Introductie milieuzone in deel van de stad en aanzet eerste aardgas/multi-fueltank station in Maastricht
Datum: 29/8/2007
De gemeente Maastricht gaat als eerste Limburgse stad een milieuzone instellen op de Meerssenerweg en de Ambyerstraat. Dat betekent dat milieu-onvriendelijke vrachtwagens, die niet aan de milieunorm voldoen, deze wegen niet mogen berijden. Ook wil Maastricht als eerste Limburgse stad in 2008 een aardgas/multi-fueltankstation openen.
Deze twee initiatieven komen voort uit het luchtkwaliteitplan Maastricht. Vorig jaar heeft de Gemeenteraad het luchtkwaliteitplan vastgesteld. Een groot deel van de daarin genoemde maatregelen zijn het afgelopen jaar verder uitgewerkt en moeten ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit in Maastricht in 2010 voldoet aan de grenswaarden voor stikstofdioxide en fijn stof. De maatregelen die zijn uitgewerkt zijn onder andere:
-Invoering milieuzonering op de Meerssenerweg en de Ambyerstraat. De milieuzone wordt aangegeven met borden. Deze maatregel levert een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit op deze wegen. Eind september wordt de milieuzone in werking gesteld.
-Aardgas/multi-fueltankstation. Het gemeentebestuur wil hiermee de vicieuze cirkel doorbreken die ervoor zorgt dat de aanschaf van schone voertuigen moeilijk van de grond komt. De vestiging van een dergelijk vulpunt maakt het de autogebruiker makkelijker om een 'schoon' voertuig aan te schaffen.
-Aanschaf schoon wagenpark. Inmiddels rijden vier huisvuilwagens van de gemeente op plantaardige olie, vier huisvuilwagens zijn voorzien van een roetfilter en acht scooters zijn vervangen door elektrische scooters. Naar de toekomst toe zal het hele gemeentelijk wagenpark overschakelen op aardgas. Ook gaat de gemeente bedrijven in Maastricht stimuleren hun wagenpark 'schoner' te maken.
-Onderzoek naar stadsdistributie. Inmiddels is de gemeente i.s.m de Kamer van Koophandel een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van stadsdistributie.
-Onderzoek naar differentiatie van Parkeertarieven. Zodra landelijke wetgeving het toelaat zal de gemeente Maastricht ook onderzoeken op welke wijze differentiatie van parkeertarieven voor schone en vuile auto's is in te voeren
-Betere bewegwijzering voor vrachtwagens. Komend jaar wordt in de gemeente Maastricht uniforme industriebewegwijzering ingevoerd. Daarmee wordt het zoekverkeer teruggedrongen
-Invoering Locatiebeleid. Samen met de Provincie en andere Limburgse gemeenten is gericht locatiebeleid in ontwikkeling. Doel hiervan is om bij de planning van ruimtelijke ontwikkelingen, zoals scholen en sportvelden, risico's op het gebied van luchtkwaliteit te minimaliseren.
De activiteiten uit het luchtkwaliteitsplan worden besproken en uitgewerkt in samenspraak met het platform luchtkwaliteit Maastricht. Het platform is opgericht om vanuit de gezamenlijke verantwoordelijkheid de luchtkwaliteit in Maastricht te verbeteren. Doel van het platform is dan ook het delen van kennis, het komen tot afstemming en het fungeren als advies- en klankbordgroep. In het platform hebben naast de gemeente verschillende partijen zitting waaronder bedrijfsleven, Kamer van koophandel, Provincie, GGD en platform Klaorloch. Wethouder Wim Hazeu is enthousiast over de werking van het platform:"We staan voor een zware opgave om de luchtkwaliteit in Maastricht te verbeteren, maar ik heb goede hoop dat we door deze gezamenlijke aanpak de lucht in Maastricht schoner kunnen maken."
In de week van de vooruitgang(van 16 t/m22september) doet de aardgaskaravaan Maastricht aan. De karavaan is een stoet van Voertuigen die op aardgas rijden. De karavaan rijdt die week door Nederland en bezoekt gemeenten die concreet bezig zijn met projecten op gebied van duurzame mobiliteit. Op zaterdag 22 september komt de karavaan in Maastricht aan. Iedereen kan dan kennis maken met de verschillende soorten aardgasvoertuigen. Tevens wordt op deze
dag de milieuzone geopend.
Gemeente Maastricht