---
19 september 2007
Consumentenbond opent meldpunt duur vakantie-internet
Vakantiegangers, die in het buitenland hun mobieltje (of laptop)
hebben gebruikt om te internetten, krijgen momenteel letterlijk de
rekening gepresenteerd. Het is vaak flink schrikken bij de nota's die
de mensen bij thuiskomst op de deurmat vinden. Onverwachte rekeningen
van honderden of zelfs duizenden euro's zijn geen uitzondering. De
Consumentenbond opent vandaag via zijn website het meldpunt `Duur
vakantie-internet'. En roept iedereen op ervaringen met mobiel
internet op vakantie in het buitenland door te geven. Voor het eerst
maakt de bond gebruik van YouTube.
Met vrijwel ieder nieuw mobieltje kan je tegenwoordig ook mailen en
internetten. En steeds meer mensen nemen hun laptop mee op vakantie;
via een insteekkaartje kun je dan het internet op. Dat is leuk want je
kunt dan bijvoorbeeld het actuele weerbericht checken, toeristische
informatie opzoeken en vakantiefoto's naar huis mailen. Maar let wel
op, want mobiel internet in het buitenland is schreeuwend duur. In
Nederland zelf kun je voor een tientje per maand onbeperkt het
internet op; eenmaal op je vakantiebestemming zijn tarieven van 30
euro per MB geen uitzondering. Nederlanders zijn niet gewend om per MB
af te rekenen, maar onderweg 20 vakantiefoto's naar huis mailen kan
dus een rekening van 900 euro opleveren. En bijvoorbeeld uit verveling
even met je mobieltje spelen en een filmpje downloaden, idem dito.
De Consumentenbond voert actie tegen de hoge tarieven voor mobiel
internet in het buitenland. De bond heeft de telefoonbedrijven
opgeroepen hun klanten actief te informeren en aan de overheid
gevraagd in te grijpen op de excessieve tarieven. Maar de bond gaat
verder en doet een onderzoek naar hoe de hoge rekeningen tot stand
komen. Daarvoor is het essentieel dat de Consumentenbond concrete
ervaringen van mensen binnenkrijgt. De bond heeft vandaag een meldpunt
geopend. Mensen kunnen een webformulier invullen, maar ook via de
webcam hun verhaal vertellen en in een speciale groep op YouTube
zetten. Het meldpunt en de filmpjes zijn te zien op
www.consumentenbond.nl/meldpuntinternet
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond