SGP


19 - 09 - 07 | Algemene Politieke Beschouwingen

Punten uit de bijdrage van de SGP aan de algemene beschouwingen:
- gezin: algemene heffingskorting en kinderbijslag;
- parlement: waardigheid en stijl nodig voor gezag parlement;
- abortus/euthanasie: te weinig concreet;

- buitenland: geen referendum Europa / meer geld voor defensie;
- media: klachtenbureau voor ouders.

---

----------
ALGEMENE POLITIEKE BESCHOUWINGEN
19 september 2007.

Positief-christelijk
Mevrouw de Voorzitter âTe midden van de geestelijke verwarring in de wereld, waaraan ook ons volk niet geheel ontkomt, is steeds dringender de eis, dat in wetgeving en bestuur vóór alles Gods wet tot opperste richtsnoer worde genomen.â Woorden van een stevig formulerende SGP-er zeker? Het zijn woorden die koningin Wilhelmina in haar troonrede op 21 september 1937 uitsprak, nu op twee dagen na zeventig jaar geleden. Ze bepleitte een doelbewust streven van de regering naar versteviging van de positief christelijke grondslagen van de samenleving, dat met vermijding van toespitsing van tegenstellingen door innerlijke redelijkheid overtuigt. Woorden gesproken onder de politieke verantwoordelijkheid van de antirevolutionair eerste minister Colijn. Woorden die aan actualiteit en urgentie niet hebben ingeboet! Woorden die ons confronteren met wat er in die zeventig jaren allemaal is veranderd. Woorden die de SGP juist daarom graag en indringend onder de aandacht wil brengen. Niet vanuit heimwee naar het verleden, maar met het oog op de toekomst van ons land.

Nu hoeft het geen betoog dat de fronten drastisch zijn verschoven. Ontkerkelijking en secularisatie hebben hun slag geslagen. Atheïsme en ietsisme lijken nu eerder de norm. Materialisme, een onverzadigbaar kapitalisme, individualisering, zelfbeschikking en dergelijke, zetten voor een groot deel de toon. Gelukkig komt er meer en meer zicht op schaduwkanten van dit proces. En dat wordt hoog tijd! Niet voor niets wordt de laatste jaren sterk benadrukt dat we sàmen verder moeten en dat religie weer Ãn is. Beslissend is daarbij op welk kompas we reizen.

Wij staan met overtuiging in de joods-christelijke traditie en betreuren het daarom toen daar onlangs in één adem en kritiekloos het bijvoeglijke naamwoord islamitisch aan werd toegevoegd. Wij keren ons tegen wat is gaan heten de islamisering van onze samenleving en de uiterlijke verschijningsvormen daarvan. Daar is hier onlangs uitvoerig over van gedachten gewisseld.

Positie parlement
Overigens hadden en hebben wij ernstige bedenkingen tegen de toon van het debat over dit thema. En dat brengt mij bij een toenemend punt van zorg: de stijl van ons parlement. Welk beeld zetten we neer? Goede omgangsvormen en beschaafd taalgebruik zijn geen overbodige luxe. Dat is geen fatsoensrakkerij, maar een kwestie van beschaving. Dus ook geen vergroving van woorden en opgeroepen beelden of vergelijkingen, geen verruwing van spelregels! Denkt men nu echt dat woorden aan kracht winnen door die te mengen met krachttermen? De SGP roept het parlement op âwij allen dusâ zich niet langer zo te kijk te zetten en zich zo potsierlijk te gedragen. Een debat wint aan kracht door argumenten, niet door het gebruik van krachttermen.

Wij vertegenwoordigen het Nederlandse volk. Het volk moet daarin vertrouwen kunnen hebben. Wij moeten dat verdienen. De regering moet niet buiten de volksvertegenwoordiging om steun zoeken bij âde burgersâ, zoals tijdens de honderd dagentoer leek te gebeuren. Het risico is niet denkbeeldig dat op die manier de parlementaire democratie op termijn wordt ondergraven.. Niet het volk geeft de regering haar mandaat, dat loopt in onze beproefde staatsrechtelijke verhoudingen via het parlement. Een regering kan niet zonder een gezaghebbend parlement dat zelfbewust tegenspel biedt. Parlementair fatsoen, een waardige stijl en uitstraling bij een inhoudelijk scherp debat schragen dat gezag. Ik daag mijn collegaâs uit hierop in tweede termijn te reageren.

Mevrouw de Voorzitter! De Miljoenennota 2008 levert voor mijn fractie een wisselend beeld op. De nota maakt diverse voornemens uit het Coalitieakkoord via de zes pijlers zichtbaar. Voor de SGP-fractie zitten er plussen en minnen in de concretisering van wat wij in juni met het Beleidsprogramma besproken hebben. Er tikken enkele tijdbommen onder het gepresenteerde beeld. Ik loop de pijlers langs, beginnend met de voor ons belangrijkste, nummer vier.

