De terugkeer van de Abarth: een roemrijk verleden, een winnend concept voor
de toekomst
(9/21/2007)
Een roemrijk verleden komt opnieuw tot leven, een allesoverheersende
passie die vandaag de dag sterker is dan ooit tevoren: dit was de
inspiratie voor het plan van Fiat Group Automobiles om de naam Abarth
te herintroduceren. Abarth, dat altijd synoniem staat voor krachtige,
aantrekkelijke autoâs, uitdagingen, passie en spanning, is terug met
een nieuw programma om de honger van autosportliefhebbers te stillen.
Abarth heeft gekozen voor een moderne toepassing van al hetgeen waar
het merk in het verleden ooit voor stond â te beginnen met autosport,
gevolgd door prototypes en ombouwkits, en zelfs modeaccessoires die de
stijl van Abarth tot uiting brengen. Om de ultieme beleving van het
racen over te brengen, wordt de onderneming op diverse fronten actief:
allereerst in de wereld van de autosport, een wereld waar het
wedstrijdelement voorop staat, met merkencups en autoâs die voor
privérijders geprepareerd worden. Ten tweede de commerciële markt,
inclusief tuning â vandaar de productie van ombouwkits â en uiteraard
een omvangrijk licentie- en merchandisingprogramma.
Samenvattend creëert Abarth een geheel eigen wereld die is gestoeld
op de basiswaarden die hebben gezorgd voor het grote succes gedurende
de afgelopen decennia: een innovatief design, hightech materialen en
liefde voor details. Achter dit alles schuilt absoluut een echte
passie voor autoâs en de professionele aanpak van duizenden mensen â
technici, arbeiders en management-leden â die in die jaren de
fabrieken, kantoren en circuits hebben bemand.
De basis voor het eerste Abarth-project, dat later met meer modellen
wordt uitgebreid, is de Grande Punto â die sinds september in Italië
leverbaar is. In Zwitserland is de auto aan het eind van het jaar te
koop, waarna andere landen in de loop van 2008 zullen volgen. Er is
nauwelijks tijd voor rust tussen de verschillende introducties: tussen
nu en eind 2008 staan niet minder dan vier nieuwe producten op stapel.
De ontwikkelingsplannen van het merk dwingen de onderneming om haar
productiemogelijkheden op korte termijn uit te breiden en binnen
enkele maanden zal het nieuwe onderkomen van Abarth bij de
Mirafiori-fabriek gereed zijn. Op deze locatie zullen de productie- en
designafdelingen samen met de managementdivisies worden gevoegd.
Deze snelheid verklaart het besluit om Abarth zijn eigen merk te
geven, dat wordt bestuurd door een onafhankelijke onderneming (Abarth
& C. S.p.A., dat voor 100% in eigendom is van Fiat Group Automobiles)
die de distributie heeft ondergebracht in een exclusieve, commerciële
organisatie die vier niveaus beslaat: exclusieve servicecentra,
dealers, gespecialiseerde tuners en automobielbedrijven.
Abarth & C. S.p.A, een dynamische onderneming die vol uit de
startblokken is gegaan (geheel in de traditie van Abarth) wordt geleid
door Chief Executive Officer Luca De Meo en is actief op drie
gebieden: Business Operations, Engineering & Manufacturing Operations
en Racing Operations. De eerste divisie, met Antonino Labate aan het
hoofd, heeft als taak de producten en services te ontwerpen voor het
aanpassen en tunen van standaard sportwagens, het vormgeven van het
verkoop- & servicenetwerk en het inrichten van de licentie- en
merchandisingactiviteiten van Abarth.
De tweede divisie, Engineering & Manufacturing Operations, staat onder
leiding van Paolo Ollino. Hij is verantwoordelijk voor de technische
ontwikkeling en productie, evenals het tunen en onderhouden van de
wedstrijdautoâs en de ontwikkeling van producten voor het âcustomizenâ
en tunen van autoâs. De divisie werkt samen met de Engineering &
Design afdeling van Fiat Group Automobiles (onder leiding van Harald
Wester).
De Racing Operations divisie tot slot wordt geleid door Claudio Berro
en heeft als taak het coördineren van de ingeschreven Abarth-modellen
in de diverse nationale en internationale autosportcompetities, de
organisatie van kampioenschappen voor privéklanten en het onderhouden
van de contacten met klanten en sponsoren in de race- en rallysport.
