Consumentenbond


---

19 september 2007

Consumentenbond opent meldpunt duur vakantie-internet

Vakantiegangers, die in het buitenland hun mobieltje (of laptop) hebben gebruikt om te internetten, krijgen momenteel letterlijk de rekening gepresenteerd. Het is vaak flink schrikken bij de nota's die de mensen bij thuiskomst op de deurmat vinden. Onverwachte rekeningen van honderden of zelfs duizenden euro's zijn geen uitzondering. De Consumentenbond opent vandaag via zijn website het meldpunt `Duur vakantie-internet'. En roept iedereen op ervaringen met mobiel internet op vakantie in het buitenland door te geven. Voor het eerst maakt de bond gebruik van YouTube.

Met vrijwel ieder nieuw mobieltje kan je tegenwoordig ook mailen en internetten. En steeds meer mensen nemen hun laptop mee op vakantie; via een insteekkaartje kun je dan het internet op. Dat is leuk want je kunt dan bijvoorbeeld het actuele weerbericht checken, toeristische informatie opzoeken en vakantiefoto's naar huis mailen. Maar let wel op, want mobiel internet in het buitenland is schreeuwend duur. In Nederland zelf kun je voor een tientje per maand onbeperkt het internet op; eenmaal op je vakantiebestemming zijn tarieven van 30 euro per MB geen uitzondering. Nederlanders zijn niet gewend om per MB af te rekenen, maar onderweg 20 vakantiefoto's naar huis mailen kan dus een rekening van 900 euro opleveren. En bijvoorbeeld uit verveling even met je mobieltje spelen en een filmpje downloaden, idem dito.

De Consumentenbond voert actie tegen de hoge tarieven voor mobiel internet in het buitenland. De bond heeft de telefoonbedrijven opgeroepen hun klanten actief te informeren en aan de overheid gevraagd in te grijpen op de excessieve tarieven. Maar de bond gaat verder en doet een onderzoek naar hoe de hoge rekeningen tot stand komen. Daarvoor is het essentieel dat de Consumentenbond concrete ervaringen van mensen binnenkrijgt. De bond heeft vandaag een meldpunt geopend. Mensen kunnen een webformulier invullen, maar ook via de webcam hun verhaal vertellen en in een speciale groep op YouTube zetten. Het meldpunt en de filmpjes zijn te zien op www.consumentenbond.nl/meldpuntinternet

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl