Vereniging Milieudefensie
Milieudefensie: 'Hoogste tijd voor kerosineaccijns'
Belasting op vliegen blijkt 43 procent lager dan autovakantie
Amsterdam, 22 september 2007 - De prijs van een vakantiereis met de
auto wordt voor 43 procent bepaald door belastingen, terwijl dat voor
een vliegvakantie maar 3 procent is. Dat blijkt uit onderzoek van het
Centrum voor Duurzaam Transport en Toerisme van de NHTV Breda in
opdracht van Milieudefensie. Volgens Milieudefensie doet het
kabinetsvoorstel voor een vliegtax weliswaar iets aan dit oneerlijke
belastingvoordeel, maar zou het kabinet ook het initiatief moeten
nemen een Europese kopgroep te vormen met buurlanden die accijns gaan
heffen over kerosine.
Milieudefensie vindt dat minister Cramer (Milieu) haar best moet doen
om met bijvoorbeeld Engeland, Duitsland, België en Frankrijk een
kopgroep te vormen van Europese landen die kerosineaccijns gaat heffen
op vluchten tussen elkaars landen. Het aantal vluchten tussen deze
landen kan dan tientallen procenten dalen, zo blijkt uit onderzoek.
Campagneleider Verkeer van Milieudefensie, Joris Wijnhoven: 'Door
vliegtickets verder te belasten worden andere en minder vervuilende
vervoersvormen weer concurrerend. Met name de veelvliegers, die korte
funtripjes maken binnen Europa, zullen hierdoor hun gedrag veranderen.
En dat betekent directe winst voor het milieu.'
De NHTV onderzocht de belastingdruk van verschillende vervoersvormen
voor vier veel bereisde tracés. Er werd bekeken welke belastingen de
reiziger betaalt en hoe hoog die belastingen zijn. Het blijkt dat
autorijders 43 procent van hun reiskosten kwijt zijn aan belastingen
als BTW, brandstofaccijns, tolheffing, aanschaf- en wegenbelasting.
Busreizigers komen uit op 21 procent, treinreizigers op 6 procent.
Luchtvaartpassagiers zijn het goedkoopste uit: 3 procent van hun
reiskosten bestaat uit belastingen, grotendeels vanwege de Britse
ticketheffing. De onderzochte reizen gingen van Amsterdam/Utrecht naar
Berlijn, Barcelona, Londen en Zürich.
De onderzoekers keken ook naar het vlieggedrag. Opvallend is dat de
helft van de Nederlanders de afgelopen drie jaar niet heeft gevlogen.
28 Procent zegt minder dan eens per jaar te vliegen, 21 procent vliegt
één of meerdere keren per jaar. 20 Procent van de mensen ging in
onderzoeksjaar 2006 helemaal niet met vakantie, 21 procent vierde
vakantie in Nederland. Vliegvakantiegangers hebben een relatief hoog
inkomen en geven op vakantie (los van hun reis) aanzienlijk méér geld
uit dan een autovakantieganger: gemiddeld 989 euro tegen 399 euro voor
een autovakantie.