IBM
Nieuws
IBM onderzoek: Buitenlandse investeringen doet aantal nieuwe banen met
meer dan 20% groeien
Bedrijven investeren in een toenemend aantal opkomende markten
Amsterdam, 18 september 2007 - Uit onderzoek dat IBM (NYSE:IBM)
jaarlijks uitvoert - naar landen die van multinationals investeringen
ontvangen op het gebied van productie, diensten en R&D - blijkt dat de
Verenigde Staten, die het aandeel inkomende buitenlandse investeringen
zagen groeien van 7 procent in 2005 tot 11 procent in 2006, de eerste
plaats bekleedde op de ranglijst van landen waarin vanuit het
buitenland werd geïnvesteerd. Ook andere Europese landen,
Groot-Brittannië en Frankrijk voorop, konden een record aantal
projecten registreren. Uitgedrukt in het aantal gecreëerde banen namen
de wereldwijde investeringsactiviteiten met meer dan 20 procent toe.
Het onderzoek, dat is uitgevoerd door de PLI (Global Location
Strategies Service van IBM) laat ook zien dat de vijftien locaties die
de meeste buitenlandse investeringen aantrokken, in 2006 goed waren
voor 73 procent van het aantal banen, tegenover 85 procent in 2005.
Dit wijst erop dat bedrijven meer in de breedte zoeken naar
investeringsmogelijkheden. Indonesië, Kazachstan, Pakistan en Vietnam
behoren bijvoorbeeld tot het toenemende aantal landen met een
opkomende markt waarin wordt geïnvesteerd.
Volgens de schrijvers van het rapport is de toename in de omvang van
de investeringsprojecten voor een deel toe te schrijven aan de
krachtige performance van bedrijven in de traditionele broneconomieën,
zoals Japan, Verenigde Staten en West-Europa. Uit de resultaten van
het onderzoek blijkt tevens dat de bron van de investeringen zich
verbreedt. Neem bijvoorbeeld India en China, die respectievelijk
eerste en tweede zijn wat betreft de inkomende buitenlandse
investeringen. Nu bedrijven uit deze landen nieuwe markten in andere
geografische regio's betreden, komen beide landen plotseling ook naar
voren als belangrijke investeerders in het buitenland. Beide staan nu
in de top-15 van landen die investeren in het buitenland. Deze
ranglijst wordt overigens aangevoerd door Verenigde Staten, Japan en
Duitsland.
"Over het geheel genomen geven deze bevindingen aan dat de wereldwijde
investeringsactiviteiten in 2006 niet zozeer werden gedreven door
kostenbesparingen, maar meer door optimisme en een zoektocht naar
nieuwe kansen," verklaart Roel Spee, Co-Global Leader van de IBM
PLI-Global Location Strategies Service.
In totaal werden er door inkomende buitenlandse investeringen
wereldwijd 900.000 banen in de productiesector gecreëerd, tegenover
330.000 in de dienstverlening en 100.000 op het gebied van R&D.
Productie
India en China blijven aan kop wat betreft het aantal banen in de
productiesector die het gevolg zijn van inkomende buitenlandse
investeringen, maar Vietnam komt met rasse schreden dichterbij. Hoewel
India met een totaal van 126.000 nieuwe productiebanen China van de
eerste plaats verdrong, was het Vietnam, dat opviel door een
verdubbeling van de performance ten opzichte van het voorgaande jaar
en met 100.000 nieuwe banen op gelijke hoogte kwam met China. Ook
Mexico en de Oost-Europese landen richtten zich sterk op
productiebanen. India deed het vooral goed op het gebied van ICT en
transportmiddelen, terwijl de productiebanen in China en Vietnam
vooral in de elektronische hoek lagen. Mexico en Oost-Europa scoorden
hoger dan gemiddeld wat betreft het aantal banen in de sector
transportmiddelen.
Dienstverlening
Op het gebied van dienstverlening worden de shared services wereldwijd
gedomineerd door India en de Filipijnen, met respectievelijk 32 en 16
procent van de nieuwe banen. Ook Brazilië is een populaire regionale
vestigingsplaats voor shared services. Wat betreft nieuwe
hoofdkantoren werd er echter meestal gekozen voor traditionele
regionale hubs (Amerika, Groot-Brittannië, Nederland, Singapore) en
groeimarkten (China en Mexico).
R&D
Met respectievelijk 54 en 12 procent van de inkomende buitenlandse
investeringen domineren India en China de ranglijst van het aantal
R&D-banen weliswaar, maar andere opkomende economieën, zoals Roemenië
en Vietnam, worden in toenemende mate gezien als aantrekkelijke
locaties voor investeringen in R&D. De schrijvers merken op dat
bedrijven in het verleden misschien terughoudend zijn geweest bij het
globaliseren van R&D-activiteiten, maar dat ze steeds meer op zoek
gaan naar kansen om hun R&D-activiteiten uit te breiden naar andere
landen, omdat ze overal ter wereld de aanwezige pools van talent
willen aanboren. Singapore, Israël en Ierland slagen er bijvoorbeeld
goed in om een groot aantal R&D-banen te creëren in verhouding tot hun
aantal inwoners.
"Wereldwijd opererende bedrijven blijven zoeken naar manieren om hun
operationele model te optimaliseren en vestigen steeds vaker
afzonderlijke bedrijfsonderdelen op locaties die de beste kwaliteit
bieden voor een bepaalde unit," aldus Gene Deprez, Co-Global Leader
van de IBM PLI-Global Location Strategies Service. "Uit de sterke
prestaties van opkomende markten in het onderzoek van dit jaar en het
momentum van volwassen economieën die grote aantallen projecten
aantrekken, blijkt dat het wereldwijd geïntegreerde bedrijf als
business model zich blijft ontwikkelen."
Belangrijkste aanbevelingen
Voor multinationals die investeren in vestigingsplaatsen:
* Nu er uit meer locaties kan worden gekozen, wordt de keus er niet
makkelijker op.
* Bedrijven moeten voorbereid zijn op de problemen van vestiging in
een zeer succesvolle 'hot spot', waar goed opgeleide werknemers al
snel schaars kunnen worden en waar de salarisinflatie
verbazingwekkend snel kan toeslaan.
Voor landen en ontwikkelingsorganisaties die willen investeren:
* Blijf de voordelen van de locatie voortdurend kritisch volgen. Ga
na welke nieuwe sectoren een gunstig groeipotentieel te zien geven
en of hun regio aantrekkelijk is.
* Geef investeerders een exacte beschrijving van de unieke value
propositions van nieuwe sectoren en breng de voordelen ervan
professioneler over het voetlicht.
* Versterk het algemene werknemersbestand met branche-experts en
betrek de private sector meer in strategieën voor economische
ontwikkeling.
Blik op de toekomst:
* Het toenemende belang van sociaal bewustzijn van bedrijven
(arbeidomstandigheden, milieubeleid, energieverbruik, supply chain
management, etc.) vormt een nieuw, noodzakelijk
beslissingscriterium voor zowel investeerders als multinationals
en gemeenschappen.
* Voor potentiële vestigingsplaatsen betekent dit dat zaken zoals
het hebben van een milieubeleid en de mogelijkheid progressieve
werknemerspartnerschappen met bedrijven aan te gaan, voor veel
bedrijven zeer aantrekkelijk zijn.
* Kwesties op het gebied van sociale verantwoordelijkheid van
bedrijven zijn vooral van belang voor opkomende markten waar de
infrastructuur minder ontwikkeld is. Voor een multinational die
zich wereldwijd heeft vastgelegd op dezelfde standaard
toeleveringsmethoden, kan slechts een arbeidsomstandigheden- of
milieubeleid ertoe leiden dat investeringen worden uitgesteld of
omgebogen.
IBM Global Location Trends is een rapport dat jaarlijks wordt
gepubliceerd door IBM PLI-Global Location Strategies, een
gespecialiseerde unit binnen IBM Global Business Services die zich
bezighoudt met wereldwijde vestigingsstrategieën voor bedrijven en met
economische ontwikkelingsservices voor overheidsinstanties. Meer
informatie vindt u op www.ibm.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sandra Glazer
IBM Corporate Communications
06-22395732
sandra.glazer@nl.ibm.com
Methodiek:
Het rapport Global Location Trends 2006 komt voort uit de IBM Global
Investment Locations Database (GILD), een unieke database van de
PLI-Global Location Strategies unit van IBM. In de GILD worden de
aangekondigde investeringsproject van over de wereld voortdurend
vastgelegd, met het doel bij te houden welke beslissingen bedrijven
nemen ten aanzien van vestigingsplaatsen. Bedrijfsinvesteringen worden
op projectniveau gevolgd, zowel voor nieuwe projecten als voor
uitbreidingsprojecten. Fusies, overnames en vergelijkbare
investeringsvormen worden niet meegerekend, tenzij deze leiden tot
nieuwe of meer uitgebreide projecten.
IBM gebruikt de GILD om investerende cliënten informatie te
verschaffen over de vraag waar de investeringen de laatste tijd naar
toe gaan en vormt als zodanig een belangrijke basis voor het
beoordelen van vestigingsplaatsen. GILD maakt een zeer gedetailleerde
analyse van recente investeringstrends per gebied, subsector en
activiteit mogelijk. Daarbij kan worden onderzocht welk marktaandeel
een bepaalde locatie heeft bij het aantrekken van buitenlandse
investeringen, hoe een bepaald land presteert, enzovoort.