Aanpak taalachterstanden succesvol
19 september 2007
Het opsporen en bestrijden van taalachter-standen in het Hilversumse
onderwijs werpt zijn vruchten af. Dat blijkt uit een evaluatie die een
onafhankelijk onderzoeks- en advies-bureau in opdracht van de gemeente
heeft uitgevoerd naar het onderwijsachterstanden-beleid (OAB) in de
periode 2002 - 2006.
Beter taalonderwijs, betere samenwerking tussen peuterspeelzaal en
basisschool en meer betrokkenheid van de ouders zijn enkele punten
waarop het OAB goed scoort. Ook zijn de ervaringen met tutoren
(onderwijsbegeleiders) en 'zorgafstemmingsteams' positief, is het
taalbeleidsplan een succes en wordt schooluitval beter geregistreerd.
Binnen het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) werkt de gemeente
Hilversum samen met peuterspeelzalen, kinderopvang, scholen en andere
aanverwante organisaties (zoals SIS, Versa. GGD, bibliotheek). Dat
gebeurde op basis van de beleidsnota 'JongLeren'. Per speerpunt van
het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA) 2002 - 2006 zijn
de volgende aanbevelingen gedaan:
1. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE): zet de doorgaande lijn
peuterspeelzaal - basisschool via de Regiegroep VVE voort, stel
een gezamenlijk plan van aanpak op met concrete maatregelen en
actiepunten en werk toe naar meer koppels van peuterspeelzaal en
basisschool.
2. Lokaal taalbeleid: benadruk de eigen verantwoordelijkheid van
scholen ten aanzien van het eigen taalbeleid. Stimuleer het
taalonderwijs in midden- en bovenbouw dmv subsidies voor
materialen en scholing.
3. Voorkomen van voortijdig schoolverlaten: registreer voortijdig
schoolverlaten via het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) en
financier scholen voor voortgezet onderwijs aanvullend teneinde
activiteiten voor doelgroepleerlingen mogelijk te maken (bv. extra
taalondersteuning en schoolmaatschappelijk werk).
Verantwoordelijkheden OAB
Sinds het schooljaar 2006-2007 is het OAB als gevolg van een
wetswijziging ingrijpend veranderd. Als gevolg daarvan zijn scholen
primair verantwoordelijk voor het bestrijden van
onderwijsachterstanden. Ook de doelgroep is uitgebreid. De gemeente
heeft een verantwoordelijkheid voor het voorschoolse gedeelte van de
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), voor de schakelklas en voor
coördinerende activiteiten.
Gemeente Hilversum