IP/07/1361
Brussel, 19 september 2007
Naar een energiek Europa met een echte markt en voorzieningszekerheid
Vandaag heeft het Europese energiebeleid een nieuwe impuls gekregen. De
Europese Commissie is namelijk gekomen met een derde pakket
wetgevingsvoorstellen om ervoor te zorgen dat alle EU-burgers hun
energieleverancier echt zelf kunnen kiezen en er hun voordeel mee kunnen
doen. In de voorstellen staan de keuzevrijheid van de consument, eerlijkere
prijzen, een schonere energie en de voorzieningszekerheid centraal.
In het pakket wordt duurzaamheid bevorderd doordat zuinig omgaan met
energie wordt gestimuleerd en ook kleinere bedrijven die bijvoorbeeld
in duurzame energie investeren, toegang krijgen tot de energiemarkt.
Een concurrerende markt komt ook de voorzieningszekerheid ten goede
omdat de voorwaarden voor investeringen in energiecentrales en
transmissienetwerken verbeteren, hetgeen weer leidt tot minder
onderbrekingen in de stroom- en gastoevoer. Ook komen er hardere
waarborgen voor een eerlijke concurrentie met bedrijven uit derde
landen.
Voorzitter Barroso van de Europese Commissie: Een open en eerlijke
interne energiemarkt is voor de EU van essentieel belang om het hoofd
te bieden aan de problemen die voortvloeien uit de klimaatverandering
en een sterkere afhankelijkheid van invoer, en om mondiaal
concurrerend te blijven. Het gaat erom dat de consument en het
bedrijfsleven er beter van worden en dat bedrijven uit derde landen
zich aan onze regels houden.
Commissaris Piebalgs, bevoegd voor energie: In de afgelopen tien jaar
zijn we in de EU al een lange weg gegaan richting een interne markt
voor energie. Het is tijd om de laatste stap te zetten en ervoor te
zorgen dat alle particulieren en bedrijven echt profijt trekken. De EU
moet daarom nu de nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de
burgers hun eigen leverancier kunnen kiezen en de beste deal kunnen
maken.
Commissaris Kroes, bevoegd voor mededinging: Het wordt tijd dat
huishoudens en bedrijven ten volle kunnen profiteren van een
concurrerende energiemarkt met een vrije leverancierskeuze en
gunstigere prijzen. Met de voorstellen van vandaag komen deze
voordelen binnen handbereik.
De interne energiemarkt moet elke afnemer, groot en klein, ten goede
komen en de EU-energievoorziening moet een duurzamer, concurrerender
en zekerder karakter krijgen. Daarom stelt de Commissie een aantal
maatregelen voor die een aanvulling vormen op de bestaande regelgeving
en het volgende beogen:
* productie en levering worden afgesplitst van transmissienetwerken.
Het eigendom en het beheer van een netwerk worden "ontvlecht", met
andere woorden het beheer van het elektriciteits- en gasnetwerk
wordt gescheiden van productie- en leveringsactiviteiten. De
Commissie geeft de voorkeur aan deze keuzemogelijkheid, waarbij
een enkel bedrijf niet meer zowel eigenaar van het
transmissiesysteem als producent of leverancier van energie is. Er
wordt echter ook een tweede keuzemogelijkheid geboden. Daarbij mag
een bestaand verticaal geïntegreerd bedrijf toch eigenaar blijven
van het netwerk, maar wordt dit netwerk in de praktijk door een
volledig onafhankelijk bedrijf of orgaan beheerd. Voor welke
mogelijkheid ook wordt gekozen, het wordt hoe dan ook voor
bedrijven aantrekkelijker om te investeren in nieuwe
infrastructuur, interconnectiecapaciteit en nieuwe
productiecapaciteit, hetgeen uitval en onnodige abrupte
prijsstijgingen helpt voorkomen;
* de Commissie ziet het strategisch belang van energiebeleid. Daarom
wordt ervoor gezorgd dat bedrijven uit derde landen die een groot
belang willen nemen in of zelfs de zeggenschap willen verwerven
over een EU-netwerk, aantoonbaar en onmiskenbaar voldoen aan
dezelfde ontvlechtingsvereisten als die welke gelden voor een
EU-bedrijf. De Commissie mag ingrijpen wanneer een koper niet kan
aantonen dat hij niet direct én indirect actief is op het gebied
van levering en productie;
* grensoverschrijdende handel in energie wordt bevorderd. Er wordt
een agentschap voor de samenwerking tussen nationale
energieregelgevers opgericht, dat bindende besluiten mag nemen en
de werkzaamheden van de nationale regelgevende instanties aanvult.
Daardoor kunnen grensoverschrijdende zaken op passende wijze
worden afgehandeld en kan in de EU één echt Europees netwerk
worden opgebouwd. Dit komt de diversiteit en voorzieningszekerheid
ten goede;
* effectievere nationale regelgevende instanties. De nationale
regelgevende instanties worden echt onafhankelijk;
* grensoverschrijdende samenwerking en investeringen worden
bevorderd. Er komt een nieuw Europees netwerk voor
transmissiesysteembeheerders, die samen gemeenschappelijke
commerciële en technische codes en veiligheidsnormen gaan
opstellen en die zich gaan bezighouden met de planning en
coördinatie van de investeringen die op EU-niveau noodzakelijk
zijn. Daardoor wordt de grensoverschrijdende handel
vergemakkelijkt en ontstaat voor de beheerders een gelijker
speelveld;
* grotere transparantie. Dankzij meer markttransparantie op het
gebied van netwerkbeheer en levering krijgt elke partij gelijke
toegang tot informatie, wordt de prijsstelling doorzichtiger,
ontstaat meer vertrouwen in de markt en wordt marktmanipulatie
tegengegaan;
* meer solidariteit. Met sterker geïntegreerde nationale markten
zijn de lidstaten beter in staat om elkaar de helpende hand te
reiken wanneer de energievoorziening ergens in gevaar komt.
Ook komt er voor de afnemer in 2008 een nieuw "handvest van de
energieconsument" met maatregelen om armoede als gevolg van hoge
brandstofprijzen tegen te gaan, met informatie over de keuze uit
verschillende leveranciers en leveringsopties en met maatregelen om de
overstap naar een andere energieleverancier minder omslachtig te maken
en de burger te beschermen tegen dubieuze verkooppraktijken. In een
aparte voorlichtingscampagne worden de consumenten geïnformeerd over
hun rechten.
Op het voorgestelde maatregelenpakket is al vooruitgelopen in de
mededeling van de Commissie over het energiebeleid in Europa^ , die
op steun kon rekenen van de Europese Raad in maart 2007. Daarin is
beschreven waarom het in het belang van de burger is dat de EU een
nieuwe energiekoers gaat varen richting een duurzamere economie met
minder verbruik van fossiele brandstoffen en met een grotere
voorzieningszekerheid. Volledig concurrerende markten zijn daartoe van
essentieel belang. Vanaf 1 juli 2007 mogen de burgers in de EU al hun
eigen leverancier kiezen. In het nieuwe pakket moeten alle
leveranciers voldoen aan hoge eisen wat betreft de dienstverlening,
duurzaamheid en zekerheid.
De voorstellen van de Commissie voor de interne energiemarkt vormen
een integraal onderdeel van de Lissabonstrategie en de
energiestrategie van de EU. Ze worden besproken door de staatshoofden
en regeringsleiders tijdens hun periodieke topontmoetingen.
Alle stukken zijn te vinden op:
http://ec.europa.eu/energy/electricity/package_2007/index_en.htm
---
o een verordening tot oprichting van een EU-agentschap voor de
samenwerking tussen energieregelgevers
o een richtlijn tot wijziging en aanvulling van de bestaande
Elektriciteitsrichtlijn 2003/54/EG
o een richtlijn tot wijziging en aanvulling van de bestaande
gasrichtlijn 2003/55/EG
o een verordening tot wijziging en aanvulling van de bestaande
Elektriciteitsverordening (EG) nr. 1228/03
o een verordening tot wijziging en aanvulling van de bestaande
Gasverordening (EG) nr. 1775/05
(COM(2007) 1 definitief).
European Union