AutoRai

De terugkeer van de Abarth: een roemrijk verleden, een winnend concept voor de toekomst

(9/21/2007)
Een roemrijk verleden komt opnieuw tot leven, een allesoverheersende passie die vandaag de dag sterker is dan ooit tevoren: dit was de inspiratie voor het plan van Fiat Group Automobiles om de naam Abarth te herintroduceren. Abarth, dat altijd synoniem staat voor krachtige, aantrekkelijke autoâs, uitdagingen, passie en spanning, is terug met een nieuw programma om de honger van autosportliefhebbers te stillen.

Abarth heeft gekozen voor een moderne toepassing van al hetgeen waar het merk in het verleden ooit voor stond â te beginnen met autosport, gevolgd door prototypes en ombouwkits, en zelfs modeaccessoires die de stijl van Abarth tot uiting brengen. Om de ultieme beleving van het racen over te brengen, wordt de onderneming op diverse fronten actief: allereerst in de wereld van de autosport, een wereld waar het wedstrijdelement voorop staat, met merkencups en autoâs die voor privérijders geprepareerd worden. Ten tweede de commerciële markt, inclusief tuning â vandaar de productie van ombouwkits â en uiteraard een omvangrijk licentie- en merchandisingprogramma.

Samenvattend creëert Abarth een geheel eigen wereld die is gestoeld op de basiswaarden die hebben gezorgd voor het grote succes gedurende de afgelopen decennia: een innovatief design, hightech materialen en liefde voor details. Achter dit alles schuilt absoluut een echte passie voor autoâs en de professionele aanpak van duizenden mensen â technici, arbeiders en management-leden â die in die jaren de fabrieken, kantoren en circuits hebben bemand.

De basis voor het eerste Abarth-project, dat later met meer modellen wordt uitgebreid, is de Grande Punto â die sinds september in Italië leverbaar is. In Zwitserland is de auto aan het eind van het jaar te koop, waarna andere landen in de loop van 2008 zullen volgen. Er is nauwelijks tijd voor rust tussen de verschillende introducties: tussen nu en eind 2008 staan niet minder dan vier nieuwe producten op stapel. De ontwikkelingsplannen van het merk dwingen de onderneming om haar productiemogelijkheden op korte termijn uit te breiden en binnen enkele maanden zal het nieuwe onderkomen van Abarth bij de Mirafiori-fabriek gereed zijn. Op deze locatie zullen de productie- en designafdelingen samen met de managementdivisies worden gevoegd.

Deze snelheid verklaart het besluit om Abarth zijn eigen merk te geven, dat wordt bestuurd door een onafhankelijke onderneming (Abarth & C. S.p.A., dat voor 100% in eigendom is van Fiat Group Automobiles) die de distributie heeft ondergebracht in een exclusieve, commerciële organisatie die vier niveaus beslaat: exclusieve servicecentra, dealers, gespecialiseerde tuners en automobielbedrijven.

Abarth & C. S.p.A, een dynamische onderneming die vol uit de startblokken is gegaan (geheel in de traditie van Abarth) wordt geleid door Chief Executive Officer Luca De Meo en is actief op drie gebieden: Business Operations, Engineering & Manufacturing Operations en Racing Operations. De eerste divisie, met Antonino Labate aan het hoofd, heeft als taak de producten en services te ontwerpen voor het aanpassen en tunen van standaard sportwagens, het vormgeven van het verkoop- & servicenetwerk en het inrichten van de licentie- en merchandisingactiviteiten van Abarth.

De tweede divisie, Engineering & Manufacturing Operations, staat onder leiding van Paolo Ollino. Hij is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en productie, evenals het tunen en onderhouden van de wedstrijdautoâs en de ontwikkeling van producten voor het âcustomizenâ en tunen van autoâs. De divisie werkt samen met de Engineering & Design afdeling van Fiat Group Automobiles (onder leiding van Harald Wester).

De Racing Operations divisie tot slot wordt geleid door Claudio Berro en heeft als taak het coördineren van de ingeschreven Abarth-modellen in de diverse nationale en internationale autosportcompetities, de organisatie van kampioenschappen voor privéklanten en het onderhouden van de contacten met klanten en sponsoren in de race- en rallysport.

Last but not least kan Abarth vertrouwen op de steun van Paolo Martinelli, die tot oktober 2006 directeur van de Engine Division (Racing Operations) bij Ferrari was en momenteel aan het hoofd van de Petrol Engine Development Division van Fiat Powertrain Technologies staat.

Distributienetwerk en Abarth servicecentra Exclusieve servicecentra en workshops

Abarthâs toegewijde commerciële organisatie is onderverdeeld in vier niveaus, ieder met een specifieke rol en een vast omschreven uitstraling: exclusieve servicecentra, dealers, gespecialiseerde tuners en workshops.

Onder de naam Officine Abarth worden wereldwijd vier exclusieve servicecentra opgericht die fungeren als referentiekader voor het merk in de belangrijkste markten. Het Italiaanse centrum is â hoe kan het anders â bij het historische hoofdkantoor van de onderneming in Corso Marche (Turijn) gevestigd, waaruit blijkt dat de link van Abarth met het verleden verder gaat dan enkel een ideaal. Die link is echt en betrouwbaar. Kortweg wordt het merk Abarth in ieder opzicht herboren en zal het alle aspecten van de autosport invullen, zelfs de meer exclusieve takken. Dat gebeurde al in de jaren â60, dat gebeurt vandaag en dat gebeurt ook morgen.

Het concept voor de Abarth servicecentra is geïnspireerd op de beroemde Abarth âconversiedoosâ van Thaiâs hout, met het al even beroemde âAbarthâ embleem op de voorzijde van het pand. Aan de buitenzijde vallen de corporate kleuren op: rood en wit met grijze details, die worden versterkt door elementen van gepolijst staal. Bij de ingang prijkt tevens, indirect verlicht, het Abarth-embleem en een uit gepolijst roestvrij staal vervaardigde schorpioen die eveneens verlicht is zodat hij ook âs nachts zichtbaar is.

Op de begane grond verwelkomen de scharen van nog een schorpioen bezoekers in de merchandisingruimte (ongeveer 250 m2). Eenmaal in het servicecentrum verschaft een reeks historische fotoâs op de wanden bezoekers een uitgebreid beeld van de wereld van Abarth. De merchandisingruimte is voorzien van stalen meubels en tafels met een rood-wit geblokte âlookâ. In de grote displayruimte (450 m2) helpt een âcar configuratorâ klanten bij het maken van een keuze uit de talrijke mogelijkheden. De rode kunsthars vloer versterkt de witte kleur van de autoâs (met zwarte bandensporen die het prestatiepotentieel benadrukken). De ruimte voorziet in speciaal ontworpen panelen, vervaardigd uit getint glas, waarop een beschrijving van de bijpassende auto staat, terwijl de achterwand is voorzien van de Abarth striping.

Het displaycentrum is een echte noviteit: een aantrekkelijke ruimte van 170 m2 waarin de autoâs worden omgebouwd en die van de displayruimte wordt gescheiden door grote glazen panelen waarop mechanische componenten prijken.

Tot slot is er voor de autosportfans een ruimte van 90 m2 voor de verkoop van kits, de beroemde conversiekisten, stickers, pedalensets, stuurwielen en al wat niet meer voor het âcustomizenâ van een Abarth-model.

Dealers, gespecialiseerde tuners en workshops

Het tweede niveau in het distributienetwerk van Abarth bestaat uit een klein aantal dealers (ongeveer 40 in Italië) die klanten van dienst zijn met een gespecialiseerde, exclusieve service.

Onder de naam âAbarth assetto corseâ (Abarth Racing Set Up) worden ongeveer 40 Abarth-tuners in Italië aangesteld. Dit worden de enige centra die geautoriseerd zijn om de ombouwkits (te beginnen met de âesseesseâ kit) te monteren, terwijl ze volledig dienen te voldoen aan de milieu- en veiligheidsregelgeving en uit naam van de klanten de certificeringprocedure voltooien.

