Directie Financiële Markten
2060723940
Vragen van het lid Blanksma (CDA) aan de minister van Financiën en de
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de minilening per
sms. (Ingezonden 28 augustus 2007)
1
Hoe verhoudt de praktijk waarbij minileningen via internet en sms aan
particulieren worden aangeboden zich tot de zorgplicht die normaal gesproken
van financiële instellingen gevraagd wordt? 1)
Antwoord op vraag 1
In de Wet Financieel Toezicht (Wft) zijn de regels en voorschriften voor
financiële markten en instellingen en het toezicht daarop neegelegd. Zo ook de
regelgeving voor het verstrekken van consumptief krediet. Overeenkomsten
inzake krediet, met een looptijd korter dan drie maanden, vallen buiten deze
regelgeving (art. 1:20f Wft). Dit houdt in dat het type minileningen dat via internet
en sms aan particulieren wordt verstrekt, niet onder de Wft valt als de betaling
van deze leningen binnen drie maanden plaatsvindt na het verstrekken van de
lening.
2
Is deze wijze van aanbieding van kredieten in overeenstemming met de Wet op
het Financieel Toezicht, Telecomwet of andere wet- of regelgeving ? Zo neen,
wat gaat u doen om deze praktijk tegen te gaan? Zo ja, is dit te beschouwen als
een `gat' in de wet- en regelgeving ?
Antwoord op vraag 2
Deze wijze van het aanbieden van kredieten is momenteel niet in strijd met de
Wft, Telecomwet en de Wet op het Consumentenkrediet (Wck). Voor de drie
maandentermijn in de Wft is gekozen om het reguliere betalingsverkeer niet met
kredietregels te belasten. Hierbij kan gedacht worden aan roodstand op
betalingsrekeningen en kortlopend betalingsuitstel door winkeliers. Een andere
overweging is dat het Bureau Kredietregistratie (BKR) administratief zwaar
belast zou worden als alle kortlopende kredieten daar geregistreerd zouden
moeten worden.
Op dit moment beraad ik me op het treffen van maatregelen ten aanzien van
roodstand en kredieten met een looptijd korter dan drie maanden, omdat
overkreditering nog steeds een probleem vormt. De maatregelen zal ik treffen op
grond van de uitkomsten van een brede evaluatie over kredietverstrekking. Er
zal worden bezien op welk deelterrein van kredietverstrekking maatregelen
voorgesteld worden. Naast het voorkomen van overkreditering zal hierbij ook de
eigen verantwoordelijkheid van consumenten en de administratieve lasten voor
bedrijven worden meegenomen. Het kabinet zal u hierover nader informeren in
een interdepartementale brief over schuldenproblematiek die naar verwachting in
oktober naar de Tweede Kamer zal worden gestuurd. De brede evaluatie van
kredietverstrekking zal onderdeel uitmaken van deze brief.
3
Is het waar dat deze vorm van kredietverlening niet onder de Bureau Krediet
Registratie
(BKR) toets valt, zoals de kredietverstrekker Ferratum meent ?
Antwoord op vraag 3
Omdat deze kredietverstrekking niet valt onder de Wft, geldt evenmin de
verplichting tot het deelnemen (en toetsen) aan een stelsel van kredietregistratie
(art. 4:32 Wft en art. 33 Besluit Markttoegang financiële ondernemingen Wft).
4
Deelt u de mening dat adequaat toezicht door de Autoriteit Financiële Markten
(AFM) ook op deze snelle vorm van kredietverstrekking gewenst is? Zo ja, hoe
en op welke termijn? Zo neen, waarom niet?
Antwoord op vraag 4
Zoals weergegeven bij 2 wordt overwogen aanvullende maatregelen te treffen
om overkreditering te voorkomen. U wordt hier nader over geïnformeerd in
oktober.
5
Deelt u de zorg dat deze mogelijkheden om zeer snel te beschikken over
kredieten tegen zeer hoge `behandelingskosten' kunnen leiden tot een toename
van de overkreditering?
Antwoord op vraag 5
Ik deel de zorg van de Kamer rond overkreditering. Daarom beraad ik me op het
treffen van maatregelen op grond van de resultaten van de brede evaluatie
kredietverstrekking. Duidelijk is wel dat hier uitzonderlijk hoge vergoedingen
worden gevraagd voor het verstrekken van krediet, wat zeker niet zal bijdragen
aan een gezonde financiële huishouding.
2 / 9
1) De Telegraaf, 23 augustus 2007, Het Financiële Dagblad, 23 augustus 2007.
Toelichting: deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van
de leden Tang, Kalma en Spekman (allen PvdA), ingezonden 28 augustus 2007
(vraagnummer 2060723910) en het lid Karabulut (SP), ingezonden 28 augustus
2007 (vraagnummer 2060723920).
