Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
20 september 2007
Nederland wil mobiele tv voor op vakantie, onderweg en het schoolplein
Als Nederlanders morgen kunnen beschikken over tv op hun mobiele
telefoon, dan gaan ze er voornamelijk op het vakantieadres gebruik van
maken. Jongeren zullen vooral op school naar tv op de mobiele telefoon
kijken, en dan het liefst naar muziekprogramma's. Dit blijkt uit het
onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO, dat onder bijna
negenduizend Nederlanders werd gehouden.
Tv op de mobiele telefoon staat nog in de kinderschoenen, maar dat
gold nog niet zo heel lang geleden ook voor de mobiele telefoon zelf,
de dvd-speler in de auto en de mp3-speler met video. Wat gebeurt er
als de bijna 11 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder met een
mobiele telefoon, morgen kunnen beschikken over tv op hun mobiel? Op
welke plekken maken ze er dan gebruik van? En naar welke programma's
gaan ze kijken?
Momenteel maken nog maar weinig Nederlanders (ongeveer 1%) gebruik van
tv via de mobiele telefoon. Toch weet de helft (52%) van de
ondervraagden - we spreken dan over ruim 5.7 miljoen Nederlanders - al
antwoord te geven op de vraag op welke plekken ze mobiel tv gaan
kijken, zodra hun telefoon dat toelaat.
Vakantie en 'onderweg' populairste plekken
Ruim twee miljoen Nederlanders (tweevijfde (38%) van de Nederlanders
die nu al een idee hebben op welke plekken ze van mobiele tv gebruik
zouden maken), geven aan op het vakantieadres mobiel tv te willen
kijken. Dit wordt het meest genoemd door klanten van Vodafone en het
minst door klanten van Orange. Vooral jongeren tot 18 jaar vinden dit
de meest ideale plek om mobiel tv te kijken; maar liefst 46 procent
geeft aan dit op het vakantieadres te zullen doen.
Daarnaast wordt 'onderweg' (naar opleiding, werk, et cetera) door veel
Nederlanders genoemd als een populair moment om mobiel tv te kijken.
Dit speelt het meest onder jongeren van 18 tot 25 jaar: tweederde
(65%) van hen zou 'onderweg' gebruik maken van tv op de mobiele
telefoon. Aanbieder Vodafone zegt dit beeld te herkennen. Marketeer
Frank van de Water: 'We zien inderdaad dat de klanten van Vodafone
live! bij voorkeur tv op de mobiele telefoon kijken als ze onderweg
zijn en daar geen alternatieve media voorhanden hebben. Bijvoorbeeld
in de tram.'
Jongere wil graag mobiele tv in bed en op school
Hoe jonger men is, des te liever men in bed op de mobiele telefoon tv
wil kijken. Van de Nederlandse jongeren van 13 tot en met 17 jaar wil
zelfs 37 procent dat. De klanten van KPN - dat haar eigen tv via de
mobiele telefoon in 2008 introduceert - hebben hier veel minder
belangstelling voor. Daarnaast geeft een groot deel van de jongeren
van 13 tot en met 17 jaar (32%) aan ook op school naar tv via de
mobiele telefoon te gaan kijken. Eén op de twaalf Nederlanders noemt
ook de wc als tv-plek. Daarbij moet vermeld worden dat mobiele tv
kijken op de wc beter aanslaat bij mannen (10%) dan bij vrouwen (6%).
Tweederde van Nederland weet al wát men mobiel wil gaan kijken
Naar welke programma's gaat men kijken via de mobiele telefoon? Op
deze vraag kunnen ruim 7 miljoen Nederlanders (65%) van 13 jaar en
ouder, in het bezit van een mobiele telefoon, al een antwoord geven.
Nieuws staat duidelijk op één: de helft van deze 7 miljoen
Nederlanders (54%) geeft aan hiernaar te gaan kijken. Voor de
aanbieders is dit geen verrassing. Frank van de Water: 'Dit resultaat
is voor Vodafone herkenbaar. Binnen de tv-categorieën van Vodafone
live! zien we dat Nieuws & Weer onder een brede groep van onze klanten
populair is.'
Jongeren hebben beduidend minder interesse in het nieuws. Zij kijken
op vakantie, in bed, op het schoolplein of in de klas veel liever naar
muziekprogramma's. Maar liefst 62 procent van de jongeren van 13 tot
en met 17 jaar geeft aan hiernaar te gaan kijken. Ook de klanten van
Telfort hebben meer dan gemiddeld interesse in het mobiel bekijken van
muziekprogramma's.
Mannen prefereren sport, vrouwen series en soaps
Sportprogramma's, en dan met name op het gebied van voetbal, zullen
het op de mobiele telefoon vooral goed doen onder de mannen (30%).
Series zijn populairder onder vrouwen en klanten van T-Mobile en
Vodafone, dan onder mannen en klanten van KPN. Ook is de interesse
voor het kijken naar reality soaps via de mobiele telefoon onder
vrouwen (10%) veel groter dan onder mannen (4%).
Zal de vertrouwde tv in de Nederlandse huiskamers, bij een breed
gebruik van tv via de mobiele telefoon, uit het beeld verdwijnen? Zo'n
vaart zal het zeker niet lopen, denkt Hans Broekhuis, manager TV
Marketing & Content van Tele2: 'Het consumentengedrag zal niet ineens
van vandaag op morgen totaal veranderen - de tv in de huiskamer zal de
komende jaren nog steeds bovenaan staan als het meest bekeken medium
voor bijvoorbeeld films, sportwedstrijden en tv-programma's.'
C6013 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
gedurende augustus 2007. Daarbij zijn 8.860 Nederlanders met internet
geïnterviewd (n=8.860).
TNS NIPO Technology volgt maandelijks, middels het Consumer Insights
ICT panel, ontwikkelingen op het gebied van o.a. internet, (mobiele)
telefonie en digitale tv.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Miranda van Unen (tel: 020
522 57 54).
TNS NIPO