Last but not least kan Abarth vertrouwen op de steun van Paolo
Martinelli, die tot oktober 2006 directeur van de Engine Division
(Racing Operations) bij Ferrari was en momenteel aan het hoofd van de
Petrol Engine Development Division van Fiat Powertrain Technologies
staat.
Distributienetwerk en Abarth servicecentra Exclusieve servicecentra en
workshops
Abarthâs toegewijde commerciële organisatie is onderverdeeld in vier
niveaus, ieder met een specifieke rol en een vast omschreven
uitstraling: exclusieve servicecentra, dealers, gespecialiseerde
tuners en workshops.
Onder de naam Officine Abarth worden wereldwijd vier exclusieve
servicecentra opgericht die fungeren als referentiekader voor het merk
in de belangrijkste markten. Het Italiaanse centrum is â hoe kan het
anders â bij het historische hoofdkantoor van de onderneming in Corso
Marche (Turijn) gevestigd, waaruit blijkt dat de link van Abarth met
het verleden verder gaat dan enkel een ideaal. Die link is echt en
betrouwbaar. Kortweg wordt het merk Abarth in ieder opzicht herboren
en zal het alle aspecten van de autosport invullen, zelfs de meer
exclusieve takken. Dat gebeurde al in de jaren â60, dat gebeurt
vandaag en dat gebeurt ook morgen.
Het concept voor de Abarth servicecentra is geïnspireerd op de
beroemde Abarth âconversiedoosâ van Thaiâs hout, met het al even
beroemde âAbarthâ embleem op de voorzijde van het pand. Aan de
buitenzijde vallen de corporate kleuren op: rood en wit met grijze
details, die worden versterkt door elementen van gepolijst staal. Bij
de ingang prijkt tevens, indirect verlicht, het Abarth-embleem en een
uit gepolijst roestvrij staal vervaardigde schorpioen die eveneens
verlicht is zodat hij ook âs nachts zichtbaar is.
Op de begane grond verwelkomen de scharen van nog een schorpioen
bezoekers in de merchandisingruimte (ongeveer 250 m2). Eenmaal in het
servicecentrum verschaft een reeks historische fotoâs op de wanden
bezoekers een uitgebreid beeld van de wereld van Abarth. De
merchandisingruimte is voorzien van stalen meubels en tafels met een
rood-wit geblokte âlookâ. In de grote displayruimte (450 m2) helpt een
âcar configuratorâ klanten bij het maken van een keuze uit de talrijke
mogelijkheden. De rode kunsthars vloer versterkt de witte kleur van de
autoâs (met zwarte bandensporen die het prestatiepotentieel
benadrukken). De ruimte voorziet in speciaal ontworpen panelen,
vervaardigd uit getint glas, waarop een beschrijving van de
bijpassende auto staat, terwijl de achterwand is voorzien van de
Abarth striping.
Het displaycentrum is een echte noviteit: een aantrekkelijke ruimte
van 170 m2 waarin de autoâs worden omgebouwd en die van de
displayruimte wordt gescheiden door grote glazen panelen waarop
mechanische componenten prijken.
Tot slot is er voor de autosportfans een ruimte van 90 m2 voor de
verkoop van kits, de beroemde conversiekisten, stickers, pedalensets,
stuurwielen en al wat niet meer voor het âcustomizenâ van een
Abarth-model.
Dealers, gespecialiseerde tuners en workshops
Het tweede niveau in het distributienetwerk van Abarth bestaat uit een
klein aantal dealers (ongeveer 40 in Italië) die klanten van dienst
zijn met een gespecialiseerde, exclusieve service.
Onder de naam âAbarth assetto corseâ (Abarth Racing Set Up) worden
ongeveer 40 Abarth-tuners in Italië aangesteld. Dit worden de enige
centra die geautoriseerd zijn om de ombouwkits (te beginnen met de
âesseesseâ kit) te monteren, terwijl ze volledig dienen te voldoen aan
de milieu- en veiligheidsregelgeving en uit naam van de klanten de
certificeringprocedure voltooien.
Het netwerk wordt voltooid met de Abarth servizio workshops, die aan
strenge eisen moeten voldoen op het gebied van specialisatie,
technologie en service. Sinds september zijn er in Italië al 60
workshops operationeel, hoewel dat aantal naar verwachting de 100 zal
passeren om voor een uitgebreid, dekkend netwerk te zorgen.
PRODUCTEN
Grande Punto Abarth 1.4 turbo (155 pk)
De introductie van de Grande Punto Abarth is een ode aan het leger
kleine Fiats van weleer die door de âmagische handenâ van Abarth een
krachtig, dynamisch en sportief karakter kregen; schorpioenen met een
echte âbiteâ, die de passie van duizenden automobilisten hebben
aangewakkerd met een gevoel voor competitie, snelheid en Italiaanse
flair. Vandaag de dag tracht de Grande Punto Abarth de status van die
high-performance autoâs te doen herleven door kopers, vooral jonge
automobilisten, de kans te bieden de wereld van het competitieve racen
te betreden op een volledig veilige manier, voor een betaalbare prijs.
De Grande Punto Abarth is uitgerust met een 1.4 turbo benzinemotor met
155 pk. In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak is de
motor goed voor een topsnelheid van 208 km/u en een acceleratie van
0-100 km/u in 8,2 seconden. De Grande Punto Abarth is niet alleen een
compacte high-performance auto; hij is tevens veilig en vriendelijk
voor het milieu. Veilig, omdat de tuning niet ophoudt bij de motor en
aërodynamica. Ook de remmen en de set-up zijn opnieuw ontworpen om
bestand te zijn tegen de verbeterde prestaties. Daarnaast is hij ook
milieuvriendelijk, omdat hij, ondanks het feit dat hij veel meer
vermogen heeft dan het model waarop hij gebaseerd is, voldoet aan
dezelfde regelgeving op het gebied van geluid en emissies (Euro 4
goedgekeurde motor).
De Grande Punto Abarth, die is ontwikkeld door de designers van Abarth
en de techneuten die de Grande Punto Fiat (één van de meest
succesvolle autoâs in Europa) hebben gebouwd, is een
serieproductieauto, wat wil zeggen dat hij aan dezelfde regels en
controles moet voldoen als de standaardversies.
De pure kracht en elegantie van de Grande Punto Abarth zijn direct
zichtbaar. Vergeleken met een standaard Punto is het wielspoor met 6
mm verbreed, hij heeft 17 inch lichtmetalen wielen en rode strepen met
daarin de naam Abarth over de zijkanten. De voorbumper is speciaal
ontworpen en herbergt het belangrijkste lichtcluster in een zwarte
omgeving, terwijl de grotere luchtinlaten, die zijn aangepast om aan
de koelingvereisten van de nieuwe motor te kunnen voldoen, worden
benadrukt dankzij een exclusief Abarth-design. De skirts, de randen
van de wielkasten en de zwarte kunststof underbody tot slot versterken
de aerodynamische prestaties. Het Abarth-embleem is vanzelfsprekend
duidelijk zichtbaar, in het midden van de grille aan de voorzijde, op
de achterklep en zelfs op de beide zijkanten, ter hoogte van de
portiergrepen.
Het grootste deel van de Abarth âtouchâ is echter van toepassing op de
prestaties: de motor, remmen en set-up. De viercilinder 16V motor
(1.368 cc met een turbo die is voorzien van een vaste IHI-geometrie)
levert 155 pk bij 5.500 tpm en een maximumkoppel van 206 Nm bij 5.000
omwentelingen. Wanneer de âpower boostâ modus wordt geactiveerd, loopt
het maximumkoppel op tot 230 Nm bij 3.000 tpm (ruim 10% meer) en past
de elektronische stuurbekrachtiging de set-up aan voor een sportiever
gevoel in het stuur. Schijfremmen zijn rondom gemonteerd en de voorste
remmen zijn geventileerd en voorzien van een vaste Brembo remklauw met
dubbele zuigers.
De ophanging is gebaseerd op de bewezen set-up van de Fiat Grande
Punto (McPherson veerpoten en anti-roll bar, torsiestang ophanging
achter), die op details is aangepast: de anti-roll bar is breder
geworden (19 mm diameter), de voorste veren zijn 20% stijver en de
ophanging is met 10 mm verlaagd. Na deze aanpassingen ligt de auto als
een blok op de weg, zonder daarbij zijn hoge comfortniveau te
verliezen. Het veilige karakter van de auto wordt benadrukt door het
standaard ESP-systeem, dat niet kan worden uitgeschakeld (vooral met
het oog op jonge bestuurders).