3 / 9
2060723910
Vragen van de leden Tang, Kalma en Spekman (allen PvdA) aan de minister van
Financiën en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over
mogelijke woekerrentes die niet onder het financieel toezicht vallen. (Ingezonden
28 augustus 2007)
1
Bent u op de hoogte van de nieuwe dienstverlening van het Finse bedrijf
Ferratum? 1)
Antwoord op vraag 1
Ja
2
Is het waar dat via dit bedrijf binnen 10 minuten via sms bedragen van 100, 200
en 300 euro geleend kunnen worden? Is het waar dat weliswaar geen rente in
rekening wordt gebracht, maar wel behandelingskosten van resp. 25, 50 en 75
euro? 2)
Antwoord op vraag 2
Uit informatie van de website van ferratum (www.ferratum.nl) blijkt dat cliënten
een kredietaanvraag kunnen versturen via een sms- bericht. Als zij nog geen
klant zijn van Ferratum ontvangen zij een brief, na een positieve
kredietbeslissing op hun eerste kredietaanvraag. Een positieve kredietaanvraag
wordt verleend na het verifiëren van juistheid en authenticiteit van de door een
cliënt verstrekte gegevens. Ook worden de systemen van diverse instellingen
geraadpleegd om te kijken of personen daar schulden hebben staan. Indien men
voor de eerste maal een minikrediet aanvraagt, is het te lenen bedrag 100 euro.
Indien men reeds eerder minikredieten heeft aangevraagd en terugbetaald is het
te lenen bedrag naar keuze 100 of 200 euro. Zodra men 200 euro heeft
terugbetaald, kan men 300 euro lenen.
3
Is het juist dat de bedragen binnen twee weken weer terugbetaald moet worden?
Is het waar dat feitelijk een effectieve rente wordt betaald van 25% per twee
weken, wat gelijk staat aan meer dan 1000% rente op jaarbasis?
Antwoord op vraag 3
Het klopt dat de bedragen binnen twee weken terugbetaald moeten worden.
De kosten voor dit krediet zijn, op basis van enkelvoudige rente, omgerekend
naar jaarbasis zo'n 650%. Bij consumptief krediet wordt echter gerekend met
4 / 9
effectieve rente, dat is de rente op jaarbasis op grond van cumulatieve rente
(artikel 4 van de uitvoeringsregeling Wft). Naar deze maatstaf zou het
(theoretische) effectieve rentepercentage op jaarbasis nog extremer zijn.
4
Hoe verhoudt dit zich tot de maximale wettelijke effectieve rente van circa 16%
op basis van de Wet op het financieel toezicht (Wft)?
Antwoord op vraag 4
Volgens art. 35 van de Wet op het Consumentenkrediet (Wck) & art. 4 Besluit
Kredietvergoeding bestaat het maximale kredietvergoedingspercentage op
jaarbasis uit de wettelijke rente verhoogd met 12 procentpunten. Deze wettelijke
rente geldt niet voor krediet met een looptijd korter dan drie maanden (art. 1a
Wck). Dit is dezelfde driemaanden termijn die ook in de Wft wordt gehanteerd.
(Zie hiervoor beantwoording kamervragen 2060723940, onder 1.)
5
Is hier naar uw oordeel sprake van woekerrentes of "loan sharking" zoals in
sommige achterbuurten in de Verenigde Staten? Welke verschillen en
overeenkomsten ziet u met deze praktijken?
Antwoord op vraag 5
Een loan shark is een persoon of organisatie die illegale ongedekte leningen
aanbiedt tegen hoge rentetarieven, vaak gepaard gaand met chantage of
bedreigingen. Deze loan sharks geven krediet aan diegenen die geen krediet
willen of kunnen verkrijgen via verantwoorde kanalen. Aangezien hier geen
sprake is van illegale aanbieding van leningen, noch van chantage of
bedreigingen, kan deze vorm van kredietverstrekking niet worden beschouwd als
`loan sharking'. Verder is er formeel geen sprake van woekerrente (rente die
hoger is dan de wettelijk vastgestelde rente), omdat deze vorm van
kredietverstrekking niet valt onder de voorwaarden van wettelijk vastgestelde
rente. Maar duidelijk is dat hier, gerelateerd aan het leenbedrag, hoge
behandelkosten worden gerekend. Materieel vind ik de situatie dan ook zorgelijk.
Ik zal overwegen, bij de beslissingen die ik zal nemen naar aanleiding van de
brede evaluatie kredietverstrekking, de ruimte voor dergelijke activiteiten te
beperken.
6
Wat is uw oordeel over de lage drempel (geld binnen 10 minuten via SMS) voor
het verkrijgen van deze kredieten? Hoe verhoudt deze drempel zich tot het
schuldpreventiebeleid, van onder meer de staatssecretaris van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid?
5 / 9
Antwoord op vraag 6
De regering is van mening dat het risicovol kan zijn dat bepaalde consumenten
ter aanvulling op hun maandsalaris, over extra krediet kunnen beschikken. Dit
onderwerp heeft dan ook de aandacht van de regering. (Zie ook beantwoording
Zie het kamervragen 2060723940.) Schuldpreventiebeleid richt zich op het voorkomen
van het ontstaan van problematische schulden en richt zich op twee pijlers.
