Socialistische Partij
SP opent met 'Beter Nederland Begroting' aanval op armoede
19-09-2007 * De armoede kan veel beter worden bestreden en de zorg, het onderwijs en de koopkracht voor mensen met een bescheiden inkomen kunnen volgend jaar beter worden. Ook als wordt gestreefd naar hetzelfde begrotingsoverschot waar het kabinet op koerst. Dat toont de SP aan met de alternatieve begroting die het vandaag publiceert.
De SP zet de aanval in op de armoede in Nederland, onder meer door het sociaal minimum te verhogen. Ook de AOW-toeslag gaat omhoog voor mensen met een onvolledige AOW en niet of nauwelijks aanvullend pensioen.
De SP kiest daarnaast voor extra investeringen in onder meer de ouderenzorg, de jeugdzorg, de thuiszorg en de geestelijke gezondheidszorg, waar de werkdruk aanzienlijk moet worden verlicht. Ook wordt gekozen voor investeringen in preventie en mantelzorg, uitgaven die tot structurele besparingen zullen leiden.
Er komen fors meer leraren en meer agenten, rechters en officieren van justitie. Tevens wordt de reclassering versterkt om de onacceptabel hoge recidivecijfers terug te dringen. Om de mobiliteit te verbeteren wordt vooral geïnvesteerd in de kwaliteit van het openbaar vervoer.
De SP wil deze plannen financieren met echte nivellering waardoor mensen met hoge inkomens meer gaan bijdragen. Zo wordt het toptarief in de inkomstenbelasting verhoogd naar 55 procent. Bedrijven mogen meer gaan bijdragen omdat onder meer de recente onnodige verlaging van de winstbelasting ongedaan wordt gemaakt. Ook wordt fors bespaard op de commerciële reïntegratie, en werkgevers worden verplicht mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen.
Velen zullen er met deze begroting in koopkracht wél op vooruit gaan, omdat de SP de lasten voor de burgers verlaagt. Bijvoorbeeld door te kiezen voor verlaging van de nominale ziektekostenpremie en het schrappen van het eigen risico in de zorg.
De Beter Nederland Begroting
Alternatieve Begroting SP * September 2007
De Beter
Nederland
Begroting
Alternatieve Begroting SP
September 2007
De Beter Nederland Begroting
Alternatieve Begroting SP * September 2007
In deze alternatieve begroting maakt de SP keuzes die nodig zijn ons land socialer,
menselijker, sterker en prettiger te maken. Dat kan met hetzelfde begrotingsoverschot als
waarop Balkenende 4 koerst. We kunnen meer geld investeren in goed onderwijs, goede
zorg en betere sociale voorzieningen. De lasten worden eerlijker verdeeld. We bezuinigen
op bureaucratie in de zorg door de premies veel meer inkomensafhankelijk te heffen en
de zorgtoeslag en eigen bijdrage thuiszorg af te schaffen, we verplichten grote werkgevers
ook mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen, en schaffen de ineffectieve
reïntegratiesubsidies af.
Effect voorstellen SP M iljarden e
Investeringen 6,6
Besparingen 5,4
Lasten 1,2
Saldo 0,0
De Beter Nederland Begroting
Alternatieve Begroting SP * September 2007
Investeringen
Balkenende 4 komt in haar eerste begroting met een aantal verkeerde bezuinigingen en lastenverzwaringen.
Voorbeelden zijn de bezuinigingen op de AWBZ-zorg voor ouderen, gehandicapten en zieken en de beperking
van de belastingaftrek voor hoge ziektekosten, die vooral kwetsbare groepen treft. In onze alternatieve begroting
worden die bezuinigen ongedaan gemaakt en doen we extra investeringen om Nederland echt beter en socialer
te maken. Bijvoorbeeld door de onbillijke herkeuringseisen voor iedereen te vervangen door éérlijke eisen, en niet
alleen voor mensen die geboren zijn voor 1 juli 1959, zoals het kabinet wil.
Samen werken, samen leven is het motto van het nieuwe kabinet. Wat opvalt is dat dit blijkbaar niet geldt voor
de mensen met de kleinste inkomens. Armoedebestrijding krijgt van dit nieuwe kabinet geen prioriteit, hiervoor is
in 2008 slechts het verwaarloosbare bedrag van vijf miljoen euro gereserveerd. Armoede leidt tot sociale isolatie,
tot niet kunnen meedoen in de samenleving. Samen werken, samen leven betekent daarom ook bestrijding van
armoede. Je kunt niet alleen hopen dat de armoede door de aantrekkende economische groei verdwijnt. De SP
geeft armoedebestrijding wél prioriteit. Dat doen we allereerst door het sociaal minimum te verhogen. Maar ook
door fors te investeren in de schuldhulpverlening, verbetering van de WSW en de bijstand. Ook de AOW-toeslag
gaat omhoog voor mensen met een onvolledige AOW en niet of nauwelijks aanvullend pensioen. Tot slot wordt
de onrechtvaardige bezuiniging op de huursubsidie niet pas in 2009 afgeschaft zoals Balkenende 4 wil maar
volgend jaar al.
Ook internationaal kunnen we meer doen aan armoedebestrijding. Door de kwijtschelding van exportkredietschulden
van ontwikkelingslanden aan bedrijven niet meer als ontwikkelingshulp te rekenen komt er meer geld
vrij voor échte ontwikkelingshulp. Het is onacceptabel om feitelijk de schulden die regeringen bij Westerse bedrijven
hebben op het bordje van de hongerige te leggen.
In de gezondheidszorg wordt de vermaledijde 'no claim' afgeschaft, maar de mensen krijgen er van het kabinet
een eigen risico voor terug. Dat is lood om oud ijzer. Net als de no claim straft een systeem met een eigen risico
zieke mensen, terwijl gezonde mensen worden beloond. Alsof mensen kíezen voor ouderdom en ziekte. De SP
kiest voor het solidair opvangen van gezondheidsrisico's, dus geen no claim en ook geen eigen risico. Ook de
onverantwoorde bezuiniging op de ondersteuning en begeleiding in de AWBZ gaat dus niet door. Daarnaast
investeren we verder in de zorg door de veel te hoge werkdruk aan te pakken. Ook voor de problemen in de
jeugdzorg komt meer geld beschikbaar. Meer en voldoende gekwalificeerd personeel is ook nodig om de kwaliteit
van de zorg omhoog te krijgen. Dat geldt meer in het bijzonder voor de GGZ en de gehandicaptenzorg. Om
de druk op de reguliere gezondheidszorg te verlichten investeren we ook in preventie en ondersteuning van de
mantelzorg.
Steeds meer mensen maken zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Niet alleen omdat
we graag het beste willen voor onze kinderen, maar ook omdat kwalitatief goed onderwijs van groot belang is
voor de economie. Het is goed dat het kabinet extra geld uittrekt voor het onderwijs. Maar er is meer nodig, en
bezuinigen op het MBO zoals het kabinet voorstelt is onverantwoord. Extra geld is onder andere nodig voor het
verbeteren van de arbeidsvoorwaarden van het onderwijzend personeel om de tekorten aan te pakken. In plaats
van bezuinigen op het MBO, wil de SP dat MBO-leerlingen vanaf volgend jaar net als andere studenten een OVkaart
krijgen als ze ouder zijn dan 18 jaar. En de uitbreiding van het profijtbeginsel in de cultuur gaat niet door, er
komt juist meer geld voor cultuur.
Balkenende 4 bezuinigt in haar eerste begroting op de toegang tot recht voor iedereen door het budget voor de
rechtsbijstand te verlagen. Ook wordt het aantal meerpersoonscellen uitgebreid, met alle risico's van dien voor
het gevangenispersoneel. De SP vindt deze bezuinigingen onverantwoord. Wij willen criminaliteit aanpakken,
vooral door meer preventie en verbetering van de opsporing en vervolging. Voor dat laatste zijn meer agenten
nodig, maar ook meer rechters en officieren van justitie. De aanpak van witte-boordencriminaliteit moet daarbij
veel meer prioriteit krijgen. Te vaak komen deze criminelen makkelijk weg door een gebrek aan deskundigheid en
De Beter Nederland Begroting
Investeringen M iljoenen e
Sociale zekerheid 1200
Zorg 3200
Onderwijs 800
Veiligheid 250
Mobiliteit 300
Overig 850
Totaal 6600
personeel bij politie en justitie. De recidivecijfers zijn onder de laatste kabinetten tot ongekende hoogte gestegen,
en daarom moet geïnvesteerd worden in de reclassering.
Experimenten met gratis openbaar vervoer bij onze zuiderburen hebben tot steeds meer erkenning geleidt voor
de bijdrage die het OV kan leveren aan het bestrijden van de files. De SP stelt voor om volgend jaar te beginnen
met een experiment waarbij ouderen boven de 65 jaar en kinderen onder de twaalf jaar recht krijgen op gratis
openbaar vervoer. Dit betekent ook een bijdrage aan de bestrijding van de groeiende vereenzaming van ouderen.
Balkenende 4 kan meer doen aan het milieu en vooral aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.
Daarom wil de SP een sterkere overheidsbijdrage aan energiebesparing, omdat dit de beste en snelste manier is
om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Omdat het klimaat verandert, maken we ook meer geld vrij
voor beter waterbeheer, door bijvoorbeeld meer ruimte te scheppen voor tijdelijke opslag van grote hoeveelheden
neerslag. Ook de duurzame landbouw wordt gestimuleerd.
Sociale zekerheid
* Verhoging uitkeringen
Structurele verhoging van het wettelijk minimumloon en daardoor de daaraan gekoppelde uitkeringen met
1,25% procent. (¤450 mln.)
* WAO herkeuringen voor iedereen eerlijker
Niet langer herbeoordelen volgens nieuwe oneerlijke eisen, ook niet van mensen geboren vóór 1 juli 1959
(¤230 mln.)
* Armoedebestrijding gemeenten
Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om armoede te bestrijden en te voorkomen dat kinderen opgroeien in
armoede. Zij krijgen meer mogelijkheden om bijzondere bijstand te geven en categoriale bijstand (¤ 25 mln.)
* Verbeteren schuldhulpverlening
Voor het verbeteren van de schuldhulpverlening voor mensen met een schuldenprobleem komt meer geld
beschikbaar (¤ 25 mln.)
* Verbeteren sociale werkplaatsen en verbetering arbeidsomstandigheden
Voor het bestrijden van wachtlijsten, het verbeteren van arbeidsomstandigheden en de veiligheid en het verbetering
van individuele begeleiding komt meer geld beschikbaar. (¤100 mln.)
* Verbeteren WWB
De WWB wordt verbeterd door de alleenstaande ouderuitkering niet om zetten naar alleenstaande uitkering
als het kind 18 jaar wordt. (¤14 mln.)
* Kwaliteit kinderopvang
Voor het verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang komt extra geld beschikbaar. (¤30 mln.)
* Geen premiedifferentiatie WW
De voorgestelde differentiatie van de WW premie gaat niet door om risicoselectie door werkgevers te
voorkomen (¤25 mln.)
* Uitbreiden arbeidsinspectie
De arbeidsinspectie wordt flink uitgebreid waarvoor het budget met 20 miljoen wordt verhoogd. Op die manier
kunnen slechte arbeidsomstandigheden worden aangepakt. (¤ 20 mln.)
* Gesubsidieerde banen in de publieke sector
Gemeenten krijgen de mogelijkheid om leerwerkmaatschappijen op te richten, waar mensen die (nog) geen
werk kunnen vinden, scholing en praktijkervaring wordt geboden tegen een eerlijk loon. In de publieke sector
Alternatieve Begroting SP * September 2007
worden daardoor nieuwe banen (gemiddeld 130% WML) geschapen voor mensen met grote afstand tot de
arbeidsmarkt. (¤ 100 mln.)
* AOW toeslag
De uitbetaling van de bijzondere bijstand aan AOW'ers met een onvolledige AOW gaat van gemeenten naar
de Sociale verzekeringsbank. Zo wordt de AOW verbeterd en versimpeld. (¤110 mln.)
* Verhoging huursubsidie
De onrechtvaardige bezuiniging op de huursubsidie wordt ongedaan gemaakt. (¤250 mln.)
Zorg
* Preventie jeugdgezondheidszorg/jeugdzorg
Er wordt extra geïnvesteerd in zorg aan kinderen en jongeren. Een groot deel van het geld gaat naar de preventie
in de jeugdzorg en de JGZ. (¤30 mln.)
* Aanpak werkdruk zorgsector, meer personeel
Er komt een impuls om de werkdruk te verlagen, door extra middelen voor meer handen aan het bed. Dit is
onder andere nodig om iets te doen aan de schrijnende toestanden in de verpleeghuizen. (¤175 mln.)
* Geen eigen risico
Er komt geen eigen risico van ¤ 150. Daardoor komen deze kosten voor rekening van de overheid in plaats
van de mensen. Hiermee is ¤ 1380 mln. gemoeid. Doordat sommigen mensen die straks om financiële
redenen van noodzakelijke zorg afzien en dat niet doen zonder eigen risico stijgen de kosten van de zorg met
¤150 mln. De kosten hiervan zullen via de collectieve premies voor de zorgverzekering solidair worden opgevangen
(¤ 1530 mln.).
* Extra investeringen maatschappelijke zorgverlening
Mantelzorg en ondersteuning, preventie, versterking eerste lijn en uitbreiding maatschappelijk werk. (¤50 mln.)
* Uitbreiden daklozen opvang
De tekortschietende daklozenopvang wordt uitgebreid. (¤50 mln.)
* Geen nieuwe bezuiniging op de AWBZ
De nieuwe onverantwoorde op de ondersteuning en begeleiding in de AWBZ gaan niet door. De kosten hiervan
zullen via de collectieve premies voor de zorgverzekering solidair worden opgevangen. (¤200 mln.).
* Dure geneesmiddelen en bezuiniging ziekenhuizen
De voorgestelde bezuiniging op het budget van de ziekenhuizen gaat niet door. Ook komt er meer geld beschikbaar
voor dure geneesmiddelen. (¤125 mln.)
* Afschaffen eigen bijdrage in de thuiszorg
De eigen bijdrage in de thuiszorg verdwijnt (¤200 mln.). Als gevolg hiervan zullen ook minder mensen om
financiële mensen afzien van gebruik van de thuiszorg (...'3350 mln.). De kosten hiervan zullen via de collectieve
premies voor de zorgverzekering solidair worden opgevangen (¤550 mln.).
* Pakket verbreding basisverzekering
Meer medische voorzieningen worden voortaan gedekt door de basisverzekering. Het betreft de tandzorg en
de zelfzorgmiddelen. (¤434 mln.). Als gevolg daarvan zullen ook minder mensen om financiële redenen afzien
van het gebruik hiervan (¤54 mln.). De kosten hiervan zullen via de collectieve premies voor de zorgverzekering
solidair worden opgevangen (¤488 mln.)..
Onderwijs
* Investeringen basisonderwijs
De leermiddelen worden (sneller) vernieuwd en er komen mogelijkheden voor de voor- en naschoolse opvang
(¤150 mln.)
* Investeringen voortgezet onderwijs
De groepsgrootte in het speciaal onderwijs wordt verkleind en er wordt meer geïnvesteerd in veiligheid.
Schooluitval op het VMBO wordt tegengegaan. (¤100 mln.)
* OV kaart voor MBO'ers boven de 18 jaar
Studenten op het MBO krijgen recht op een OV kaart als ze ouder zijn dan 18 jaar. (¤60 mln.)
* Geen bezuiniging op het MBO
De voorgestelde bezuiniging op het MBO door de teldatum te verschuiven gaat niet door. (¤60 mln.)
* Investeringen hoger onderwijs en wetenschap
Er komt geld voor verbetering van het onderwijs en de begeleiding van studenten in het hbo en wetenschapDe
Beter Nederland Begroting
pelijk onderwijs, extra investeringen in de eerste geldstroom en het fundamenteel onderzoek en het verbetering
van de positie van assistenten in opleiding en promovendi, om de doorstroom van wetenschappelijk
personeel te bevorderen. (¤100 mln.)
* Verbetering arbeidsomstandigheden
Om de baan van leraar aantrekkelijker komt er geld ter verbetering van de arbeidsomstandigheden in het
onderwijs. (¤150 mln.)
* Gratis schoolboeken
De invoering van gratis schoolboeken gaat niet pas in 2009 in maar volgend jaar al. (¤174 mln.)
* Meer geld voor cultuur
De invoering van de bezuiniging die door de cultuursector moet worden ingevuld wordt ongedaan gemaakt,
investeringen in kunsten: o.a. theater, film, popmuziek, archeologie, en verruiming van de financiële middelen
voor musea en amateurkunst (¤32 mln.)
Veiligheid
* Meer politie, rechters en officieren van justitie
Voor bestrijding van de criminaliteit zijn meer agenten nodig, vooral in de wijken. Maar ook de capaciteit van
het OM en de rechterlijke macht moet worden uitgebreid. (¤80 mln.)
* Schrappen bezuiniging rechtsbijstand
Het kabinet wil bezuinigen op de rechtsbijstand waardoor de toegang tot het recht verder in gevaar komt.
(¤75 mln.)
* Verbetering voor justitieel regime en reclassering
De door het kabinet voorgestelde bezuiniging gaat niet door. In de gevangenis wordt al begonnen met de
aanpak van verslaving en andere problemen, en voor resocialisatie wordt gekwalificeerd personeel aangetrokken.
Ex-gedetineerden krijgen meer begeleiding bij hun terugkeer in de maatschappij. Ook wordt er niet
bezuinigd door meer mensen in een cel op te sluiten. (¤100 mln.)
* Klokkenluidersfonds
` Er komt een speciaal fonds voor klokkenluiders. (¤5 mln.)