Het netwerk wordt voltooid met de Abarth servizio workshops, die aan strenge eisen moeten voldoen op het gebied van specialisatie, technologie en service. Sinds september zijn er in Italië al 60 workshops operationeel, hoewel dat aantal naar verwachting de 100 zal passeren om voor een uitgebreid, dekkend netwerk te zorgen.

PRODUCTEN

Grande Punto Abarth 1.4 turbo (155 pk)

De introductie van de Grande Punto Abarth is een ode aan het leger kleine Fiats van weleer die door de âmagische handenâ van Abarth een krachtig, dynamisch en sportief karakter kregen; schorpioenen met een echte âbiteâ, die de passie van duizenden automobilisten hebben aangewakkerd met een gevoel voor competitie, snelheid en Italiaanse flair. Vandaag de dag tracht de Grande Punto Abarth de status van die high-performance autoâs te doen herleven door kopers, vooral jonge automobilisten, de kans te bieden de wereld van het competitieve racen te betreden op een volledig veilige manier, voor een betaalbare prijs.

De Grande Punto Abarth is uitgerust met een 1.4 turbo benzinemotor met 155 pk. In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak is de motor goed voor een topsnelheid van 208 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 8,2 seconden. De Grande Punto Abarth is niet alleen een compacte high-performance auto; hij is tevens veilig en vriendelijk voor het milieu. Veilig, omdat de tuning niet ophoudt bij de motor en aërodynamica. Ook de remmen en de set-up zijn opnieuw ontworpen om bestand te zijn tegen de verbeterde prestaties. Daarnaast is hij ook milieuvriendelijk, omdat hij, ondanks het feit dat hij veel meer vermogen heeft dan het model waarop hij gebaseerd is, voldoet aan dezelfde regelgeving op het gebied van geluid en emissies (Euro 4 goedgekeurde motor).

De Grande Punto Abarth, die is ontwikkeld door de designers van Abarth en de techneuten die de Grande Punto Fiat (één van de meest succesvolle autoâs in Europa) hebben gebouwd, is een serieproductieauto, wat wil zeggen dat hij aan dezelfde regels en controles moet voldoen als de standaardversies.

De pure kracht en elegantie van de Grande Punto Abarth zijn direct zichtbaar. Vergeleken met een standaard Punto is het wielspoor met 6 mm verbreed, hij heeft 17 inch lichtmetalen wielen en rode strepen met daarin de naam Abarth over de zijkanten. De voorbumper is speciaal ontworpen en herbergt het belangrijkste lichtcluster in een zwarte omgeving, terwijl de grotere luchtinlaten, die zijn aangepast om aan de koelingvereisten van de nieuwe motor te kunnen voldoen, worden benadrukt dankzij een exclusief Abarth-design. De skirts, de randen van de wielkasten en de zwarte kunststof underbody tot slot versterken de aerodynamische prestaties. Het Abarth-embleem is vanzelfsprekend duidelijk zichtbaar, in het midden van de grille aan de voorzijde, op de achterklep en zelfs op de beide zijkanten, ter hoogte van de portiergrepen.

Het grootste deel van de Abarth âtouchâ is echter van toepassing op de prestaties: de motor, remmen en set-up. De viercilinder 16V motor (1.368 cc met een turbo die is voorzien van een vaste IHI-geometrie) levert 155 pk bij 5.500 tpm en een maximumkoppel van 206 Nm bij 5.000 omwentelingen. Wanneer de âpower boostâ modus wordt geactiveerd, loopt het maximumkoppel op tot 230 Nm bij 3.000 tpm (ruim 10% meer) en past de elektronische stuurbekrachtiging de set-up aan voor een sportiever gevoel in het stuur. Schijfremmen zijn rondom gemonteerd en de voorste remmen zijn geventileerd en voorzien van een vaste Brembo remklauw met dubbele zuigers.

De ophanging is gebaseerd op de bewezen set-up van de Fiat Grande Punto (McPherson veerpoten en anti-roll bar, torsiestang ophanging achter), die op details is aangepast: de anti-roll bar is breder geworden (19 mm diameter), de voorste veren zijn 20% stijver en de ophanging is met 10 mm verlaagd. Na deze aanpassingen ligt de auto als een blok op de weg, zonder daarbij zijn hoge comfortniveau te verliezen. Het veilige karakter van de auto wordt benadrukt door het standaard ESP-systeem, dat niet kan worden uitgeschakeld (vooral met het oog op jonge bestuurders).

Ook binnenin de auto is de invloed van Abarth duidelijk aanwezig. De charismatische contouren van de schorpioen op één kant van het dashboard, bijvoorbeeld, terwijl de middenconsole met âcarbon effectâ is voorzien van een geblokt motief. Maar daar blijft het niet bij: het instrumentarium heeft een sportief ontwerp gekregen, met dezelfde âlookâ voor het stuurwiel en de versnellingspook, die met zwart leer en rode stiksels zijn afgewerkt. Bovendien zijn ook de stoelen prachtig ontworpen, met een geïntegreerde hoofdsteun, lendensteunen en twee vleugels die extra steun voor de heupen bieden (op speciaal verzoek kunnen de stoelen en het middelste deel van het dashboard worden voorzien van hoogwaardig leer).

Grande Punto Abarth âesseesseâ

Begin 2008 zal de Grande Punto Abarth reeks worden gecompleteerd met de âesseesseâ (Super Sport) kit. De âesseesseâ kit is special gereserveerd voor de Grande Punto Abarth en kan alleen geïnstalleerd worden in de officiële Abarth service centers. De auto kan direct bij de aanschaf worden omgebouwd of tot maximaal 1 jaar of 20.000 kilometer na de aanschaf. Wanneer de ombouw is uitgevoerd zal de tuner de gehele administratie afwikkelen die nodig is voor de typegoedkeuring: een serviceverlening die de klant van extra zekerheid voorziet.

Uitgerust met de âesseesseâ kit beschikt de Grande Punto Abarth over bijna twee keer zoveel motorvermogen als het basis Fiat model (een statisch gegeven dat zich de gehele Abarth geschiedenis herhaalt: de Fiat 500 uit 1958 beschikte over 13 pk terwijl de Abarth versie een vermogen van 26 pk had). Uitgerust met een 1.4 16v motor waarvan het motorvermogen is toegenomen tot 180 pk (bij 5750 tpm) en met een maximale trekkracht van 272 Nm kan de Grande Punto Abarth âesseesseâ een topsnelheid bereiken van 215 km/h, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km p/u slechts 7,7 seconde in beslag neemt. De kit bestaat tevens uit een aantal exclusieve onderdelen zoals stickers met het âesseesseâ logo en de zwartwit geblokte vlag. Verscheidene technische modificaties en 18â aluminium wielen zorgen voor de finishing touch. Om de dynamische rijeigenschappen te wijzigen is de set-up voor zowel de vóór- als de achterwielophanging aangepast door deze verder te verlagen met 20 mm vergeleken met de Grande Punto Abarth. Ook is het remsysteem verbeterd door gebruik te maken van geperforeerde remschijven aan de voorkant die zijn voorzien van high-performance remvoeringen. De âesseesseâ kit is ook veilig omdat het één geïntegreerd pakket is; de motor kan niet worden getuned zonder dat tegelijkertijd de remmen en de wielophanging zijn aangepast. Dit alles kan uitsluitend door een Abarth tuning center worden uitgevoerd.

Merchandising & Licenties

Om de strategie van de herlancering van het merk te ondersteunen werkt Abarth & C. tegelijkertijd op twee fronten. Aan de ene kant wordt een serie licentieovereenkomsten uitgewerkt met toonaangevende bedrijven die op verschillende gebieden actief zijn. Terwijl aan de andere kant het bedrijf direct betrokken is bij het ontwerpen en produceren van merchandising artikelen. Uiteraard zal het op de markt brengen van deze artikelen volledig in lijn zijn met het imago van Abarth.

Wat de licentieovereenkomsten betreft is er op dit moment al een aantal contracten getekend met partners van topniveau op diverse terreinen zoals publiciteit, technische producten, prestatieverhogende onderdelen en het vervaardigen van miniatuurmodellen. Ook worden op korte termijn belangrijke overeenkomsten verwacht op het gebied van kleding en de âtotal lookâ van Abarth.