Ingezonden persbericht


Persbericht


3 augustus 2007

Manifestatie Schoon of Schijn; Ontwerpers als opiniemakers

In september 2007 vindt de eerste manifestatie plaats van Stichting Schoon of Schijn (Fair or Fake). De stichting heeft primair als doel om het Nederlands en Haagse grafisch ontwerp op de kaart te zetten. De manifestatie in september bestaat uit een tentoonstelling, een publicatie en een vormgeverscabaret.

Het programma voor najaar 2007 in het kort (uitgebreider info verderop):


1. Tentoonstelling van 62 affiches
Locatie: De Affiche Galerij
tramtunnel in Den Haag
20 september - 20 november


2. Boek
De affiches zullen, in boekvorm, op A3 formaat, worden gepubliceerd. Publicatie: 26 september 2007
Locatie: Museum Meermanno Westreenianum, Prinsessegracht 30 Den Haag


3. Ontwerperscabaret The Battle
Schoon of Schijn, een multimediale visuele krachtmeting in showvorm Locatie: Theater Zeebelt, De Constant Rebecqueplein 20A Den Haag www.zeebelt.nl 070-3656546
woensdag 26 september om 20.30 uur en vrijdag 28 september om 19.30 uur vrijdag wordt afgesloten met een 'Battlefield buffet'; eten in oorlogsvorm.

Vormgevers als opiniemakers

Om juist de vernieuwing en de dynamiek te tonen van de ontwerpcultuur als belangrijke representant van de creatieve sector, hebben Gert Dumbar en Barlock ontwerpers samen met Theater Zeebelt het initiatief genomen om grafische vormgeving nationaal en internationaal opnieuw op de kaart te zetten. Hiervoor is een stichting in het leven geroepen onder de naam Schoon of Schijn. Vormgevers vertalen dagelijks idealen en visies in overtuigende visuele statements, beelden die ons in onze beeldcultuur omgeven. Ontwerpers begeven zich daarmee geregeld op het gebied van wat met enig cynisme 'schone schijn' kan worden genoemd. Bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl voor twee fuserende bedrijven gaan conflicterende bedrijfsculturen ineens schuil achter een vormgegeven masker van eenheid en kracht. Daar tegenover staat dat je als ontwerper met wat 'schone schijn' natuurlijk wel een eigen draai aan de werkelijkheid kunt geven en daarmee juist een bijdrage levert aan een positieve instelling en een saamhorig welbehagen. In die zin zijn grafische vormgevers ook opiniemakers en dat wil de stichting Schoon of Schijn laten zien.

Geschiedenis van de Haagse ontwerpcultuur

Dutch Design is natuurlijk wereldwijd bekend. Wat wellicht wat minder bekend is, is dat vooral Den Haag een grote rol speelt in de ontwikkeling van het Nederlandse grafische ontwerp. Al in 1930 werd deze gevoed door de Haagse Academie, waar de basis werd gelegd voor een spraakmakende visie en eigentijdse multidisciplinaire vormgeving, die nog steeds impact heeft. Uit deze academie kwamen bekende namen voort die grote invloed hadden in Nederland en daarbuiten, zoals o.a. Dick Elfers, Ootje Oxenaar en Gert Dumbar. In de jaren zestig ontstonden in de hoofdstad van vormgevers toonaangevende bureaus, zoals Tel Design, die jarenlang het corporate design van de PTT deed. Decennia lang is het kunst- en vormgevingsbeleid van de Nederlandse PTT wereldwijd bekeken met een mengsel van bewondering en afgunst. Nergens anders werd immers met zoveel lef gewerkt aan de visuele identiteit van posterijen en telefonie. De ontwerpcultuur in Den Haag werd in de jaren zeventig en tachtig nog verder versterkt door middelgrote bureaus zoals o.a. 2D3D, Vorm Vijf en Studio Dumbar. Studio Dumbar claimde de ontwerpcultuur als typisch 'ontstaan in Den Haag 'en exporteerde deze naar het buitenland. Ontwerpers uit de Verenigde Staten, Brazilië, Engeland en China vonden hun inspiratie bij dit ontwerpbureau. Gert dumbar richtte samen met Abe van der Werff het theater Zeebelt op, een speeltuin en een laboratorium waarin grenzen werden verkend. De affiches waarmee het Zeebelt-programma werden ondersteund, werden wereldberoemd. Ook nu zijn er veel leidende grafische vormgevingsbureau's met internationale faam gevestigd in Den Haag, zoals Barlock en NLXL en Ontwerpwerk. Deze bureaus hebben nu zelf het initiatief genomen voor jaarlijkse evenementen, die aandacht besteden aan grafisch ontwerp. In het najaar 2007 vind de eerste editie plaats

Uitgebreidere programma-informatie


1. Tentoonstelling
Internationale affiche galerij
tramtunnel Grote Marktstraat in Den Haag
20 september - 20 november
Eén van de evenementen die op stapel staat is een expositie van 62 speciaal voor de gelegenheid ontworpen posters in de tramtunnel, ofwel 'De Affiche Galerij'. Statements/visies van Haagse ontwerpers en bureaus, die in plaats van andermans visies en opinies te verwoorden, zelf een eigen opinie hebben vormgegeven. Deze zullen vervolgens bovengronds verspreid zullen worden en door middel van het wereldwijde web ook buiten Den Haag stof doen opwaaien. Speciaal voor de gelegenheid zal een site worden ontworpen waar het publiek, eens of oneens, op alle 62 statements kan reageren.


2. Boek
De affiches zullen, in boekvorm, op A3 formaat, worden gepubliceerd. In dit boek dat vervaardigd zal worden door verschillende Haagse drukkers, zal naast een voorwoord geschreven door een bekende Hagenaar ook een index met alle deelnemers komen te staan. Het boek zal in verband met de verwachte internationale exposure engelstalig uitgevoerd worden. Het boek wordt vormgegeven door Bau Winkel van Studio Bau Winkel en Suzanne Hertogs van Ontwerphaven. In Museum Meermanno zal de officiële presentatie van dit boek plaatsvinden op woensdag 26 september 2007 om 16 uur.


3. The Battle

3. Ontwerperscabaret The Battle
Schoon of Schijn, een multimediale visuele krachtmeting in showvorm Locatie: Theater Zeebelt, De Constant Rebecqueplein 20A Den Haag www.zeebelt.nl 070-3656546
woensdag 26 september om 20.30 uur en vrijdag 28 september om 19.30 uur vrijdag wordt afgesloten met een 'Battlefield buffet'; eten in oorlogsvorm.

Het format
In een avondvullende show zullen tien Haagse ontwerpbureaus het tegen elkaar opnemen om aan te tonen hoe vaardig zij zijn met visuele taal. In vijf 'Battles' met elk een eigen thema zullen elke keer twee bureaus via een vj/multimedia show tegen elkaar strijden, de een voor 'Schoon/Fair' en de ander voor 'Schijn/Fake'. Dit alles wordt begeleid en van commentaar voorzien door de 'ringmasters' en door muziek. Het publiek zal na elke ronde moeten kiezen wie er wint: 'schoon/Fair' of 'schijn/Fake', zodat er op het eind van elke avond een winnaar uit de bus komt.

De thema's
Er is bewust gekozen voor themas die inhoudelijk discussie tot gevolg hebben. Het gaat immers om de manier waarop inhoud vorm krijgt en hoe deze overkomt op het publiek. Hoe publieke opinie in visuele tekens wordt omgezet en vervolgens de publieke opinie weer beïnvloedt. Op deze manier laten de ontwerpbureaus zien dat ze opiniemakers zijn


. Religie
Religie is de eerste oorzaak van oorlogen en conflicten. Dat beelden daarin een belangrijke rol spelen is bijna cliché, maar een cartoon bewees een tijd geleden hoe heftig de reactie op een beeld kan zijn. Op welke manier worden religies neergezet, welke symbolen worden gebruikt voor welke uitspraken? Wat zijn de achterliggende opinies?
. Koninklijk huis
In residentiestad Den Haag zetelt de regering: koningin en parlement. Heeft het Koninklijk Huis nog een inhoudelijke functie of is het alleen een vorm, een imago van Den Haag en van Nederland? Welke rol spelen de beelden die in de tabloids verschijnen?
. Varkens
Volgens biologen zijn varkens schone dieren. In de ogen van het publiek is het varken bij uitstek een vies dier. Is het vieze varken schijn?
. China
Enerzijds is China een opkomende kapitalistische economische macht waar we rekening mee moeten houden anderzijds wasemt het een eeuwenoude cultuur met een grote laag communisme. Deze dualiteit zie je terug in beelden van China. Veel ontwerpers trekken naar steden als Beijing, alwaar onze westerse beeldcultuur botst met een andere visuele cultuur.
. Den Haag
De creatieve stad Den Haag bruist van de cultuur. Ontwerpers zijn bij uitstek degenen die een brug slaan tussen economische bloei en creatieve bloei.

