ProRail
Persbericht
20-09-2007
Ontwerp nieuwe brug over de IJssel bekend
De nieuwe brug over de IJssel wordt gebouwd door de combinatie
Welling/Züblin/Donges. Het ontwerp is van Quist Wintermans
Architekten. De aanneemcombinatie was één van de vijf deelnemers in
de aanbestedingsprocedure voor het ontwerpen en de bouw van de brug.
Het winnende ontwerp voldoet aan de criteria die aan de brug werden
gesteld, zoals inpassing in het rivierenlandschap en een overspanning
van dijk tot dijk van circa een kilometer.
Het programma Ruimte voor de Rivier zorgt ervoor dat de IJssel er in
de toekomst anders uit zal gaan zien. Het ontwerp van de brug moest
hierbij aansluiten. De ontwerpers zijn erin geslaagd om de brug lager
te houden dan vooraf werd verwacht. Het concept is een traditionele
spoorbrug met een eigentijdse constructie en vormgeving. De rode kleur
van de brug versterkt het ontwerp en sluit aan bij een internationale
traditie van bruggen. De nieuwe spoorbrug over de IJssel ligt op
Rijnvaarthoogte (circa negen meter), een beweegbaar brugdeel is
hierdoor niet meer nodig. Ook komt er een fietspad langs de nieuwe
brug.
De nieuwe brug wordt stiller dan de huidige spoorbrug. De huidige brug
is van staal, de nieuwe bestaat uit een combinatie van beton en staal
en is daardoor geluidsarmer. Op het brugdek van beton ligt het spoor
straks in een bed van stenen, dit absorbeert ook geluid.
Vormgeving
De aanbiedingen zijn in twee rondes beoordeeld door een team
professionals van onder andere de gemeenten Hattem en Zwolle en
ProRail. Bij het beoordelen van de aanbiedingen telde het ontwerp voor
zestig procent en de prijs voor veertig procent. In de eerste ronde
zijn de vijf brugontwerpen beoordeeld op basis van zeven
vormgevingscriteria. De drie hoogst geëindigde ontwerpen gingen door
naar de tweede ronde. Daarin zijn de aangepaste ontwerpen opnieuw
beoordeeld op vormgeving en op prijs. Het is uniek dat in een
aanbesteding voor een kunstwerk van deze omvang, de vormgeving de
keuze voor het ontwerp grotendeels heeft bepaald. Ook uniek is, dat
ProRail de vijf ontwerpteams vooraf een vergoeding heeft betaald. De
definitieve keuze voor het ontwerp is overgenomen door een speciaal
samenwerkingsverband met onder andere wethouders van de gemeente
Hattem en Zwolle en de spoorbouwmeester.
Dit najaar start ProRail met het aanbrengen van zand voor de
landhoofden op beiden oevers van de IJssel. In september 2008, na het
broedseizoen van de vogels, beginnen de werkzaamheden voor de bouw van
de nieuwe brug. De nieuwe brug zal naar verwachting gereed zijn in de
tweede helft van 2010.
Hanzelijn
De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Een
treinreis tussen beide steden duurt slechts dertig minuten, waardoor
het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een stuk dichter
bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast zorgt de Hanzelijn ervoor
dat het minder druk wordt op de Gooilijn en de Veluwelijn. Als
onderdeel van de Hanzelijn bouwt ProRail onder meer nieuwe stations in
Kampen en Dronten, het station in Lelystad wordt aangepast en er komt
een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel
onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.
De afbeeldingen zijn in hoge resolutie te downloaden via
www.prorail.nl/pers/persfotoâs. Bij publicatie van de afbeeldingen
graag de vermelding plaatsen: Welling/Züblin/Donges, ontwerp Quist
Wintermans Architekten.