Ingezonden persbericht
p e r s b e r i c h t
Steinlen - Meester van Montmartre in Kunsthal Rotterdam
Théophile-Alexandre Steinlen
Meester van Montmartre
22 september 2007 t/m 20 januari 2008
Na het succes van Mucha in 2004 en Toulouse-Lautrec in 2006 presenteert de Kunsthal opnieuw een groots
overzicht van één van de meest geliefde kunstenaars uit de Belle Epoque: Théophile-Alexandre Steinlen
(1859-1923). Het is voor het eerst dat er zo'n uitgebreide verzameling werk van Steinlen in Nederland te zien
is. Het omvangrijke retrospectief van meer dan tweehonderd werken bestaat uit schilderijen, affiches
(waaronder de wereldberoemde `Chat Noir'), tekeningen en illustraties. Het meest bijzonder zijn Steinlens
schilderijen die lange tijd onderbelicht bleven en waarvan een aantal nooit eerder getoond is. Zij maken een
belangrijk deel van de tentoonstelling uit.
Het Parijse straatleven
De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één
van de beeldbepalende kunstenaars wordt. Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van
cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder
wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette. Steinlen schildert en tekent portretten van de
wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers
in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt
hen vast in zijn werk.
Kattenliefde
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater
die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor
dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat
in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.
Illustrator
Steinlen levert illustraties voor o.a. L'Assiette au Beurre, Le Gil Blas, Le Chat Noir en voor bladmuziek. Zijn
directe en heldere werkwijze is geliefd bij de pers. De tentoonstelling bevat dan ook een groot aantal
tijdschriften en kranten. Met veel empathie verslaat hij de gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog:
soldaten die naar het front trekken, vluchtende families en gewonden. Zijn maatschappelijke engagement
komt duidelijk naar voren in de manier waarop hij met zijn tekeningen van kleinburgerlijke taferelen
expliciet kritiek levert op de heersende sociale verhoudingen. Steinlens oeuvre is als een beeldverslag van
het leven in Montmartre rond de vorige eeuwwisseling. De tentoonstelling is tot stand gekomen met
medewerking van het Musée du Petit Palais Genève, dat de grootste Steinlen collectie ter wereld huisvest.
Bij uitgeverij Scriptum Art Books verschijnt de gelijknamige catalogus, (ISBN 978 90 5594 559 7, 29,95)
> Voor meer persinformatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van de Kunsthal Rotterdam:
Willemijn van Drunen, t. 010-4400323; Femke van der Stoep, t. 010-4400321, 06-24820655; f. 010-4367152; communicatie@kunsthal.nl
> Bij publicatie graag vermelden:
info 010-4400301, www.kunsthal.nl, openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00 - 17.00 uur
---- --