WK-punt voor SEAT-coureur Tom Coronel op Brands Hatch
(9/24/2007)
Het negende raceweekend van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het
circuit van Brands Hatch in het Britse graafschap Kent leverde een
WK-punt op voor SEAT-coureur Tom Coronel. Op het circuit waar Coronel
vorig jaar voor het eerst in actie kwam met de SEAT Leon eindigde hij
nu in de tweede race als negende.
Omdat er één Britse gast-rijder vóór hem over de eindstreep kwam
en deze volgens het reglement niet in aanmerking komt voor WK-punten,
kon Coronel opnieuw een punt bij zijn totaal laten schrijven. âAl met
al zal er wel een stijgende lijn in gedurende het weekend,â
analyseerde de coureur na afloop.
Het was al snel duidelijk dat de beide SEATs Leon TDI met direct
ingespoten dieselmotor van de Fransman Yvan Muller en de Spanjaard
Jordi Gené op het 3.703 kilometer lange circuit ten zuid-oosten van
Londen in het voordeel waren ten opzichte van de Leons met
benzinemotor, zoals ook Coronel die bestuurt. In de kwalificatie waren
de onderlinge verschillen, zoals zovaak in het WTCC, uitermate klein:
Coronel kwam slechts 0,699 seconde tekort op de snelste rondetijd en
stond daarmee op de zestiende plaats. âAls je met zoân klein verschil
zestiende staat, dan weet je wel hoe close het eraan toe gaat,â aldus
Coronel. Yvan Muller, die eind augustus op het circuit van
Oschersleben als eerste rijder in de historie van het WTCC een
overwinning met een dieselmotor behaalde, was op Brands Hatch de best
geklasseerde SEAT-coureur in de kwalificatie. Hij reed de vijfde tijd
in het 25 autoâs tellende startveld, één plaats voor de Belg
Pierre-Yves Corthals, die met zijn SEAT Leon de snelste privé-rijder
was.
Het vinden van de juiste afstelling van zijn auto was voor Coronel op
Brands Hatch een lastige aangelegenheid. âWe reden met een nieuw type
schokdempers en hadden daarmee een goede afstelling gevonden, maar
één van de dempers ging in de warm-up kapot, waardoor we voor de
race met ander dempers moesten rijden,â vertelde hij. âDie eerste race
was voor mij een kwestie van over-leven. Ik heb Colciago één keer
ingehaald en hij mij één keer, maar dat was het wel. Voor de rest
was het een vrij saaie race, waarin ik als dertiende eindigde.â De
tweede race van de dag bracht duidelijk meer actie. Coronel: âIk had
een redelijk goede start en kon goed meekomen met de mensen vóór me.
Ik heb af en toe lekker kunnen knokken en dat maakt het altijd de
moeite waard. Dat ik ook nog een kampioenschapspunt heb gescoord,
stemt me tevreden. Bovendien was ik in de tweede race de beste
SEAT-rijder met een benzinemotor.â
In beide races was Yvan Muller met de SEAT Leon TDI de best
geklasseerde SEAT-coureur. In de eerste wedstrijd, waarin hij ook de
snelste ronde reed, was de Fransman vierde, in de tweede race eindigde
hij als vijfde, telkens één plaats voor zijn Spaanse merkgenoot
Jordi Gené. SEAT-coureur Pierre-Yves Corthals was in beide
wedstrijden de hoogst geklasseerde privé-rijder.
AutoRai