Ingezonden persbericht



---

Persbericht

Amsterdam, 20 september 2007

Website versterkt beleving dagbladen

Indien de dagbladlezer ook regelmatig de bijbehorende internetsite bekijkt, haalt hij meer bele- ving uit zijn dagblad. Er blijkt sprake van een dagbladmerk-effect dat dagbladlezers enthousi- aster maakt, meer laat meeleven en meer gespreksstof biedt. Dat is de belangrijkste conclusie van het vervolgonderzoek op Mediabeleving 2007 Plus in opdracht van Cebuco.

Om de synergie tussen de gedrukte en de online krant aan het licht te brengen heeft Cebuco onder- zoeksbureau TNS Nipo/Veldkamp gevraagd om specifiek de beleving van deze twee mediakanalen onder de loep te nemen. Aanleiding is de transformatie van veel dagbladmerken in multimediale plat- forms. Ook de sites van dagbladen trekken inmiddels een miljoenenpubliek. Het onderzoek is door het bureau uitgevoerd als aanvulling op het onlangs gerapporteerde Mediabelevingsonderzoek.

Synergie tussen kanalen
In het vervolgonderzoek valt op dat de grote groep dubbellezers die zich regelmatig via print en online informeert meer uit het krantenmerk haalt. Het onderzoeksbureau spreekt in dit verband van een dag- bladmerk-effect. Wanneer mensen zowel de papieren krant als de dagbladsites bekijken, is men en- thousiaster over de papieren krant, kan men er zich beter mee identificeren en wordt er meer over de papieren krant gepraat. Daarnaast wordt er meer informatie en entertainment uit de site gehaald. Er is dus sprake van synergie wanneer beide kanalen van het dagbladmerk regelmatig worden geraad- pleegd.

De synergie blijkt ook op te gaan voor de reclame. Het dagbladmerk-effect treedt ook op bij de bele- ving van reclame in de papieren en online krant. Zo is te zien dat dubbellezers meer nieuws uit dag- bladreclame halen dan mensen die alleen de gedrukte krant zien. Bovendien vinden zij de commercië- le boodschappen vaker nuttig en origineel. Eerder liet Mediabeleving al zien dat reclame in de gedruk- te kranten geloofwaardig is, nauwelijks irriteert en dat de lezer er zich bij betrokken voelt.

Eigenschappen papier en online
Nederlanders vinden het papieren dagblad actueel, informatief en leesbaar. De lezers die aanvullend ook regelmatig de dagbladsites bezoeken prijzen vaker de leesbaarheid en de betrouwbaarheid van het dagbladmerk, terwijl de actualiteit onder invloed van hun sitebezoek minder hoog scoort. Ook de sites worden als actueel en informatief ervaren, waarbij de dubbellezer ze ook belangrijk en ontspan- nend vindt.

Het belangrijkste motief om nieuwssites te bezoeken is om op de hoogte te blijven van het actuele nieuws. Ook de archief- en zoekfunctie, beeld en geluid en de interactie vormen motieven, maar wor- den minder frequent genoemd. Kostenbesparing op de papieren krant blijkt nauwelijks een drijfveer. Bij de gebruikers van beide kanalen zegt een kwart de krant anders te zijn gaan gebruiken. De groep ziet duidelijk de toegevoegde waarde van de dagbladsite. Maar liefst 78% vindt dat beide elkaar prima aanvullen.

Erik Grimm, Hoofd Onderzoek bij Cebuco: "Al met al heeft de krant met twee kanalen vandaag meer te bieden dan alleen met de papieren krant . De gedrukte krant neemt voor velen nog steeds de be- langrijkste positie in; het is een goede informatiebron die tevens ontspanning biedt. De sites zorgen

echter voor verbreding van de functie van het dagbladmerk. Bij mensen die ook de online kranten bezoeken, zien wij duidelijk de complementaire waarde. Zij waarderen de betrouwbaarheid, leesbaar- heid en ontspanning van papier en vinden de sites een informatieve en actuele aanvulling".

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.