abcdefgh
Aan
de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
19 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWSCD 2007/24416/54335 2060723690
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u antwoorden op de vragen gesteld door het lid Madlener (PVV) aan de
minister van Verkeer en Waterstaat over de hinder van dagelijkse files als gevolg van
onderhoudswerkzaamheden (ingezonden op 23 augustus 2007).
1. Hebt u kennisgenomen van het artikel "Stapelgek van files"1?
1. Ja, en ik begrijp de ergernis die in dit artikel tot uitdrukking komt.
2. Is er inderdaad sprake geweest van een urenlang oponthoud? Wat vindt u daarvan?
Hoe groot is de financiële schade die hierdoor is ontstaan?
2. Oponthoud was vanaf het incident de verzakking van een talud langs de weg,
tijdens heiwerkzaamheden - op 20 augustus rond 13:00 uur, tot en met de avondspits
van 21 augustus. De langste file was circa 10 kilometer. Op andere werkdagen staat
hier meestal in de orde van 4 kilometer file. De maatschappelijke schade als gevolg
van de verkeershinder is geschat op circa 400.000.
3. Bent u nu eindelijk bereid tot het nemen van onorthodoxe maatregelen om adequaat
op te treden bij het oplossen van de alsmaar toenemende ondragelijke files?
1 De Telegraaf, 2 augustus 2007
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWSCD 2007/24416/54335
3. In 2006 is de Nota Mobiliteit in werking getreden, waarmee wordt ingezet op
bouwen, benutten en anders betalen voor mobiliteit. Dit kabinet doet daar nog een
schepje bovenop. Tot en met 2012 is er in totaal 350 miljoen extra beschikbaar voor
(Vaar)wegen en infrastructuur. Daarna komt er 100 miljoen per jaar structureel extra
ter beschikking. Dat geld komt bovenop de al gereserveerde middelen in het MIRT en
de Nota Mobiliteit.
· De grootste fileoorzaak is het grote aanbod van auto's. De toename in de
automobiliteit zorgt voor een sterke stijging van de filelast.
· Fileveroorzakende ongelukken worden via modern incidentmanagement opgelost. De
samenwerking tussen Rijkswaterstaat, KLPD en hulpdiensten hierin is erg efficiënt. Ik
ben van mening dat we hiermee in Nederland voorop lopen.
· Files door wegwerkzaamheden zijn minimaal. De aanpak van Rijkswaterstaat is
ingrijpend verbeterd en de weggebruiker toont zich hier tevreden over.
Voor de zomer hebben we het Urgentieprogramma Randstad gepresenteerd. Dat is
een nieuwe "onorthodoxe" manier van werken, samen met regionale bestuurders, om
slagvaardig projecten te kunnen realiseren in de Randstad. Daarnaast zal het kabinet
nog deze kabinetsperiode een eerste onomkeerbare stap nemen inzake anders betalen
voor mobiliteit.
Op alle trajecten van de file-top 50 zijn we bezig met het bedenken of realiseren van
oplossingen. We treffen ook kleine maatregelen die direct effect hebben op de
capaciteit en doorstroming van het verkeer. Dan hebben we het onder andere over
proeven met dynamische snelheden, het doortrekken van witte strepen bij op- en
afritten, verbeteringen in de afhandeling van incidenten op de wegen, vermindering
van het aantal brugopeningen tijdens de spits.
De afgelopen periode hebben we tegenslagen gehad met het tempo van de
besluitvorming rond aanlegprojecten. Dat is voor mij reden geweest om op korte
termijn een commissie in te stellen, die voorstellen doet voor het slagvaardiger nemen
van besluiten. Het kan eenvoudiger en sneller zonder aan kwaliteit te verliezen. Ik
hoop van harte dat er vanuit deze commissie vernieuwende "onorthodoxe" ideeën
komen om de besluitvorming te verbeteren.
4. Beschikt Rijkswaterstaat over een noodplan bij onverwachte incidenten? Indien ja,
waarom heeft dit niet gewerkt? Indien neen, waarom niet?
4. Voor RWS zijn onverwachte incidenten aan de orde van de dag. Vier regionale
verkeerscentrales en één landelijke verkeerscentrale zijn hier de hele dag mee bezig,
samen met de weginspecteurs ter plaatse. De belangrijkste instrumenten voor RWS
zijn omleiden en informeren. Gezien de drukte op het hele wegennet levert omleiden
niet altijd veel extra ruimte op. De weggebruiker kan zich via meerdere kanalen
informeren over de actuele files. Internet, teletekst en radio geven continue de
verkeersinformatie van RWS door via bijvoorbeeld de VID en ANWB en ook boven en
langs de weg wordt actuele verkeersinformatie gegeven.
---
RWSCD 2007/24416/54335
Files door tegenvallers in de uitvoering komen voor. Rijkswaterstaat heeft heel veel
werk onder handen en soms loopt dat anders dan voorzien. Ik denk dat de aannemer
en Rijkswaterstaat bij dit betreffende incident met grote inzet hebben gewerkt aan
herstel van de verkeersdoorstroming, met behoud van veiligheid. Dit heeft de files wel
beperkt, maar niet voorkomen.
5. Hebt u de problemen welke zouden kunnen optreden onderschat?
5. Tegenvallers in de uitvoering van projecten zoals nu bij de Hollandsche Brug en eerder
deze zomer bij werkzaamheden op de A9, zijn ongewenst, maar komen af en toe
voor. Voorzieningen om deze problemen echt te voorkomen vergen enorme zo niet
onverantwoorde - investeringen in tijdelijke extra wegcapaciteit. Soms wordt dit
inderdaad gedaan, maar hier niet. Dit wordt per project afgewogen, maar er blijft een
zeker risico aanwezig, zoals dit incident laat zien.
6. Kunt u garanderen dat er na 1 september 2007, wanneer de vakantietijd voorbij is,
geen ernstig verkeersinfarct op gaat treden vanwege werkzaamheden? Zo neen,
waarom niet?
6. Nee. Dat kan in Nederland niet en nergens niet. Ik kan ook geen garanties geven ten
aanzien van files door uitzonderlijke weersomstandigheden. Wel verzeker ik u dat
RWS intensief onderzoekt hoe dergelijke incidenten nog verder zijn terug te dringen
en gevolgschade en ergernis is in te beperken.
7. Welke maatregelen heeft u genomen of gaat u nemen nu deze problemen aan het
licht zijn gekomen?
---
RWSCD 2007/24416/54335
7. De toegenomen verkeersintensiteit vergroot de gevoeligheid van de doorstroming
voor incidenten. In aanvulling op het voorgaande nog het volgende. Spitsstroken en
plusstroken worden aangelegd om de capaciteit gedurende de spits te vergroten en bij
de aanbesteding van wegwerkzaamheden is de beperking van de verkeershinder een
van de belangrijkste gunningscriteria. Mijn ministerie is actief met het project
"Fileproof" en kijkt ook in het buitenland naar betere en nieuwe manieren om files in
te perken. Bij ingrijpende wegwerkzaamheden wordt vrijwel altijd een VanAnaarBeter-
kaartje aangeboden voor trein of bus en de automobilist wordt vroegtijdig
geïnformeerd over de voorziene en de actuele situatie. Deze aanpak heeft de hinder
en ergernis al sterk verminderd en wordt verder doorgevoerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat