abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
20 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/6142 2060721020
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierdoor antwoord ik mede namens de Ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties op de vragen van het kamerlid De Rouwe over de invoering van
het bromfietskenteken.
1. Bent u bekend met het bericht `Scooter zonder kenteken en zonder papieren'? 1
1. Ja.
2. Is na de invoering van het bromfietskenteken de handel op internet in gestolen
brommers/scooters aanzienlijk toegenomen, en wat valt daar tegen te doen?
2. Het ontbreekt aan betrouwbare gegevens om te kunnen vaststellen of na de
invoering van het bromfietskenteken de handel op internet in gestolen
bromfietsen en scooters aanzienlijk is toegenomen. Wel zijn er geluiden uit het
veld dat de handel via internet van bromfietsen en scooters afneemt. Door de
invoering van het kenteken is het niet meer mogelijk om een gestolen bromfiets te
verhandelen. Immers, het voertuig kan niet worden overgeschreven. Tot
1 Leeuwarder Courant, `Scooter zonder kenteken en zonder papieren', 30 juni 2007
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/6142
1 november 2006 was het voor potentiële kopers mogelijk op de website van de
RDW te controleren of een bromfiets als gestolen geregistreerd stond.
3. Is de doelstelling dat iedere bromfiets sinds 1 januari 2007 een eigen kenteken
dient te hebben, ook daadwerkelijk gehaald? Wat gaat u eraan doen om
onverzekerde brommerrijders alsnog aan deze verplichting te laten voldoen?
3. Ja, deze doelstelling is gehaald. Alle bromfietsbezitters die een aanvraag hebben
ingediend en aan de gestelde eisen voldeden, hebben een kentekenbewijs
ontvangen.
Bij de start van het project kentekening van brom- en snorfietsen was de
verwachting dat er voor 500.000 bromfietsen een kentekenbewijs zou worden
aangevraagd. Uiteindelijk zijn er tot 1 januari 2007 695.000 aanvragen voor
gebruikte bromfietsen gedaan. Inmiddels hebben al 800.000 nieuwe en gebruikte
bromfietsen een kentekenbewijs.
Als een niet gekentekende bromfiets door de politie wordt aangetroffen dan wordt
direct verbaliserend opgetreden wegens rijden zonder kenteken. Als blijkt dat de
bromfiets niet is verzekerd dan wordt ook daarvoor proces-verbaal opgemaakt.
Tevens wordt de bromfiets inbeslaggenomen en pas aan de eigenaar
teruggegeven als deze binnen 2 weken kan aantonen dat alsnog een verzekering
tegen wettelijke aansprakelijkheid is afgesloten. Verder zal de RDW door middel
van zogenaamde registercontroles de gekentekende bromfietsen op de naleving
van de verzekeringsplicht controleren. De RDW heeft medio 2007 daarmee een
start gemaakt en aan elke bromfietsbezitter, waarvan de bromfiets als niet
verzekerd staat geregistreerd, is een waarschuwingsbrief verzonden. Binnenkort
zal er opnieuw een registercontrole plaatsvinden; er zal dan verbaliserend worden
opgetreden tegen bezitters van bromfietsen die dan nog steeds niet verzekerd zijn.
4. Acht u het wenselijk een landelijk systeem voor de registratie van fietsendiefstal
ook voor bromfietsen in te voeren? Welke andere maatregelen wilt u nemen om
de diefstal van fietsen en bromfietsen te verminderen?
4. Een landelijk systeem voor de registratie van gestolen bromfietsen bestaat en
functioneert al. Daarvoor gebruiken politie, verzekeraars en RDW dezelfde
systematiek als voor personenvoertuigen, bedrijfsvoertuigen, motorfietsen en
aanhangwagens met een maximum massa van meer dan 750 kg. Een gestolen,
gekentekende bromfiets wordt door de politie als gestolen gemeld in het
kentekenregister van de RDW. Het overschrijven van een als gestolen
geregistreerd staand voertuig is niet mogelijk.
Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van een bromfiets of scooter zelf
om maatregelen te treffen, zoals het gebruik van diefstalbestendige (kabel)sloten
en het plaatsen van chips, om diefstal van de eigen bromfiets of scooter te
voorkomen.
---
VENW/DGP-2007/6142
Ik zal in overleg treden met het College bescherming persoonsgegevens over het
openbaar stellen van het kentekenregister van voertuigen voor wat het
zogenoemde "gestolen" signaal betreft. Een vergelijkbare mogelijkheid is er
tijdelijk geweest ten tijde van de kentekening van bestaande bromfietsen.
Potentiële kopers konden toen het register gestolen bromfietsen raadplegen om te
zien of een bromfiets of scooter als gestolen geregistreerd stond. Mijn streven is
om het overleg met het College bescherming persoonsgegevens dit jaar positief af
te ronden zodat in de eerste helft van 2008 het kentekenregister voor wat het
"gestolen" signaal betreft voor ieder toegankelijk zal zijn.
Voor fietsen geldt dat het Kabinet het huidige niveau van zo'n 750.000 gestolen
fietsen per jaar onaanvaardbaar hoog vindt. In de gesprekken die het Kabinet met
de burgers voerde, werd fietsendiefstal specifiek naar voren gebracht als ergernis.
Dit zal dan ook worden aangepakt. Onder meer door het realiseren van meer en
veilige stallingsmogelijkheden en door ervoor te zorgen dat het landelijk
fietsdiefstalregister bij de RDW eind dit jaar al door tenminste 80% van de
politieregio's, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2007, gevuld wordt. Als dit
gerealiseerd is, wordt dit fietsdiefstalregister via internet opengesteld voor branche
en publiek. Er kan dan door opgave van een of meer unieke identificerende
kenmerken van een fiets, zoals bijvoorbeeld een framenummer of een tagnummer,
gecheckt worden of een bepaalde fiets al dan niet als gestolen bekend staat. De
openstelling van het fietsdiefstalregister is ook het moment om het publiek te
informeren. Ik verwacht een dergelijke publiekscampagne het komende voorjaar.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat