TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

20 september 2007

Nederland wil mobiele tv voor op vakantie, onderweg en het schoolplein

Als Nederlanders morgen kunnen beschikken over tv op hun mobiele telefoon, dan gaan ze er voornamelijk op het vakantieadres gebruik van maken. Jongeren zullen vooral op school naar tv op de mobiele telefoon kijken, en dan het liefst naar muziekprogramma's. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO, dat onder bijna negenduizend Nederlanders werd gehouden.

Tv op de mobiele telefoon staat nog in de kinderschoenen, maar dat gold nog niet zo heel lang geleden ook voor de mobiele telefoon zelf, de dvd-speler in de auto en de mp3-speler met video. Wat gebeurt er als de bijna 11 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder met een mobiele telefoon, morgen kunnen beschikken over tv op hun mobiel? Op welke plekken maken ze er dan gebruik van? En naar welke programma's gaan ze kijken?

Momenteel maken nog maar weinig Nederlanders (ongeveer 1%) gebruik van tv via de mobiele telefoon. Toch weet de helft (52%) van de ondervraagden - we spreken dan over ruim 5.7 miljoen Nederlanders - al antwoord te geven op de vraag op welke plekken ze mobiel tv gaan kijken, zodra hun telefoon dat toelaat.

Vakantie en 'onderweg' populairste plekken
Ruim twee miljoen Nederlanders (tweevijfde (38%) van de Nederlanders die nu al een idee hebben op welke plekken ze van mobiele tv gebruik zouden maken), geven aan op het vakantieadres mobiel tv te willen kijken. Dit wordt het meest genoemd door klanten van Vodafone en het minst door klanten van Orange. Vooral jongeren tot 18 jaar vinden dit de meest ideale plek om mobiel tv te kijken; maar liefst 46 procent geeft aan dit op het vakantieadres te zullen doen. Daarnaast wordt 'onderweg' (naar opleiding, werk, et cetera) door veel Nederlanders genoemd als een populair moment om mobiel tv te kijken. Dit speelt het meest onder jongeren van 18 tot 25 jaar: tweederde (65%) van hen zou 'onderweg' gebruik maken van tv op de mobiele telefoon. Aanbieder Vodafone zegt dit beeld te herkennen. Marketeer Frank van de Water: 'We zien inderdaad dat de klanten van Vodafone live! bij voorkeur tv op de mobiele telefoon kijken als ze onderweg zijn en daar geen alternatieve media voorhanden hebben. Bijvoorbeeld in de tram.'

Jongere wil graag mobiele tv in bed en op school Hoe jonger men is, des te liever men in bed op de mobiele telefoon tv wil kijken. Van de Nederlandse jongeren van 13 tot en met 17 jaar wil zelfs 37 procent dat. De klanten van KPN - dat haar eigen tv via de mobiele telefoon in 2008 introduceert - hebben hier veel minder belangstelling voor. Daarnaast geeft een groot deel van de jongeren van 13 tot en met 17 jaar (32%) aan ook op school naar tv via de mobiele telefoon te gaan kijken. Eén op de twaalf Nederlanders noemt ook de wc als tv-plek. Daarbij moet vermeld worden dat mobiele tv kijken op de wc beter aanslaat bij mannen (10%) dan bij vrouwen (6%).

Tweederde van Nederland weet al wát men mobiel wil gaan kijken Naar welke programma's gaat men kijken via de mobiele telefoon? Op deze vraag kunnen ruim 7 miljoen Nederlanders (65%) van 13 jaar en ouder, in het bezit van een mobiele telefoon, al een antwoord geven. Nieuws staat duidelijk op één: de helft van deze 7 miljoen Nederlanders (54%) geeft aan hiernaar te gaan kijken. Voor de aanbieders is dit geen verrassing. Frank van de Water: 'Dit resultaat is voor Vodafone herkenbaar. Binnen de tv-categorieën van Vodafone live! zien we dat Nieuws & Weer onder een brede groep van onze klanten populair is.'
Jongeren hebben beduidend minder interesse in het nieuws. Zij kijken op vakantie, in bed, op het schoolplein of in de klas veel liever naar muziekprogramma's. Maar liefst 62 procent van de jongeren van 13 tot en met 17 jaar geeft aan hiernaar te gaan kijken. Ook de klanten van Telfort hebben meer dan gemiddeld interesse in het mobiel bekijken van muziekprogramma's.

Mannen prefereren sport, vrouwen series en soaps Sportprogramma's, en dan met name op het gebied van voetbal, zullen het op de mobiele telefoon vooral goed doen onder de mannen (30%). Series zijn populairder onder vrouwen en klanten van T-Mobile en Vodafone, dan onder mannen en klanten van KPN. Ook is de interesse voor het kijken naar reality soaps via de mobiele telefoon onder vrouwen (10%) veel groter dan onder mannen (4%).

Zal de vertrouwde tv in de Nederlandse huiskamers, bij een breed gebruik van tv via de mobiele telefoon, uit het beeld verdwijnen? Zo'n vaart zal het zeker niet lopen, denkt Hans Broekhuis, manager TV Marketing & Content van Tele2: 'Het consumentengedrag zal niet ineens van vandaag op morgen totaal veranderen - de tv in de huiskamer zal de komende jaren nog steeds bovenaan staan als het meest bekeken medium voor bijvoorbeeld films, sportwedstrijden en tv-programma's.'

C6013 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende augustus 2007. Daarbij zijn 8.860 Nederlanders met internet geïnterviewd (n=8.860).

TNS NIPO Technology volgt maandelijks, middels het Consumer Insights ICT panel, ontwikkelingen op het gebied van o.a. internet, (mobiele) telefonie en digitale tv.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Miranda van Unen (tel: 020 522 57 54).