;tabid=157&mid=1006] 20 september 2007 - Persbericht -
CDA wil einde aan doolhof van energielabels voor auto's
Europa moet één berekeningsmethode invoeren voor de toekenning van
energielabels aan nieuwe auto's.
Het valt niet uit te leggen dat exact dezelfde auto in het ene land
zuinig zou zijn en je geld toe krijgt bij aankoop, terwijl je in een
ander land fors moet bijbetalen omdat de auto daar als te vervuilend
te boek staat. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann
(transportbeleid) heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan de
Europese Commissie.
Wortmann: 'Eén Europees energielabel zou veel verwarring bij de
consument kunnen voorkomen en een impuls kunnen geven aan schoner
rijden.'
Hoewel de classificatie in zeven categorieën (van klasse A tot en met
klasse G) in iedere EU-lidstaat gelijk is, verschilt de manier van
toekenning ervan per EU-lidstaat. De labels geven aan hoe zuinig een
auto is, van label A (zeer zuinig) tot label G (zeer vervuilend). Er
wordt daarbij gekeken naar CO2-uitstoot en brandstofverbruik. In
Europa zijn er momenteel maar liefst 13 verschillende manieren waarop
de zuinigheid wordt berekend en daardoor kan het gebeuren dat
bijvoorbeeld een Volkswagen Golf 1.6 in Nederland een C label heeft,
in Engeland een E-label en in Spanje zelfs een B-label.
Corien Wortmann-Kool: 'Door de grote verschillen in energielabels van
auto's is het voor de consument volstrekt onbegrijpelijk waar het
energielabel nu precies voor staat. Het is jammer dat het vertrouwen
in het energielabel hierdoor verloren gaat, terwijl schoner rijden
juist zo belangrijk is. Het is goed dat het Nederlandse kabinet op
Prinsjesdag ook heeft aangekondigd schoner rijden te willen
stimuleren, maar het zou daarbij wel helpen als het energielabel voor
auto's beter zou functioneren.'
CDA