Enerzijds wordt getracht overkreditering te voorkomen door regelgeving (via
boek 4 van de Wft) die betrekking heeft op deskundigheid, betrouwbaarheid en
integriteit van kredietverstrekkers. Zoals aangegeven valt kredietverstrekking
door Ferratum niet onder deze regelgeving. Anderzijds vinden er concrete
activiteiten plaats in het kader van schuldpreventie richting de consument. Zo zet
bijvoorbeeld het platform CentiQ, waarbinnen verschillende partijen uit o.a. de
financiële wereld, de overheid en consumentenorganisaties samenwerken, zich
in om te bevorderen dat de consument een actieve houding aanneemt ten
aanzien van het maken van verantwoorde financiële keuzes. Bij de voorlichting
en activiteiten richting de consument zal deze vorm van kredietverstrekking
worden betrokken. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft
daarnaast dit jaar de voorlichtingscampagne `Blijf Positief' gelanceerd waarmee
gewezen wordt op de risico's van onverantwoord leengedrag en het aangaan
van onverantwoorde leningen. Eveneens voeren verschillende gemeenten
projecten uit om te voorkomen dat mensen afglijden naar moeilijk oplosbare
schuldsituaties.
7
Is het waar dat kredieten die binnen 3 maanden terugbetaald moeten worden,
niet onder het Wft-toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vallen?
Wat is de reden dat kortdurende kredieten kennelijk niet onder enig financieel
toezicht van de AFM vallen?
Antwoord op vraag 7
In de Wft wordt naast regelgeving ook het toezicht op de financiële markten
vastgelegd. Zoals aangegeven bij 4 valt dit type kredieten, waarbij de betaling
van deze kredieten binnen drie maanden plaatsvindt na verstrekken van het
krediet plaatsvindt, niet onder de Wft (art. 1:20f Wft). Dit betekent dat deze
kredietverstrekking niet valt onder het toezicht op deze wetgeving. In dit geval
het toezicht door de AFM.
8
Kunt u overwegen om artikel 1:20f van de Wft, waarin dit is bepaald, te wijzigen
dan wel te schrappen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord op vraag 8
Zie beantwoording kamervragen 2060723940, onder 2.
6 / 9
1) FD, blz. 15, 23 augustus 2007
1) www.ferratum.nl
7 / 9
2060723920
Vragen van het lid Karabulut (SP) aan de minister van Financiën en de
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over een verbod op
mini-leningen om Nederlanders te beschermen tegen woekerrentes.
(Ingezonden 28 augustus 2007)
1
Kent u het bericht dat het NIBUD een verbod wil op sms-leningen? 1)
Antwoord op vraag 1
Ja
2
Mag een buitenlands bedrijf aan Nederlandse particulieren kleine leningen
aanbieden via internet of sms en daarvoor in plaats van rente relatief hoge
behandelingskosten vragen die neer komen op een rentepercentage van 600
procent per jaar? Zo ja, kunt u dat toelichten? Zo neen, waarom niet?
Antwoord op vraag 2
Zie beantwoording kamervragen 2060723940, onder 1 en 2.
3
Wat is uw oordeel over deze vorm van kredietverstrekking, vindt u dat hier
sprake is van verantwoorde kredietverstrekking?
Antwoord op vraag 3
Kredietverstrekking is onverantwoord wanneer de consument daardoor op een
levensstandaard onder het bestaansminimum komt. Of hier sprake van is, kan
op dit moment nog niet goed beoordeeld worden. Verantwoorde
kredietverstrekking is verder afhankelijk van het acceptatiebeleid van de
desbetreffende kredietverlener. Het acceptatiebeleid van een aanbieder van
minikredieten hoeft niet te voldoen aan de wettelijke vereisten zoals die voor
andere kredietverstrekkers gelden. Dit biedt mogelijkheden om onverantwoord
met kredietverstrekking om te gaan. (Zie beantwoording van kamervragen
2060723910, onder 2 voor het acceptatiebeleid van het bedrijf Ferratum dat
minikredieten verstrekt.)
4
Deelt u de mening dat deze vorm van kredietverstrekking kan bijdragen aan een
toename van het aantal mensen met problematische schulden? Zo ja, kunt u dat
toelichten? Zo neen, waarom niet?
8 / 9
Antwoord op vraag 4
Zie beantwoording kamervragen 2060723940, onder 5.
5
Deelt u de mening van het NIBUD dat deze vorm van kredietverlening in
Nederland verboden zou moeten worden? Zo ja, welke stappen gaat u
ondernemen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord op vraag 5
Zie beantwoording kamervragen 2060723940, onder 2.
1) persbericht "NIBUD wil verbod op sms-leningen", 23 augustus 2007,
www.NIBUD.nl
Toelichting: deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van
de leden Tang, Kalma en Spekman (allen PvdA), ingezonden 28 augustus 2007
(vraagnummer 2060723910).
9 / 9
---- --
Ministerie van Financiën