Ook binnenin de auto is de invloed van Abarth duidelijk aanwezig. De
charismatische contouren van de schorpioen op één kant van het
dashboard, bijvoorbeeld, terwijl de middenconsole met âcarbon effectâ
is voorzien van een geblokt motief. Maar daar blijft het niet bij: het
instrumentarium heeft een sportief ontwerp gekregen, met dezelfde
âlookâ voor het stuurwiel en de versnellingspook, die met zwart leer
en rode stiksels zijn afgewerkt. Bovendien zijn ook de stoelen
prachtig ontworpen, met een geïntegreerde hoofdsteun, lendensteunen
en twee vleugels die extra steun voor de heupen bieden (op speciaal
verzoek kunnen de stoelen en het middelste deel van het dashboard
worden voorzien van hoogwaardig leer).
Grande Punto Abarth âesseesseâ
Begin 2008 zal de Grande Punto Abarth reeks worden gecompleteerd met
de âesseesseâ (Super Sport) kit. De âesseesseâ kit is special
gereserveerd voor de Grande Punto Abarth en kan alleen geïnstalleerd
worden in de officiële Abarth service centers. De auto kan direct bij
de aanschaf worden omgebouwd of tot maximaal 1 jaar of 20.000
kilometer na de aanschaf. Wanneer de ombouw is uitgevoerd zal de tuner
de gehele administratie afwikkelen die nodig is voor de
typegoedkeuring: een serviceverlening die de klant van extra zekerheid
voorziet.
Uitgerust met de âesseesseâ kit beschikt de Grande Punto Abarth over
bijna twee keer zoveel motorvermogen als het basis Fiat model (een
statisch gegeven dat zich de gehele Abarth geschiedenis herhaalt: de
Fiat 500 uit 1958 beschikte over 13 pk terwijl de Abarth versie een
vermogen van 26 pk had). Uitgerust met een 1.4 16v motor waarvan het
motorvermogen is toegenomen tot 180 pk (bij 5750 tpm) en met een
maximale trekkracht van 272 Nm kan de Grande Punto Abarth âesseesseâ
een topsnelheid bereiken van 215 km/h, terwijl de acceleratie van 0
tot 100 km p/u slechts 7,7 seconde in beslag neemt. De kit bestaat
tevens uit een aantal exclusieve onderdelen zoals stickers met het
âesseesseâ logo en de zwartwit geblokte vlag. Verscheidene technische
modificaties en 18â aluminium wielen zorgen voor de finishing touch.
Om de dynamische rijeigenschappen te wijzigen is de set-up voor zowel
de vóór- als de achterwielophanging aangepast door deze verder te
verlagen met 20 mm vergeleken met de Grande Punto Abarth. Ook is het
remsysteem verbeterd door gebruik te maken van geperforeerde
remschijven aan de voorkant die zijn voorzien van high-performance
remvoeringen. De âesseesseâ kit is ook veilig omdat het één
geïntegreerd pakket is; de motor kan niet worden getuned zonder dat
tegelijkertijd de remmen en de wielophanging zijn aangepast. Dit alles
kan uitsluitend door een Abarth tuning center worden uitgevoerd.
Merchandising & Licenties
Om de strategie van de herlancering van het merk te ondersteunen werkt
Abarth & C. tegelijkertijd op twee fronten. Aan de ene kant wordt een
serie licentieovereenkomsten uitgewerkt met toonaangevende bedrijven
die op verschillende gebieden actief zijn. Terwijl aan de andere kant
het bedrijf direct betrokken is bij het ontwerpen en produceren van
merchandising artikelen. Uiteraard zal het op de markt brengen van
deze artikelen volledig in lijn zijn met het imago van Abarth.
Wat de licentieovereenkomsten betreft is er op dit moment al een
aantal contracten getekend met partners van topniveau op diverse
terreinen zoals publiciteit, technische producten, prestatieverhogende
onderdelen en het vervaardigen van miniatuurmodellen. Ook worden op
korte termijn belangrijke overeenkomsten verwacht op het gebied van
kleding en de âtotal lookâ van Abarth.
AutoRai