Mobiliteit
* Verbeteren openbaar vervoer
Voor het gratis maken van openbaar vervoer voor 65 plus en 12 min en het verder verbeteren van het openbaar
vervoer is extra geld beschikbaar. (¤300 mln.)
Overige investeringen
* Ontwikkelingssamenwerking
Het kwijtschelden van exportkredietenschulden van het Nederlandse bedrijfsleven wordt niet meer als ontwikkelingshulp
gerekend. (¤170 mln.)
* Subsidies
De voorgestelde bezuiniging van het kabinet op het budget van diverse subsidies gaat niet door (¤60 mln.)
* Toezicht en uitvoering
De voorgestelde kortingen op de uitvoering en het toezicht op het overheidbeleid gaat niet door. (¤23 mln.)
* Duurzame landbouw
De duurzame landbouw wordt gestimuleerd met meer subsidies. Daardoor kunnen deze producten ook goedkoper
worden voor de consument. (¤100 mln.)
* Waterbeheer
Voor het op peil brengen van het waterbeheer door de klimaatverandering is extra geld nodig (¤100 mln.)
* Verhoging subsidies voor energiebesparing
Er komt meer geld beschikbaar voor energiebesparing omdat dit de beste manier is om de Kyoto doelstellingen
te halen (¤50 mln.)
Alternatieve Begroting SP * September 2007
Besparingen
Hoewel op zeer veel terreinen geïnvesteerd kan het op veel terreinen ook heel goed met minder. De eigen bijdragen
in de gezondheidszorg leidt bijvoorbeeld tot onnodige bureaucratische verspilling.. En waarom zouden we
mensen eerste een torenhoge zorgpremie laten betalen om vervolgens grote delen van de bevolking dat weer terug
te geven via een zorgtoeslag? Zeker als daarmee weer honderden ambtenaren aan het werk zijn bij de Belastingdienst.
Op defensie kan ook flink worden bezuinigd door minder uit te geven aan dure wapens. Ook op extra
asfalt kan geld worden bespaard. In de plaats daarvan kiezen we liever voor het investeren in openbaar vervoer.
* Defensie
Defensie kan in 2007 extra besparen in vooral materieel. (¤600 mln.)
* Uitbereiden werkmogelijkheden asielzoekers
Asielzoekers mogen nu slechts drie maanden per jaar werken. Als dit wordt uitgebreid naar het hele jaar, dragen
asielzoekers, meer dan nu het geval is, zelf bij aan de kosten van opvang. (¤30 mln.)
* Afschaffen bedrijfstoeslag
De inkomensteun voor boeren kan gerichter worden ingezet. Dat kan door deze in te zetten voor meer biologische
landbouw en een vlakke hectare premie. (¤80 mln.)
* Prestatieverplichting WIA
Werkgevers, vooral grotere, moeten meer mensen met een handicap of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid
in dienst nemen. Dit levert een besparing op voor de WIA. (¤ 50 mln.)
* Beperken reïntegratiegelden
De subsidies voor reïntegratietrajecten worden verminderd. Zonder te beoordelen wat de perspectieven zijn
worden momenteel aan werkloze mensen en mensen in de bijstand allerlei dure reïntegratietrajecten aangeboden.
Vaak verbeteren deze trajecten het perspectief van mensen totaal niet. Alleen de commerciële reïntegratiebedrijven
worden er beter van. (¤350 mln.)
* Minder geld naar aanleg van wegen
Volgend jaar maar ook in de jaren daarna zijn miljarden begroot voor de wegverbreding en aanleg. Omdat
we prioriteit aan het openbaar vervoer geven, kiezen we ervoor om aan deze aanleg van wegen minder uit te
geven. (¤200 mln.)
* Landing en Take-off heffing
In tegenstelling tot het kabinet die kiest voor ticketbelasting wordt gekozen voor een Landing en Take-off
heffing Een variabele heffing aan luchtvaartmaatschappijen afhankelijk van milieubelasting. De beste heffing
is een heffing op kerosineaccijns, wat helaas door bilaterale verdragen nog onmogelijk is. Nederland moet
zich inzetten hierover wel afspraken over te maken. Een Landing and Take Off (LTO) heffing is een alternatief
en levert een bijdrage aan het gelijktrekken van concurrentie tussen vliegtuig, trein, en auto. De helft hiervan
komt ten laste van buitenlandse bedrijven en is daarmee geen lastenverzwaring. (¤250 mln.)
* Afschaffen eigen bijdrage thuiszorg
Beperking bureaucratie door het afschaffen van de eigenbijdrage (¤40 mln.)
* Zorgtoeslag
De zorgtoeslag wordt afgeschaft omdat de nominale premie wordt verlaagd naar 400 euro. (¤3640 mln.)
* Verhogen boetes toezichthouders
De boetes van toezichthouders (NMA, DTE, AFM, en OPTA) worden verhoogd tot maximaal 25 procent van de
omzet; daarnaast wordt er meer nadruk gelegd op vervolging door boeteoplegging. (¤150 mln.)
De Beter Nederland Begroting
10
Lasten
Een heleboel extra uitgaven en besparingen hebben invloed op wat burgers in hun portemonnee te besteden
hebben. Maar ook het stelsel van belastingen, heffingen en premies heeft dat. Belastingen zorgen er voor dat de
overheid over voldoende middelen beschikt om een goed stelsel van publieke voorzieningen te financieren. De
SP wil de lasten ook eerlijker verdelen zodat mensen die dat het meeste nodig hebben wat meer ruimte krijgen in
hun portemonnee.
Een voorbeeld daarvan is de inkomensafhankelijke arbeidskorting. Die zorgt er onder andere voor dat werken
weer lonend wordt, ook voor mensen die niet veel meer dan het minimumloon verdienen. Daarmee levert deze
korting een bijdrage aan het bestrijden van de armoedeval.
De kinderbijslag wordt inkomensafhankelijk. Kinderbijslag is bedoeld om ouders te financieel te helpen bij de
opvoeding van kinderen. Het is niet nodig om ouders met een hoog inkomen die deze financiële hulp helemaal
niet nodig hebben, toch kinderbijslag te geven. Voor ouders met een inkomen op of vlak boven het sociaal minimum
is de huidige kinderbijslag onvoldoende om dingen voor hun kinderen te betalen die andere mensen heel
normaal vinden, zoals bijvoorbeeld het lidmaatschap van een sportvereniging.
De nominale premie voor de zorgverzekeringswet gaat fors omlaag naar ongeveer 400 euro. De inkomensafhankelijke
premie gaat omhoog. De eigenbijdrage voor de thuiszorg wordt afgeschaft. Het basispakket van de zorgverzekering
wordt uitgebreid zodat mensen zich voor minder zorg zich minder aanvullend hoeven te verzekeren.
Er komt geen eigen risico van 150 euro.
Veel geld gaat echter naar mensen die dat niet nodig hebben. Veel belastingvoordelen zijn momenteel aan geen
enkele inkomensgrens gebonden. Dat geld voor de belastingvrijstelling voor pensioensparen. Het is goed dat
pensioensparen worden gestimuleerd, maar het is niet nodig dat ook mensen met een hoog inkomen ongelimiteerd
hiervoor belasting kunnen aftrekken. Doordat zij meer geld hebben om te sparen en bovendien meer
belasting kunnen aftrekken tegen een hoger percentage profiteren mensen met een hoog inkomen nu juist veel
meer dan mensen met een modaal inkomen of minder. Om hier iets aan te doen worden deze aftrekmogelijkheden
gemaximeerd.
Het maximaal te betalen totale belastingtarief is momenteel lager voor mensen die eigenaar zijn van een eigen
B.V. dan voor werknemers of mensen die de eigenzaak op een andere manier vormgegeven hebben. Om deze
ongelijkheid op te heffen wordt de belasting in box 2 verhoogd tot 30,7% voor inkomsten boven de 52 duizend
euro. De verlaging van de winstbelasting van vorig jaar wordt ongedaan gemaakt. Daardoor gaan bedrijven weer
meer bijdragen en stijgt het tarief naar 29,1 procent.
Veel buitenlandse werknemers hoeven over 30% van hun inkomsten geen belasting te betalen omdat deze
inkomsten worden aangemerkt als onkosten. Deze aftrek is onafhankelijk van de hoogte van het inkomen. Wij
beperken het voordeel tot een inkomen van ¤70.000,- per jaar.
Investeren in het milieu is door opeenvolgende kabinetten niet serieus aangepakt. Door een combinatie van
belastingmaatregelen waardoor de vervuiler gaat betalen en investeringen in bijvoorbeeld duurzame energie en
openbaarvervoer kunnen we echt een bijdrage leveren aan een beter milieu. Om er voor te zorgen dat de vervuiler
betaalt, komen er heffingen op een aantal milieu vervuilende spullen en activiteiten. Er komt een heffing op
bestrijdingsmiddelen, delfstoffen, afvalexport, niet duurzaam geproduceerd hout en verpakkingen. De belasting
op grondwater wordt verhoogd. Er komt een belasting op de winning van bodemschatten. Vliegen wordt belast
door een 'Landing and Take off' heffing. Deze maatregelen zorgen er voor dat allerlei milieuvervuilende activiteiten
minder aantrekkelijk worden.
11
Alternatieve Begroting SP * September 2007
Lasten verlichting
* Verlaging nominale premie
De nominale premie wordt verlaagd naar ongeveer 400 euro (¤ 8,3 mld.). De inkomensafhankelijke premie die
naar draagkracht wordt geheven wordt verhoogd. De inkomensgrens hiervoor verdwijnt (¤ 3,55 mld.) Door de
uitbreiding van het basispakket voor de zorgverzekering en het niet invoeren van een eigen risico komen minder
kosten voor rekening van verzekerden. Door het lastendekkende karakter van de zorgverzekering wordt
dit gecompenseerd door een stijging van de nominale premie en de inkomensafhankelijke premie (totaal ¤ 2,0
mld.) . Ook treed er een grondslag effect op van ¤ 1,3 mld.
* Inkomensafhankelijke arbeidskorting
Om de armoedeval te bestrijden wordt voor werkenden met een laag inkomen een speciale belastingkorting
ingevoerd . Die belastingkorting loopt vanaf een inkomen 40% van het minimumloon op tot het maximum bij
100% van het minimumloon, blijft dan gelijk tot een inkomen van 140% van het minimumloon en wordt dan
langzaam afgebouwd tot ¤0 bij het 170% van het minimumloon. Deze korting komt bovenop de algemene
arbeidskorting. (¤1,5 mrd.)
* Verhoging algemene heffingskorting
De algemene heffingskorting gaat omhoog. Daarvan profiteert iedereen, maar lage inkomens naar verhouding
het meest. (¤0,2 mrd.)
* Inkomensafhankelijk maken van kinderbijslag
De kinderbijslag wordt inkomensafhankelijk en wordt verhoogd voor ouders met een relatief laag inkomen.
Vanaf 140% van het minimumloon neemt de extra kinderbijslag zeer geleidelijk af tot 0 bij een verzamelinkomen
van ¤110.000.
* Uitbreiding kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
De investeringsaftrek voor startende ondernemers, zowel vennootschappen als zelfstandigen, wordt
verdubbeld. Door deze investeringsaftrek kan een startende ondernemer drie jaar lang een groter deel van de
investeringen aftrekken van de winst. Voor zelfstandigen willen we de investeringsaftrek voor investeringen
tot ¤66.000 verhogen met de 50%. Hierdoor kunnen ook de zelfstandigen die al langer ondernemer zijn een
groter deel van hun investeringen van de winst aftrekken. (¤150 mln.)
Vennootschapsbelasting corporaties
Er wordt geen vennootschapsbelasting over de niet-commerciële activiteiten van woningcorporaties
ingevoerd (¤280 mln.)
* Vrije keuze spaarloon of levensloop
De verplichte keuze voor werknemers om gebruik te maken van levensloop of spaarloon gedurende het jaar
wordt afgeschaft (¤ 20 mln.)
* Behoud aftrek buitengewone uitgaven
De ziekten kosten aftrek voor chronisch zieken en gehandicapten wordt niet verslechtert (¤400 mln.)
* Verlaging belastingtarief eerste schijf
Het belastingtarief in de eerste schijf wordt verlaagd waarvan alle werknemers profiteren (¤ 1,3 mld.)
Lastenverzwaring
* Aftoppen pensioenpremie aftrek bij 1,5 maal modaal
De aftrekbaarheid van pensioenpremies wordt in de begroting door het kabinet op termijn gemaximeerd op
185.000 euro. Dit belastingvoordeel wordt verder beperkt tot een inkomen van anderhalf keer modaal. Dit
geldt ook voor de aftrekbaarheid van lijfrentepremies (¤ 1,0 miljard.)
* Beperking verlaging WW premie
De voorgestelde verlaging van de WW premie wordt beperkt (¤ 0,23 mld.).
* Verbreding AWBZ premie naar alle belastingschijven
De AWBZ premie wordt momenteel alleen geheven over de eerste twee schijven waardoor de stijgende kosten
van de zorg maar beperkt inkomensafhankelijk worden opgevangen. Door de uitbreiding hiervan naar de
derde en vierde schijf wordt hierin verbetering gebracht. Het toptarief stijgt hierdoor naar 55 procent.
(¤0,6 mld.)
* Eigen woningforfait dure woningen omhoog
De geplande verhoging van het eigen woningforfait gaat niet in 2009 pas in maar volgend jaar al (¤ 20 mln.)
* Verhoging winstbelasting
De recente verlaging van de winstbelasting wordt ongedaan gemaakt waardoor het tarief weer omhoog gaat
naar 29,1 procent (¤1,3 mld).
De Beter Nederland Begroting
12
* Rentebox
De geplande invoering van de rentebox waarmee concernfinanciering met een zeer laag tarief van 5% wordt
belast gaat niet door omdat dit een vorm van schadelijke belastingconcurrentie is. (¤0,5 mld).
* Inkomensgrens MKB winstvrijstelling
Sinds dit jaar geldt voor MKB'ers die geen BV hebben en dus inkomstenbelasting betalen een winstvrijstelling.
Over 10 procent van hun inkomen hoeven zij geen winst te betalen. Aan deze vrijstelling is echter geen
inkomensgrens gebonden. Door de vrijstelling te maximeren vanaf het inkomen dat het toptarief ingaat wordt
deze vrijstelling beperkt tot MKB'ers die het echt nodig hebben. (¤ 25 mln)
* Verhogen belasting in box 2 van 25% naar 36,9% vanaf de grens voor het toptarief
Ondernemers met een BV betalen in geen belasting in box 1 waarvoor het hoogste tarief van 52 procent geldt
bij een inkomen vanaf ongeveer 52 duizend euro. Zij betalen 25,5 % winstbelasting en daar bovenop in box
2 25% vanwege een aanmerkelijk belang in een onderneming. Het gecombineerde tarief is daardoor slechts
iets meer dan 44 procent. Om dit gecombineerde eveneens op 52% te krijgen wordt het aanmerkelijk belang
tarief voor inkomens boven de 52.000 euro verhoogd tot 36,9 procent. (¤ 180 mln)
* Aftoppen belastingvoordeel voor buitenlandse werknemers (expat - 30% regeling)
De 30% regeling is bedoeld voor buitenlandse werknemers die volgens bedrijven moeilijk te vinden zijn. Zij
kunnen dertig procent van hun bruto inkomsten als een onkostenvergoeding aanmerken waardoor over dit
gedeelte van hun inkomen geen belasting hoeft te worden betaald. Dit willen we maximeren op ¤ 21.000
euro (dit wordt bereikt bij een inkomen van 70 duizend euro). Buitenlandse werknemers met hoger inkomen
(bijvoorbeeld uit het buitenland gehaalde topmanagers) moeten over de rest van hun inkomen dan gewoon
belasting betalen. (opbrengst ¤100 mln.)
* Verlaging combinatiekorting
De combinatiekorting voor twee verdieners met kinderen wordt verlaagd . Daarmee is ¤ 500 miljoen gemoeid.
* Verhoging ecotaks voor mensen met een relatief hoog gebruik
De ecotaks wordt verhoogd voor gezinnen en bedrijven met een meer dan gemiddeld gebruik van meer dan
2500 m3 en 3300 KwH (¤500 mln.)
* Landing en Take-off heffing
In tegenstelling tot het kabinet die kiest voor een ticketbelasting wordt gekozen voor een Landing en Take-off
heffing. Een variabele heffing aan vliegtuigmaatschappijen afhankelijk van milieubelasting, . De beste heffing
is een heffing op kerosineaccijns, wat helaas door bilaterale verdragen nog onmogelijk is. Nederland moet
zich inzetten hierover wel afspraken over te maken. Een Landing and Take Off (LTO) heffing is een alternatief
en levert een bijdrage aan het gelijktrekken van concurrentie tussen vliegtuig, trein, en auto. De helft hiervan
komt ten laste van buitenlandse bedrijven en is daarmee geen lastenverzwaring. (¤250 mln.)
* Heffing op winning koolwaterstoffen
Door de fors gestegen olieprijzen verdienen de multinationals als Shell en Esso fors meer van de winning
van ons aardgas. Een deel van deze winsten wordt afgeroomd via een heffing op de winning van koolwaterstoffen.
(¤500 mln.)
* Beëindiging raffinaderijvrijstelling
De raffinaderijvrijstelling wordt beëindigd. Het stimuleren van fossiele brandstoffen via belastingvrijstellingen
voor bedrijven die momenteel toch al zeer winstgevend is onlogisch ( ¤ 44 mln.) .
* Verhoging belasting op grondwater
Vanaf 30000 kuub is bovendien een vergunning nodig (¤90 mln.)
* Heffing op bestrijdingsmiddelen, delfstoffen, afvalexport en duurzaam hout
Hierdoor worden milieuvervuilende activiteiten minder aantrekkelijk ( ¤ 300 mln)
13
Alternatieve Begroting SP * September 2007
De Beter Nederland Begroting
14