De volgende 10 ontwerpbureaus zullen de strijd met elkaar aangaan: Barlock
NLXL
Bruno Setola
Strange Attractors
Studio 't brandtweer
Sin
Studio Piraat
Ontwerphaven
Keen
Studio Duel

Op vrijdag kunnen de toeschouwers na de show genieten van een 'Battlefield Buffet': eten in oorlogsvorm.

Het ontwerperscabaret is een vervolg op 'The tragic death of Helvetica' een succesvolle performance van jonge internationale ontwerpers die Theater Zeebelt in mei 2006 produceerde. De registratie van deze voorstelling heeft de internationale Designprijzen gewonnen.

Over De Affiche Galerij

Al in 1993, toen de allereerste plannen voor een tunnel voor trams onder de Grote Marktstraat in Den Haag op papier gezet werden, is het idee ontstaan om in deze nieuwe openbare ruimte een tentoonstellingsruimte voor affiches te creëren. Affiches worden van oudsher de 'schilderijen van de straat' genoemd en deze toegepaste kunstvorm hoort misschien wel meer thuis op straat, in de openbare ruimte, dan in een museum. In station Spui is tijdens de bouw ruimte gemaakt voor De Affiche Galerij, een tentoonstellingsruimte voor affiches, net zoals de rest van het Souterrain ontworpen door het bureau van Rem Koolhaas (OMA). Sinds oktober 2004 maken miljoenen mensen per jaar gebruik van dit openbaar vervoersknooppunt in het centrum van Den Haag.

Doel van De Affiche Galerij is het programmeren van tentoonstellingen waarin de diversiteit van affiches door de jaren heen als cultureel document, als grafisch ontwerp, als vernieuwer in de vrije kunsten en als een uiting van protest, zowel nationaal als internationaal tot uiting komt.

Voor meer informatie over en fotomateriaal van de tentoonstelling in De Affiche Galerij kunt u zich wenden tot: Wendy Louw, Haags Gemeentearchief / De Affiche Galerij 070 ­ 353 7006 / w.louw@hga.denhaag.nl

Over Theater Zeebelt

Theater Zeebelt is in 1983 opgericht als podium en theaterwerkplaats door bestuursleden van het toenmalige Studio Scarabee, een roemrucht multimedia theater. In eerste instantie richtte het theater zich dan ook op beeldende kunst- en vormgevingsprojecten die in elders - musea, galeries, theaters - geen onderdak konden vinden. Vanuit die achtergrond heeft Theater Zeebelt zich ontwikkeld tot een plek waar beeldende kunst en podiumkunst elkaar ontmoeten en waaruit een multidisciplinair 'genre' ontstaat waarin het avontuur van spannende samenwerking, nieuwe beeldtaal, de open vorm en de totaalervaring van het publiek voorop staan.

Het publiek maakt 50% van de voorstelling
Theater Zeebelt gaat ervan uit dat elke voorstelling, presentatie of expositie een communicatief groepswerk is dat (mee-)verandert naar de aard van de toeschouwers. Dat is eigen aan deze open vorm van theater: het publiek bepaalt zo'n 50% van het eindresultaat. De hedendaagse consument is 'prosument' is geworden; producent en consument tegelijk.

Theater Zeebelt is een werkplaats waar aan een nieuwe, noodzakelijke, unieke beeld- en verbeeldingstaal wordt gesleuteld door beeldend kunstenaars en podiumkunstenaars. Een plek waar interdisciplinair en multidisciplinair talent zich kan ontwikkelen. Maar bovenal is Zeebelt een plek waar het publiek in contact kan komen met makers, hun werkproces en de dingen die ze maken. Zeebelt richt zich dus ook op het maken van innovatieve, speelse programma's die het publiek toegang en inzicht geven in het creatieve proces en hen ervoor enthousiast maken. Beeldmateriaal bijlage


1. Logo Schoon of Schijn

2. 8 poster als proefje van de 62 posters

LET OP: dit beeldmateriaal is NIET geschikt voor drukwerk, voor beeld met de juiste resolutie kunt u contact opnemen met Liorah Hoek
Theater Zeebelt
06 55750485


---- --