SGP
19 - 09 - 07 | Algemene Politieke Beschouwingen
Punten uit de bijdrage van de SGP aan de algemene beschouwingen:
- gezin: algemene heffingskorting en kinderbijslag;
- parlement: waardigheid en stijl nodig voor gezag parlement;
- abortus/euthanasie: te weinig concreet;
- buitenland: geen referendum Europa / meer geld voor defensie;
- media: klachtenbureau voor ouders.
---
----------
ALGEMENE POLITIEKE BESCHOUWINGEN
19 september 2007.
Positief-christelijk
Mevrouw de Voorzitter âTe midden van de geestelijke verwarring in de
wereld, waaraan ook ons volk niet geheel ontkomt, is steeds dringender
de eis, dat in wetgeving en bestuur vóór alles Gods wet tot opperste
richtsnoer worde genomen.â Woorden van een stevig formulerende SGP-er
zeker? Het zijn woorden die koningin Wilhelmina in haar troonrede op
21 september 1937 uitsprak, nu op twee dagen na zeventig jaar geleden.
Ze bepleitte een doelbewust streven van de regering naar versteviging
van de positief christelijke grondslagen van de samenleving, dat met
vermijding van toespitsing van tegenstellingen door innerlijke
redelijkheid overtuigt. Woorden gesproken onder de politieke
verantwoordelijkheid van de antirevolutionair eerste minister Colijn.
Woorden die aan actualiteit en urgentie niet hebben ingeboet! Woorden
die ons confronteren met wat er in die zeventig jaren allemaal is
veranderd. Woorden die de SGP juist daarom graag en indringend onder
de aandacht wil brengen. Niet vanuit heimwee naar het verleden, maar
met het oog op de toekomst van ons land.
Nu hoeft het geen betoog dat de fronten drastisch zijn verschoven.
Ontkerkelijking en secularisatie hebben hun slag geslagen. Atheïsme
en ietsisme lijken nu eerder de norm. Materialisme, een onverzadigbaar
kapitalisme, individualisering, zelfbeschikking en dergelijke, zetten
voor een groot deel de toon. Gelukkig komt er meer en meer zicht op
schaduwkanten van dit proces. En dat wordt hoog tijd! Niet voor niets
wordt de laatste jaren sterk benadrukt dat we sàmen verder moeten en
dat religie weer Ãn is. Beslissend is daarbij op welk kompas we
reizen.
Wij staan met overtuiging in de joods-christelijke traditie en
betreuren het daarom toen daar onlangs in één adem en kritiekloos
het bijvoeglijke naamwoord islamitisch aan werd toegevoegd. Wij keren
ons tegen wat is gaan heten de islamisering van onze samenleving en de
uiterlijke verschijningsvormen daarvan. Daar is hier onlangs uitvoerig
over van gedachten gewisseld.
Positie parlement
Overigens hadden en hebben wij ernstige bedenkingen tegen de toon van
het debat over dit thema. En dat brengt mij bij een toenemend punt van
zorg: de stijl van ons parlement. Welk beeld zetten we neer? Goede
omgangsvormen en beschaafd taalgebruik zijn geen overbodige luxe. Dat
is geen fatsoensrakkerij, maar een kwestie van beschaving. Dus ook
geen vergroving van woorden en opgeroepen beelden of vergelijkingen,
geen verruwing van spelregels! Denkt men nu echt dat woorden aan
kracht winnen door die te mengen met krachttermen? De SGP roept het
parlement op âwij allen dusâ zich niet langer zo te kijk te zetten en
zich zo potsierlijk te gedragen. Een debat wint aan kracht door
argumenten, niet door het gebruik van krachttermen.
Wij vertegenwoordigen het Nederlandse volk. Het volk moet daarin
vertrouwen kunnen hebben. Wij moeten dat verdienen. De regering moet
niet buiten de volksvertegenwoordiging om steun zoeken bij âde
burgersâ, zoals tijdens de honderd dagentoer leek te gebeuren. Het
risico is niet denkbeeldig dat op die manier de parlementaire
democratie op termijn wordt ondergraven.. Niet het volk geeft de
regering haar mandaat, dat loopt in onze beproefde staatsrechtelijke
verhoudingen via het parlement. Een regering kan niet zonder een
gezaghebbend parlement dat zelfbewust tegenspel biedt. Parlementair
fatsoen, een waardige stijl en uitstraling bij een inhoudelijk scherp
debat schragen dat gezag. Ik daag mijn collegaâs uit hierop in tweede
termijn te reageren.
Mevrouw de Voorzitter! De Miljoenennota 2008 levert voor mijn fractie
een wisselend beeld op. De nota maakt diverse voornemens uit het
Coalitieakkoord via de zes pijlers zichtbaar. Voor de SGP-fractie
zitten er plussen en minnen in de concretisering van wat wij in juni
met het Beleidsprogramma besproken hebben. Er tikken enkele tijdbommen
onder het gepresenteerde beeld. Ik loop de pijlers langs, beginnend
met de voor ons belangrijkste, nummer vier.
Zorg en onderwijs
In die pijler stapelen de problemen zich op. Klantenstops in de
thuiszorg, handen en geld tekort in de verpleeghuiszorg, wachtlijsten
in de jeugdzorg. Wanneer kunnen we eindelijk die genante werkelijkheid
achter ons laten? Tekorten in budgettering van ziekenhuizen, AWBZ
âzorg (dit jaar tekort van 122 mln), dreigend kwaliteitsverlies
schippersinternaten (7 mln), personeelsschaarste in zorg- en
onderwijssector met zelfs een dreigend débacle als niet snel wordt
ingegrepen.
Om met het onderwijs even verder te gaan. Bestrijding schooluitval,
prima; invoering maatschappelijke stage, uitdagend. Maar wat is er
beschikbaar voor het aantrekkelijk maken van het beroep van leraar?
Daar is ruim 1 miljard voor nodig â zie het rapport-Rinnooy Kan. Dat
is groot geld. Minister Plasterk gaat er voor. Maar doet minister Bos
dat ook? â één van die tikkende tijdbommen waar ik net over sprak.
Er is een akkoord met de woningbouwcorporaties. Goede zaak! De SGP zal
de uitwerking van dat akkoord toetsen op de te verwachten effecten.
Eerlijk ademt e.e.a. wel heel erg de oude linkse
maakbaarheidsfilosofie, iets waar de SGP nooit in geloofd heeft.
Krachtige steun geven wij aan diverse voornemens op het terrein van
jeugd en gezin. In ons programma ligt hier ons eerste speerpunt. Door
integrale aanpak door alle betrokkenen blijkt veel te kunnen worden
bereikt. De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Jongeren die in de
problemen komen, moeten stevig worden begeleid en waar nodig
aangepakt, zo ook de ouders. Wel moet de principiële vraag nog worden
beantwoord, hoe ver de overheid daarmee kan gaan. Er is sprake van een
privé-domein, met soms onwelgevallige consequenties voor de publieke
ruimte.
De Participatietop heeft tot een pakket afspraken geleid. Scholing,
vorming, integratie, reïntegratie, preventie, voorzorg liever dan
nazorg en dergelijke. De SGP zou graag zien dat de regering een
taakstellend tijdpad maakt waarin alle afspraken op een rij staan
zodat niemand voor zijn verantwoordelijkheid kan weglopen. Over het
ontslagrecht zijn de meningen sterk verdeeld. Zelfs in
werkgeverskringen ontstaan scheurtjes bij de vraag naar de
opportuniteit van versoepeling naast de breder gedragen
vereenvoudiging. Ook de SGP hecht meer waarde aan vereenvoudiging dan
aan versoepeling. Hoe gaat het nu verder?
Met meer dan gewone belangstelling hebben wij de beleidsbrief inzake
medisch-ethische kwesties bekeken. Er staan, eerlijk is eerlijk, goede
dingen in. Alleen worden die nog te weinig concreet gemaakt. En de
kern van het verhaal is nog steeds de keuzevrijheid van de individuele
burger. Autonomie als norm, in plaats van beschermwaardigheid van alle
leven. Dat is ronduit teleurstellend!
Het Deltaplan inburgering is positief. Wél vragen wij in deze
programmaâs aandacht voor het helaas weer groeiende antisemitisme.
Graag een concrete toezegging.
Buitenland
In pijler 1 springt de Nederlandse inzet in crisisbeheersingsoperaties
er natuurlijk uit. Binnenkort moet worden besloten over ons wel of
niet blijven in Uruzgan. Eén ding is duidelijk, àls we er blijven,
dient er voldoende budget voor beschikbaar te zijn. Wij denken dat de
gereserveerde middelen daarvoor ontoereikend zijn. Het defensiebudget
moet met méér dan de 200 miljoen extra in 2011 worden versterkt!
Reactie aub.
Kort nog iets over het nieuwe Europese verdrag en het referendum
daarover. De lijn van de SGP is helder: we waren en zijn tegen
referenda. We zijn daar dus óók niet voor als het ons misschien
ineens goed uitkomt. Punt. Uit.
Vervoer
Pijler 2 richt zich op een innovatieve, concurrerende en ondernemende
economie. Terecht! Verminderen van de regeldruk en bijvoorbeeld het
slim inzetten van de mogelijkheden van ict zijn prima. Maar hoe lang
moeten we nog wachten op een veel te lang uitblijvende kwaliteitsslag
in het openbaar vervoer? Hoe lang staan we nog bijna dagelijks vast in
de file? Alle ambities en inzet ten spijt, het schiet al jaren niet
echt op - letterlijk! Het zal niet in alle opzichten meteen anders
kunnen, maar moet de invoering van de kilometerheffing nu echt even
lang duren als de file op de A2 of de A12? Vijf procent groei per jaar
van het openbaar vervoer is erg ambitieus en vraagt om meer dan gewone
daadkracht.
Veel sterker moet worden ingezet op de relatief milieuvriendelijke
wijze van transport door de beroepsbinnenvaart als alternatief voor
het wegtransport. Is de regering daartoe bereid?
Duurzaamheid
En dan pijler 3: duurzame leefomgeving. Geen verrommeling van de
ruimte; een vitaal platteland. Energiebesparing, een beter
dierenwelzijn. Prima doelen, wie zou er tegen zijn. Maar nu de
realisering. Dat is een moeizaam karwei. Een kwestie van mentaliteit
ook. Het gaat vooral om gedragsveranderingen bij burgers. Een dagblad
kopte kernachtig: nestkastje ophangen willen we wel, de auto laten
staan gaat te ver. Offer voor milieu, jawel, maar vooral de buurman.
Dat schiet niet op. De geboekte milieuwinst wordt teniet gedaan door
consumptiegroei. Wij zullen constructief meedenken over passende
maatregelen. Een ecotax op vliegtickets bijvoorbeeld en fiscaal beleid
op roetfilters. Agrarisch natuurbeheer met meer jaren zekerheid én
klimaatneutrale kassenteelt met subsidies daarvoor en een betere
innovatie-infrastructuur.
De vraag naar biobrandstoffen neemt toe. Goed voor het milieu, goed
voor de boerenstand. De Oeso (Organisatie voor economische
samenwerking en ontwikkeling) waarschuwt de regeringen wereldwijd
echter voor het promoten van deze milieuvriendelijke energiedrager.
Het drijft de voedselprijs te zeer op en de milieuwinst is gering. Men
dient zich veel meer te richten op restafval dat onbruikbaar is voor
de voedingsindustrie. Wordt het niet hoog tijd om een âintegrale-
beleidsnota biobrandstoffen te maken? Het ontgaat ons niet dat een
interdepartementale werkgroep daar nu mee bezig is. wanneer komt het
resultaat?
Water, kust en waterbeheer vergen blijvende aandacht en prioriteit.
Goed dat oud-minister Veerman van zijn erf is gehaald om zich er voor
een deel toekomstgericht over te buigen.
Veiligheid, stabiliteit en respect: pijler 5. Hoge prioriteit. Extra
inzet verdient steun. Veiligheid op straat en in en rondom winkels. Is
de regering bereid om de initiatieven vanuit de detailhandel om de
veiligheid in en rond winkels te bevorderen, te ondersteunen met
bijvoorbeeld de subsidiëring van landelijke coördinatoren? Met
weinig geld is hier veel winst te boeken. Graag een reactie.
Media
In pijler 6 willen we nog graag onze vinger leggen bij onze
verantwoordelijkheid voor onze immateriële rijkdom (cultuur en
media). De SGP-fractie overhandigde dezer dagen aan minister Plasterk
een nota met daarin ideeën over hoe waarden en normen in de media
versterkt kunnen worden. Hij reageerde constructief en zegde toe na te
denken over enkele suggesties. Bijvoorbeeld over een klachtenbureau
voor ouders en anderen die ergens tegenaan zijn gelopen. En de rol van
de ouders meer algemeen. We vertrouwen erop dat de minister van OCW
dit najaar met concrete voornemens komt! Nieuwe inzet, nieuwe
perspectieven, sàmen aan te pakken.
Gezin
Mevrouw de Voorzitter. In de sfeer van de uitgavenbeperkingen en
lastenbeleid kom ik nogal wat tegen waar ik bezwaar tegen heb. Neem
het gezinsbeleid. Met de ene hand bouwt het kabinet aan het gezin,
maar met de andere breekt ze het weer af! In plaats van dat er extra
wordt geïnvesteerd in de gezinnen, wordt er juist 100 miljoen euro
bij de kinderbijslag afgehaald. Waarom?
Ook zijn we falikant tegen de versnelde afschaffing van de
overdraagbare algemene heffingskorting. De SGP was en is hiertegen.
Des te triester dat uitgerekend dit kabinet dit gezinsvriendelijke
model nog sneller dan aanvankelijk gepland gaat ontmantelen.
Gezinsvriendelijkheid is geen kwestie van woorden, maar moet zichtbaar
zijn in daden!
Ik rond af. De SGP kiest voor een constructief-kritische houding
tegenover dit kabinet. Ons uitgangspunt is en blijft Bijbels
genormeerde politiek. Minister Donner stelde recent in zijn Abel
Herzberglezing dat deugd noch moreel motief maatstaf kunnen zijn voor
overheidshandelen. Bijbelse waarden en normen als barmhartigheid,
grootmoedigheid en mededogen noemde hij persoonlijke drijfveren. Maar,
zeg ik dan, toch ook in de politiek?!
De SGP heeft een andere insteek. We hoeven van de overheid geen
heilige te maken, om haar toch ânaar Romeinen 13â te blijven
aanspreken op haar hoge roeping het kwaad te beteugelen en het goede
te bevorderen. Zij is daartoe geroepen en gemandateerd als Gods
dienares! Land en volk ten goede. Wie weet hoe het dàn het lam bij
de wolf vergaat, om in zijn beeldspraak te blijven! Dat is niet
vrijblijvend! Het wordt eenmaal van onze hand geëist.
Algemene Politieke Beschouwingen