Zorg en onderwijs
In die pijler stapelen de problemen zich op. Klantenstops in de thuiszorg, handen en geld tekort in de verpleeghuiszorg, wachtlijsten in de jeugdzorg. Wanneer kunnen we eindelijk die genante werkelijkheid achter ons laten? Tekorten in budgettering van ziekenhuizen, AWBZ âzorg (dit jaar tekort van 122 mln), dreigend kwaliteitsverlies schippersinternaten (7 mln), personeelsschaarste in zorg- en onderwijssector met zelfs een dreigend débacle als niet snel wordt ingegrepen.
Om met het onderwijs even verder te gaan. Bestrijding schooluitval, prima; invoering maatschappelijke stage, uitdagend. Maar wat is er beschikbaar voor het aantrekkelijk maken van het beroep van leraar? Daar is ruim 1 miljard voor nodig â zie het rapport-Rinnooy Kan. Dat is groot geld. Minister Plasterk gaat er voor. Maar doet minister Bos dat ook? â één van die tikkende tijdbommen waar ik net over sprak. Er is een akkoord met de woningbouwcorporaties. Goede zaak! De SGP zal de uitwerking van dat akkoord toetsen op de te verwachten effecten. Eerlijk ademt e.e.a. wel heel erg de oude linkse maakbaarheidsfilosofie, iets waar de SGP nooit in geloofd heeft. Krachtige steun geven wij aan diverse voornemens op het terrein van jeugd en gezin. In ons programma ligt hier ons eerste speerpunt. Door integrale aanpak door alle betrokkenen blijkt veel te kunnen worden bereikt. De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Jongeren die in de problemen komen, moeten stevig worden begeleid en waar nodig aangepakt, zo ook de ouders. Wel moet de principiële vraag nog worden beantwoord, hoe ver de overheid daarmee kan gaan. Er is sprake van een privé-domein, met soms onwelgevallige consequenties voor de publieke ruimte.

De Participatietop heeft tot een pakket afspraken geleid. Scholing, vorming, integratie, reïntegratie, preventie, voorzorg liever dan nazorg en dergelijke. De SGP zou graag zien dat de regering een taakstellend tijdpad maakt waarin alle afspraken op een rij staan zodat niemand voor zijn verantwoordelijkheid kan weglopen. Over het ontslagrecht zijn de meningen sterk verdeeld. Zelfs in werkgeverskringen ontstaan scheurtjes bij de vraag naar de opportuniteit van versoepeling naast de breder gedragen vereenvoudiging. Ook de SGP hecht meer waarde aan vereenvoudiging dan aan versoepeling. Hoe gaat het nu verder?

Met meer dan gewone belangstelling hebben wij de beleidsbrief inzake medisch-ethische kwesties bekeken. Er staan, eerlijk is eerlijk, goede dingen in. Alleen worden die nog te weinig concreet gemaakt. En de kern van het verhaal is nog steeds de keuzevrijheid van de individuele burger. Autonomie als norm, in plaats van beschermwaardigheid van alle leven. Dat is ronduit teleurstellend!

Het Deltaplan inburgering is positief. Wél vragen wij in deze programmaâs aandacht voor het helaas weer groeiende antisemitisme. Graag een concrete toezegging.

Buitenland
In pijler 1 springt de Nederlandse inzet in crisisbeheersingsoperaties er natuurlijk uit. Binnenkort moet worden besloten over ons wel of niet blijven in Uruzgan. Eén ding is duidelijk, àls we er blijven, dient er voldoende budget voor beschikbaar te zijn. Wij denken dat de gereserveerde middelen daarvoor ontoereikend zijn. Het defensiebudget moet met méér dan de 200 miljoen extra in 2011 worden versterkt! Reactie aub.
Kort nog iets over het nieuwe Europese verdrag en het referendum daarover. De lijn van de SGP is helder: we waren en zijn tegen referenda. We zijn daar dus óók niet voor als het ons misschien ineens goed uitkomt. Punt. Uit.

Vervoer
Pijler 2 richt zich op een innovatieve, concurrerende en ondernemende economie. Terecht! Verminderen van de regeldruk en bijvoorbeeld het slim inzetten van de mogelijkheden van ict zijn prima. Maar hoe lang moeten we nog wachten op een veel te lang uitblijvende kwaliteitsslag in het openbaar vervoer? Hoe lang staan we nog bijna dagelijks vast in de file? Alle ambities en inzet ten spijt, het schiet al jaren niet echt op - letterlijk! Het zal niet in alle opzichten meteen anders kunnen, maar moet de invoering van de kilometerheffing nu echt even lang duren als de file op de A2 of de A12? Vijf procent groei per jaar van het openbaar vervoer is erg ambitieus en vraagt om meer dan gewone daadkracht.
Veel sterker moet worden ingezet op de relatief milieuvriendelijke wijze van transport door de beroepsbinnenvaart als alternatief voor het wegtransport. Is de regering daartoe bereid?

Duurzaamheid
En dan pijler 3: duurzame leefomgeving. Geen verrommeling van de ruimte; een vitaal platteland. Energiebesparing, een beter dierenwelzijn. Prima doelen, wie zou er tegen zijn. Maar nu de realisering. Dat is een moeizaam karwei. Een kwestie van mentaliteit ook. Het gaat vooral om gedragsveranderingen bij burgers. Een dagblad kopte kernachtig: nestkastje ophangen willen we wel, de auto laten staan gaat te ver. Offer voor milieu, jawel, maar vooral de buurman. Dat schiet niet op. De geboekte milieuwinst wordt teniet gedaan door consumptiegroei. Wij zullen constructief meedenken over passende maatregelen. Een ecotax op vliegtickets bijvoorbeeld en fiscaal beleid op roetfilters. Agrarisch natuurbeheer met meer jaren zekerheid én klimaatneutrale kassenteelt met subsidies daarvoor en een betere innovatie-infrastructuur.

De vraag naar biobrandstoffen neemt toe. Goed voor het milieu, goed voor de boerenstand. De Oeso (Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling) waarschuwt de regeringen wereldwijd echter voor het promoten van deze milieuvriendelijke energiedrager. Het drijft de voedselprijs te zeer op en de milieuwinst is gering. Men dient zich veel meer te richten op restafval dat onbruikbaar is voor de voedingsindustrie. Wordt het niet hoog tijd om een âintegrale- beleidsnota biobrandstoffen te maken? Het ontgaat ons niet dat een interdepartementale werkgroep daar nu mee bezig is. wanneer komt het resultaat?
Water, kust en waterbeheer vergen blijvende aandacht en prioriteit. Goed dat oud-minister Veerman van zijn erf is gehaald om zich er voor een deel toekomstgericht over te buigen.

Veiligheid, stabiliteit en respect: pijler 5. Hoge prioriteit. Extra inzet verdient steun. Veiligheid op straat en in en rondom winkels. Is de regering bereid om de initiatieven vanuit de detailhandel om de veiligheid in en rond winkels te bevorderen, te ondersteunen met bijvoorbeeld de subsidiëring van landelijke coördinatoren? Met weinig geld is hier veel winst te boeken. Graag een reactie.

Media
In pijler 6 willen we nog graag onze vinger leggen bij onze verantwoordelijkheid voor onze immateriële rijkdom (cultuur en media). De SGP-fractie overhandigde dezer dagen aan minister Plasterk een nota met daarin ideeën over hoe waarden en normen in de media versterkt kunnen worden. Hij reageerde constructief en zegde toe na te denken over enkele suggesties. Bijvoorbeeld over een klachtenbureau voor ouders en anderen die ergens tegenaan zijn gelopen. En de rol van de ouders meer algemeen. We vertrouwen erop dat de minister van OCW dit najaar met concrete voornemens komt! Nieuwe inzet, nieuwe perspectieven, sàmen aan te pakken.

Gezin
Mevrouw de Voorzitter. In de sfeer van de uitgavenbeperkingen en lastenbeleid kom ik nogal wat tegen waar ik bezwaar tegen heb. Neem het gezinsbeleid. Met de ene hand bouwt het kabinet aan het gezin, maar met de andere breekt ze het weer af! In plaats van dat er extra wordt geïnvesteerd in de gezinnen, wordt er juist 100 miljoen euro bij de kinderbijslag afgehaald. Waarom?
Ook zijn we falikant tegen de versnelde afschaffing van de overdraagbare algemene heffingskorting. De SGP was en is hiertegen. Des te triester dat uitgerekend dit kabinet dit gezinsvriendelijke model nog sneller dan aanvankelijk gepland gaat ontmantelen. Gezinsvriendelijkheid is geen kwestie van woorden, maar moet zichtbaar zijn in daden!

Ik rond af. De SGP kiest voor een constructief-kritische houding tegenover dit kabinet. Ons uitgangspunt is en blijft Bijbels genormeerde politiek. Minister Donner stelde recent in zijn Abel Herzberglezing dat deugd noch moreel motief maatstaf kunnen zijn voor overheidshandelen. Bijbelse waarden en normen als barmhartigheid, grootmoedigheid en mededogen noemde hij persoonlijke drijfveren. Maar, zeg ik dan, toch ook in de politiek?!
De SGP heeft een andere insteek. We hoeven van de overheid geen heilige te maken, om haar toch ânaar Romeinen 13â te blijven aanspreken op haar hoge roeping het kwaad te beteugelen en het goede te bevorderen. Zij is daartoe geroepen en gemandateerd als Gods dienares! Land en volk ten goede. Wie weet hoe het dàn het lam bij de wolf vergaat, om in zijn beeldspraak te blijven! Dat is niet vrijblijvend! Het wordt eenmaal van onze hand geëist.

Algemene Politieke Beschouwingen