Utrecht, 21 september 2007
NS investeert 400 miljoen in extra Sprinters
- oorspronkelijke bestelling verdrievoudigd; versnelde levering wegens groeiend aantal
reizigers
- met gelijkvloerse instap en airconditioning meer comfort in treinvervoer over korte afstand
- minder elektriciteitsverbruik en dus minder uitstoot van CO2
- lopende investeringen in treinen gestegen tot 1,6 miljard
Vandaag heeft NS een contract ter waarde van 399 miljoen euro gesloten met Siemens en
Bombardier Transportation voor de levering van nog eens 64 nieuwe Sprinters. Het betreft
32 vierdelige en 32 zesdelige treinstellen met een capaciteit voor het vervoeren van circa
24.000 reizigers. In 2005 bestelde NS al 35 Sprinters, waarvan de eerste vandaag in Krefeld
werd gepresenteerd. Vanaf het najaar van 2008 zorgen deze treinen met een gelijkvloerse
instap, een volledig transparant interieur en airconditioning voor een nieuw
kwaliteitsniveau in het metroachtige treinvervoer over de kortere afstanden, vooral in de
Randstad. Ook dragen de nieuwe Sprinters bij aan een lager elektriciteitsverbruik en dus
minder uitstoot van CO².
Sprinterformule
NS biedt de treinreizigers drie `treinformules' aan: Hogesnelheidstrein, Intercity en Sprinter. Iedere
treinformule heeft herkenbare kwaliteitskenmerken. De Sprinterformule is gericht op snel en
comfortabel reizen tussen kleinere stations en naar de grote steden en Intercityknooppunten. Op
verschillende trajecten in de Randstad zijn stoptreinen al vervangen door Sprinters. Hiervoor worden
gemoderniseerde bestaande treinstellen ingezet. Rond Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn de in
het wit, geel en blauw gestoken treinen al langer een vertrouwde en door de reizigers hoog
gewaardeerde verschijning.
Nieuwe generatie Sprinters
Bij de nieuwe generatie Sprinters is de gelijkvloerse instap vanaf het perron de meest opvallende
vernieuwing. In combinatie met veel, goed herkenbare deuren en ruime balkons maakt dit snel en
gemakkelijk in- en uitstappen mogelijk, ook voor reizigers met een functiebeperking. De
comfortabele stoelen zijn uitgekozen door enige duizenden treinreizigers die in 2006 op Utrecht
Centraal konden `proefzitten'.
De nieuwe Sprinters worden de eerste NS-treinen voor korteafstandsvervoer met airconditioning.
Tot nu toe is dat een voorziening die alleen in Intercity's en hogesnelheidstreinen wordt toegepast .
Een volledig transparant interieur, inclusief glazen wanden achter de machinistencabines, maakt
doorzicht door de gehele trein mogelijk. Samen met cameratoezicht in de trein draagt dit bij aan
een optimaal gevoel van veilig reizen. Actuele reisinformatie wordt verzorgd met een modern
geautomatiseerd systeem.
Duurzaamheid
Door toepassing van moderne technieken zijn de nieuwe Sprinters zeer zuinig met energie, onder
andere doordat zij tijdens het remmen elektriciteit terugleveren aan de bovenleiding waarmee
andere treinen die in de buurt zijn `gevoed' kunnen worden. De nieuwe Sprinters zorgen voor
vermindering van de uitstoot van CO2 met 18.000 ton per jaar. En dragen daardoor flink bij aan de
doelstelling van NS om tot 2020 de uitstoot van CO2 met 20% te verlagen.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
Snelle levering
Omdat het aantal reizigers dat voor de treinen van NS kiest spectaculair groeit de afgelopen
tweeënhalf jaar met zo'n 12% - heeft NS een zeer korte leveringstermijn bedongen. De 64 nu
bestelde Sprinters worden direct na de eerste serie afgeleverd, tussen oktober 2009 en november
2010 in een tempo van 5 treinen per maand. Dit betekent dat in 2011 er zo'n honderd nieuwe
Sprinters ter beschikking staan van de reizigers. Aan elkaar gekoppeld vormen zij een trein van
maar liefst 8 kilometer lengte met ruimte voor 37.000 reizigers.
Technisch proefbedrijf van start
Vandaag is de eerste Sprinter van de nieuwe generatie in Krefeld gepresenteerd. Binnenkort zijn 4
treinstellen beschikbaar voor technische proefnemingen. Deze zullen onder andere plaatsvinden op
een speciaal `testcircuit' in Duitsland, dicht bij de Nederlandse grens ter hoogte van Venlo. In het
voorjaar van 2008 gaan proefritten beginnen in Nederland. Daarna zijn er nog maanden nodig voor
opleiding van vele honderden machinisten en monteurs. In het najaar van 2008 zullen reizigers voor
het eerst met de nieuwste Sprinters kunnen reizen.
Investeringen NS in treinen lopen op naar 1,6 miljard euro
Met deze bestelling stijgen de lopende investeringen van NS tot 2011 in treinen tot 1,6 miljard:
647 miljoen voor nieuwe Sprinters, 37.000 plaatsen
42 miljoen voor de modernisering van Sprinters, 10.000 plaatsen
433 miljoen voor nieuwe Intercitydubbeldekkers, 20.000 zitplaatsen
190 miljoen voor de modernisering van Intercity's, 20.000 zitplaatsen
320 miljoen voor hogesnelheidstreinstellen NS Hispeed, 8500 zitplaatsen
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland
mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of
parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-
uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 375
stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de
stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in
Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen,
winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch
onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in
bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim
en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de
kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco
spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet het drukstbereden van Europa met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt
de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van
het spoorwegnet.
NS
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 235 61 93
---- --