Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Eerste Kamer en Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2799309
19 september 2007
Aanwijzing ex WMG:
Ik ben op grond van artikel 7, eerste lid, van de Wet marktordening
gezondheidszorg (WMG) voornemens een aanwijzing aan de NZa te geven.
Conform artikel 8 van de WMG informeer ik u over de zakelijke inhoud
van die aanwijzing. Ik zal niet eerder overgaan tot het geven van de
aanwijzing dan dertig dagen na verzending van deze brief. Van de
vaststelling van de aanwijzing zal ik mededeling doen in de
Staatscourant.
Zakelijke inhoud van de aanwijzing:
Met mijn aanwijzing beoog ik de financiële contracteerruimte AWBZ voor
2008 vast te leggen. De aanwijzing aan de NZa zal net als voor 2005,
2006 en 2007 instructies bevatten met betrekking tot de volgende
activiteiten:
1. het berekenen van de totale contracteerruimte voor het jaar 2008;
2. het verdelen van de contracteerruimte over de individuele
zorgkantoren;
3. het toetsen of het totaal van de gemaakte productieafspraken blijft
binnen de vastgestelde contracteerruimte per zorgkantoor.
Ad 1.
Het macrokader dat voor 2008 beschikbaar is, bestaat uit een bedrag
voor de autonome groei, de door het kabinet gewenste beleidsmatige
intensivering van de uitgaven en de door het kabinet noodzakelijk
geachte ombuigingen vanwege de forse stijging van de uitgaven in het
recente verleden.
In de bijlage "Verdeling groeiruimte 2008-2011" bij de begroting van
VWS wordt voor de AWBZ EUR 539 miljoen groei beschikbaar gesteld. Deze
groei is beschikbaar voor het totaal van de AWBZ uitgaven inclusief
zorg in natura inclusief nieuw toegelaten capaciteit, persoonsgebonden
budgetten (PGB), zorgsubsidies, bovenbudgettaire vergoedingen en
beheerskosten.
Ik heb de NZa een uitvoeringstoets gevraagd om te komen tot een
integrale contracteerruimte inclusief PGB.
Ik zal ca. EUR 250 miljoen aan extra middelen beschikbaar stellen om
de kwaliteit van de verpleeghuiszorg te verbeteren. Ik stel hierbij
als voorwaarde dat de zorghuizen zelf een verhoging van de
arbeidsproductiviteit realiseren.
Tevens stel ik beleidsmatig EUR 40 miljoen beschikbaar voor
harmonisatie van de tarieven voor dagverzorging gehandicapten en EUR
10 miljoen voor de verhoging van de kwaliteit van de zorg ten behoeve
van kinderen/opvoedingsondersteuning in de gehandicaptenzorg en ggz.
Door een tariefmaatregel is intensivering van zorg mogelijk en kan
meer zorg aan een kind worden verleend.
Bij de berekening van het voor 2008 beschikbare macrokader betrek ik
ook de ombuigingen in verband met een te forse volumegroei in de zorg
in het recente verleden.
Tarief
Het betreft in 2008 een efficiency korting van 1% te realiseren door
de tarieven te verlagen met een opbrengst van EUR 150 miljoen, waarvan
ik in 2008 EUR 35 miljoen beschikbaar zal houden als onzekerheidsmarge
bij het ingezette beleid. De efficiencykorting loopt vooruit op een te
ontwerpen systeem van best practices in de AWBZ vanaf 2009, waarbij ik
ook voornemens ben de beste werkende instellingen te belonen.
Tevens zal EUR 80 miljoen worden omgebogen door een tariefsverlaging
van ondersteunende begeleiding algemeen bij een indicatie op
somatische grondslag met EUR 10 per uur.
Door de invoering van een financieringsysteem op basis van een nader
te bepalen vaste vergoeding per klasse per week bij ondersteunende
begeleiding en persoonlijke verzorging kan een ombuiging van EUR 115
miljoen gerealiseerd worden. Instellingen worden hierdoor gedwongen
efficiënter met de zorguren om te gaan.
Aanspraken
De snelle groei van ondersteunende begeleiding algemeen noodzaakt het
kabinet terug te keren tot de aanspraak ondersteunende begeleiding
zoals die voor 1 april 2003 was. Per 1-1-2008 behoort ondersteunende
begeleiding algemeen op somatische grondslag niet meer tot de
aanspraak op AWBZ, met uitzondering van onder andere palliatieve zorg.
In de loop van 2008 loopt in een aantal gevallen de indicatie
ondersteunende begeleiding op somatische grondslag af en wordt die
vorm van zorg ten laste van de AWBZ beëindigd. Dat levert EUR 40
miljoen op in 2008.
De ombuiging in 2008 is beperkt vanwege het overgangsrecht tot 1
januari 2009. In 2009 zullen de uitgaven EUR 330 mln lager zijn omdat
de aanspraak op ondersteunende begeleiding algemeen op somatische
grondslag dan voor iedereen is beëindigd.
Ook ondersteunende begeleiding op grondslag psycho-sociaal behoort bij
nieuwe indicaties vanaf 1-1-2008 niet meer tot de aanspraken op
AWBZ-zorg. Daarom worden middelen voor clienten in de maatschappelijke
opvang overgeheveld naar de centrumgemeenten.
In het kader van de invoering van verblijfszorg thuis zal de
schoonmaak van het huis voor verblijfsgeindiceerden, die thuis zorg
krijgen per 1-1-2008, ten laste via de AWBZ komen. Daartoe zal de
contracteerruimte 2008 worden verhoogd met uit de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning over te hevelen middelen.
Ad 2.
Startpunt voor het bepalen van de totale contracteerruimte voor het
jaar 2008 is de totale contracteerruimte zoals de NZa die heeft
vastgesteld voor het jaar 2007. Vervolgens wordt hieraan de voor zorg
in natura beschikbaar gestelde groei toegevoegd. In de loop van 2008
kan de NZa op basis van realisatiecijfers 2007 mij voorstellen doen om
de geconstateerde onderuitputting in 2007 tot een bedrag van maximaal
1% van de contracteerruimte 2008 incidenteel aan te wenden in 2008.
De NZa zal de totale contracteerruimte verdelen in bedragen per
individueel zorgkantoor. De NZa onderzoekt nu reeds mogelijkheden om
bij de verdeling van de groei meer recht te doen aan de zorgvraag per
regio. Ik hecht er zeer sterk aan om de verdeling van de middelen
beter af te stemmen op feitelijke vraag. De te hanteren systematiek
wordt door NZa afgestemd met mij, en met de brancheorganisaties van
zorgaanbieders binnen de AWBZ en ZN.
Correcties op de instellingsbudgetten vinden plaats voor de
overheveling van de curatieve geestelijke gezondheidzorg van de AWBZ
naar de Zorgverzekeringswet op basis van de produktieafspraken 2007.
Indien zich een afwijking voordoet ten opzichte van de voor de
bepaling van het over te hevelen bedrag gebruikte realisatiecijfer
2006, dan zal het in de begroting 2008 genoemde bedrag bij 1e
suppletoire wet aangepast worden. Er is ook een correctie nodig inzake
de overheveling van de middelen voor de zogenaamde 2e tranche
zorgopleidingen, die nu AWBZ-gefinancierd zijn, naar het
opleidingsfonds op de begroting van VWS. Kortheidshalve verwijs ik u
voor het laatste onderwerp naar de voorhangbrief over de
budgetschoning 2e tranche opleidingsfonds AWBZ en `cure'. Tevens zal
nog een correctie mogelijk zijn op de kosten van de overgang van
forensische zorg op strafrechtelijke titel naar de begroting van het
ministerie van Justitie.
Een deel van het basisbedrag en de groeiruimte zal (wellicht
geoormerkt) worden bestemd voor het Plan van aanpak Maatschappelijke
Opvang en voor de Transitie-Experimenten.
Ad 3.
De NZa zal de verzoeken van zorgkantoren en aanbieders honoreren
indien deze passen binnen de vastgestelde contracteerruimte.
Aanvullende productieafspraken zijn mogelijk mits er nog
contracteerruimte beschikbaar is. Ook zijn aanvullende
productieafspraken mogelijk door middel van intra- en interregionale
herschikking. Ik verzoek de NZa voorstellen te doen om de
herschikkingsprocedure te vergemakkelijken. Ik verwacht daarbij ook
voorstellen tot herverdeling tussen concessiehouders.Tegenover het
toekennen van aanvullende productieafspraken staat in dat geval elders
een bijstelling naar beneden. Bij toetsing door de NZa blijven een
aantal kostencomponenten buiten beschouwing, zoals het in exploitatie
komen van de nieuwe verpleeghuiscapaciteit.
Ik zal de NZa vragen de bestaande knelpuntenprocedure te
vereenvoudigen. Indien zorgkantoren knelpunten ondervinden dienen zij
deze tijdig en onderbouwd te melden bij NZa. Op grond de
knelpuntenrapportage van de NZa zal ik, rekening houdend met de
zorgplicht die bij de uitvoering van de AWBZ bestaat, beslissen over
de omvang van de contracteerruimte.
Een afschrift van deze brief zend ik aan de NZa, CVZ en
brancheorganisaties van verzekeraars en aanbieders.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker