abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
19 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/1466/54643 2060723950
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Tweede Kamerlid Roefs over de
tijdelijke fietsbrug bij Weurt.
1. Hebt u kennis genomen van de berichten over gevaarlijke situaties op een tijdelijke
fietsbrug bij Weurt (Nijmegen) en de reactie van Rijkswaterstaat daarop?1
1. Ja. Met het project in Weurt worden in opdracht van RWS-De Maaswerken de
bruggen over het sluiscomplex in Weurt met 2,5 meter verhoogd. Het verkeer wordt
sinds januari 2007 omgeleid via tijdelijke bruggen. Voor het fiets- en
voetgangsverkeer is een aparte tijdelijke brug aangelegd.
Door RWS-De Maaswerken is bij de gemeente Nijmegen op basis van een voorlopig
ontwerp van de bruggen een bouwvergunning aangevraagd. Het project wordt
uitgevoerd door de aannemer Bouwcombinatie Bruggen Weurt, BMW op basis van
een Design & Build contract.
De aannemer heeft het definitieve ontwerp rechtstreeks voorgelegd aan het bevoegd
gezag, de gemeente Nijmegen. In dit door de gemeente Nijmegen goedgekeurde
definitieve ontwerp is de vormgeving van de tijdelijke fietsbrug in detail beschreven,
waaronder de keuze voor het aanbrengen van roosters (zonder bekleding) op de
1 De Gelderlander (Nijmegen-katern) 22 augustus 2007 'Fietsbrug Weurt levensgevaarlijk' en 'Valpartijen op
fietsbrug'. De Gelderlander (Nijmegen-katern) 23 augustus 2007 'Fietsbrug Weurt eind september veilig'.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2007/1466/54643
fietsbrug. Ter bevordering van de veiligheid van fietsers en voetgangers heeft RWS-
De Maaswerken de aannemer verzocht alsnog antislipmatten op de roosters aan te
brengen. Dat deze antislipmatten zo snel zouden slijten was door RWS-De
Maaswerken niet voorzien.
2. Klopt het dat al tenminste sinds juni 2007 bekend is dat de antislipmatten zijn
versleten en dat er dus sprake is van een gevaarlijke situatie?
2. Sinds mei 2007 is bekend dat de antislipmatten onvoldoende slijtvast zijn en dat
vervanging van deze matten door antislipmatten van hetzelfde materiaal geen optie is.
Het materiaal blijkt niet bestand te zijn tegen de belasting als gevolg van het
intensieve gebruik van de tijdelijke fietsbrug. De slijtage wordt mede veroorzaakt door
het niet-toegestane gebruik van de fietsbrug door brommers en scooters, ondanks het
verbodsbord voor bromfietsen en scooters dat er staat vanaf de start van het project.
Het verbod voor bromfietsers en scooters blijkt moeilijk te handhaven.
In de vakantieperiode is de slijtage van de matten snel toegenomen en nu zijn ze
inderdaad versleten. RWS-De Maaswerken heeft derhalve besloten om extra
verkeersborden te plaatsen en het aanbrengen van het nieuwe plaatmateriaal te
versnellen.
3. Klopt het dat Rijkswaterstaat sindsdien, naast het experimenteren met nieuwe
materialen, niets aan de gevaarlijke situatie op deze brug heeft gedaan?
3. Nee, dat klopt niet. Nabij de brug zijn extra verkeersborden geplaatst in verband met
de steile helling en de haakse bochten. Recent zijn er door de aannemer, aanvullend
op deze verkeersborden, onder en bovenaan de hellingbanen (in totaal dus 4 stuks)
dwarshekken geplaatst voorzien van borden met de tekst: " Fietsers afstappen". De
laatstgenoemde borden zullen blijven staan totdat alle antislipmatten zijn vervangen
door nieuwe platen.
Daarnaast is de omgeving via persberichten voor de lokale en regionale media en
nieuwsberichten op de website op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en het
onderzoek naar een duurzame oplossing.
4. Klopt het dat het nog tot eind september gaat duren voordat Rijkswaterstaat iets gaat
doen aan de gladheid op deze fietsbrug?
4. Nee, op 27 augustus 2007 is begonnen met het op de gevaarlijkste plaatsen (de
bochten in de brug) aanbrengen van het nieuwe plaatmateriaal dat is voorzien van
een watervaste en slijtvaste coating. Dit nieuwe plaatmateriaal is beter bestand tegen
het gebruik door bromfietsen en scooters. Echter, handhaving van het verbod voor
het gebruik door scooters en bromfietsers blijft belangrijk. Dit is een taak van de
politie. Het belang van handhaving van dit verbod is door RWS-De Maaswerken
benadrukt in een brief aan de gemeente Nijmegen, met een afschrift aan de politie.
De resterende antislipmatten worden gefaseerd vervangen, waarbij de hellingbanen
als eerste worden aangepakt. Sinds 14 september 2007 is de gehele fietsbrug voorzien
van het nieuwe plaatmateriaal.
---
RWS/SDG/NW2007/1466/54643
5. Klopt het dat Rijkswaterstaat heeft gezegd dat fietsers tot die tijd maar met hun fiets
aan de hand over de brug moeten lopen? Zo ja, gaat Rijkswaterstaat dit advies ook ter
plekke, bijvoorbeeld via een waarschuwingsbord, bekend maken?
5. Er zijn inderdaad borden geplaatst met de tekst: "Fietsers afstappen"; zie ook het
antwoord op vraag 3. Deze borden zijn geplaatst om de veiligheid van zowel de
fietsers, als de werknemers die bezig zijn met de montage van de platen op de
tijdelijke fietsbrug te garanderen.
6. Bent u het met ons eens dat reeds in juni adequate maatregelen hadden moeten
worden genomen, in afwachting van de meer structurele oplossing die vanaf eind
september beschikbaar is?
6. Binnen de mogelijkheden is dat gedaan; de verkeersborden zijn in juni 2007 geplaatst
en in de bocht waar het materiaal het slechtst was, zijn nieuwe antislipmatten gelegd.
Dit is gebeurd in afwachting van het resultaat van de proeven met de toegepaste
antislipmatten. Toen duidelijk werd dat slijtage versneld optrad, zijn er met de
aannemer versnellingsmaatregelen overeengekomen, zodat sinds 14 september 2007
alle antislipmatten zijn vervangen.
7. Bent u het met ons eens dat er onmiddellijk iets aan de gevaarlijke situatie gedaan
moet worden en dat het onwenselijk is wanneer deze situatie voortduurt tot eind
september?
7. Zie de antwoorden op de vragen 4 en 6. De antislipmatten in de bochten zijn op 27
augustus 2007 compleet vervangen door het nieuwe plaatmateriaal. De leverantie van
rest van het nieuwe plaatmateriaal is versneld. In totaal gaat het om circa 800
vierkante meter van dit gecoate plaatmateriaal. Opgemerkt dient te worden dat deze
platen, voorzien van een water- en slijtvaste coating, geen standaard product is dat
gemakkelijk in de markt voorhanden is.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat