het treinproduct en gevolgen voor de
klanttevredenheid".
De consumentenorganisaties denken dat erosie van het spoorboekje 2008
kan worden vermeden door het onderhoud van enkelsporige lijnen te
plannen in weekendnachten: op zondag rijdt de eerste trein immers
later dan door de week, zodat er voor de nachtelijke werkperiode geen
treinritten hoeven te worden geschrapt. De organisaties vinden dat
ProRail alsnog inzichtelijk moet maken welke financiële of andere
afwegingen bij deze keuze aan de orde zijn. Het publieke belang van de
beschikbaarheid van openbaar vervoer is daartoe groot genoeg.
Zolang over deze afwegingen en hun doorwerking in de dienstregeling
geen volledige duidelijkheid is gegeven, en zolang de
consumentenorganisaties nog geen advies over de ingrepen in de
dienstregeling hebben kunnen uitbrengen, mag niet worden besloten tot
het schrappen van ritten uit het spoorboekje van 2008, dat al op 9
december ingaat.
Pagina geplaatst: 24 september 2007