Poolse milieuminister botst met Europees Parlement
Aanleg Via Baltica 18 september 2007
Het heeft al voor heel wat opschudding gezorgd binnen de Europese
milieubeweging: Polen wil een snelweg aanleggen recht door het unieke
natuurgebied Rospuda Vallei. Een delegatie van het Europarlement
concludeerde in juni dat dit moet worden tegengehouden, omdat het strijdig
is met Europese natuurbeschermingswetten.
De Poolse milieuminister kwam afgelopen week zelf naar Brussel om zijn
standpunt toe te lichten.
De Rospuda Vallei is een bijzonder natuurgebied met een grote
diversiteit aan plant- en diersoorten. Het gebied valt onder de
Europese Vogel- en Habitatrichtlijn, dat tot doel heeft natuurgebieden
in Europa te beschermen. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne
Buitenweg reageert ontstemd: "Het is één van de grootste
moerasgebieden in Europa. Polen heeft bij toetreding zelf voorgesteld
het gebied op te nemen in de Vogel- en Habitatrichtlijn, vanwege zijn
grote ecologische waarde. Dan kun je het nu natuurlijk niet verwoesten
door er een snelweg, die ook wel Via Baltica wordt genoemd, dwars
doorheen te leggen."
Onderzoeksmissie
Een delegatie van het Europees Parlement heeft in juni een bezoek
gebracht aan de Rospuda Vallei. Naar aanleiding daarvan hebben David
Hammerstein, europarlementariër voor de Spaanse Groenen, Thijs Berman,
europarlementariër voor de Partij van de Arbeid en Martin Callanan,
lid van het Europees Parlement voor de Britse Conservatieven, een
verslag opgesteld. "Complimenten voor mijn collega´s. Hun
onderzoeksmissie heeft hele duidelijke conclusies en aanbevelingen
opgeleverd. Ze hebben onder meer met natuurorganisaties,
vertegenwoordigers van de Poolse regering en met omwonenden gesproken.
De conclusies liegen er niet om. De Via Baltica, zoals de Poolse
regering die nu voor ogen heeft, zal een ramp zijn voor de Rospuda
Vallei. Ook is duidelijk geworden dat er een goed alternatief is",
aldus Buitenweg.
Poolse milieuminister
Vorige week was de Poolse milieuminister, Jan Szyszko, in Brussel om
het standpunt van de Poolse regering toe te lichten. Het kwam daarbij
tot een botsing tussen het Europees Parlement en de Poolse minister.
Szyszko benadrukte hoe belangrijk de Via Baltica is voor de
economische ontwikkeling van Polen en andere voormalige
Oostbloklanden. Kathalijne Buitenweg is het daarmee eens: "De Via
Baltica is niet alleen belangrijk voor de economische ontwikkeling van
Polen maar ook voor de veiligheid daar. Nu denderen de vrachtwagens
over binnenweggetjes en door Poolse dorpjes heen. Dat betekent echter
niet dat de snelweg ten koste hoeft te gaan van een bijzonder
natuurgebied. Er is een alternatieve, natuurvriendelijkere route
mogelijk. Polen heeft dit nooit serieus overwogen. Bovendien moeten
Polen en Europa meer aandacht besteden aan het verplaatsen van
wegtransport naar duurzaam transport per spoor."
Europese Hof van Justitie
Eigenlijk zou de bouw van de Via Baltica in augustus beginnen, maar
die is nu stil gelegd in afwachting van een spoedprocedure bij het
Europese Hof van Justitie. De Europese Commissie heeft namelijk een
aanklacht tegen Polen ingediend wegens het overtreden van de Vogel- en
Habitatrichtlijn. De Poolse milieuminister reageerde boos. Hij stelde
dat de oude lidstaten ook vaak genoeg natuur opgeofferd hebben voor
infrastructuur. Volgens hem moet de Europese Unie die mogelijkheid nu
ook aan Polen bieden. Hij benadrukte natuur belangrijk te vinden, maar
stelde ook dat we daarbij de mensen niet uit het oog mogen verliezen.
"Natuurlijk hebben wij zelf in het verleden grote fouten gemaakt. Toch
is dat geen argument om de aanleg van de Via Baltica, volgens het nu
geplande traject, door te laten gaan. Het is in strijd met de Europese
Habitatrichtlijn en Polen heeft zich net als alle andere lidstaten aan
z´n afspraken te houden. Bovendien is het de bedoeling dat Europa mee
gaat betalen aan dit project. Het Europees Parlement is daartoe alleen
bereid als de Europese natuurwetgeving wordt gerespecteerd", aldus
Buitenweg.
Zie ook:
* dossier Natuurbehoud in Europa
* verslag onderzoekscommissie Europees Parlement
GroenLinks