PvdA Rotterdam
Met rolstoel, buggy of zware koffer
Wo 19 Sep 2007 - Redactie
Met rolstoel, buggy of zware koffer
PvdA testte bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid CS
Het Rotterdamse Centraal Station is moeilijk toegankelijk. De PvdA
testte vandaag de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid in de
praktijk.
Mensen in een rolstoel, mensen met zware koffers, een rollator,
kinderwagen, het wordt ze niet gemakkelijk gemaakt op het tijdelijke
Centraal Station. Nou ja, tijdelijk, de station moet minstens de
komende 4 jaar dienst doen.Om een kaartje te kopen of op het perron te
komen moet je trap op en af, geen lift of roltrap te bekennen. Geen
probleem, volgens de NS, want er zijn mensen om je te helpen met zware
koffers en als je het 3 dagen van te voren doorgeeft kunnen
rolstoelgebruikers gebruikmaken van een lift. De PvdA wil weten waar
reizigers de komende jaren echt aan toe zijn op het centraal station
en testte dit vanmorgen in de praktijk. PvdA-raadslid Birsel Gülmüs
toog met een oudere man en een moeder met kind en kinderwagen naar het
station. Ter plekke probeerden zij een kaartje te kopen en op het
perron te komen en spraken zij met reizigers met zware koffers en
iemand die met krukken liep.
Birsel Gülmüs vertelt: "Aangekomen op het centraal station probeerden
we een kaartje te kopen bij het loket. Dat loket is op de eerste etage
en daar gaat een roltrap naar toe. Aan de voorkant in ieder geval, aan
de achterkant van het centraal station is geen roltrap te bekenen.
Maar met kinderwagen, rolstoel of rollator kun je die roltrap niet op.
Na lang zoeken, wij deden er 20 minuten over, blijkt er wel een lift
te zijn, ergens achteraf verstopt en hij staat nergens aangegeven. Met
die lift, die overigens niet geschikt is voor rolstoelgebruikers of
rollators, maar dat terzijde, gaan we met de kinderwagen omhoog. We
komen aan op perron 1 waar ook de kaartjeslokketten zijn. Maar we
willen naar perron 3. Vanaf perron 1 verbindt een brug alle perrons
met elkaar. Mooi, denken wij, we willen vanaf perron 1 via de brug
naar perron 3 lopen. Helaas, de roltrap is niet geschikt voor de
kinderwagen. Zo kunnen we er niet komen." De groep begeeft zich weer
naar beneden.
Gülmüs: "We gaan op zoek naar een andere mogelijkheid, we willen
tenslotte de trein nemen vanaf perron 3. We lopen naar de oude
fietserstunnel die nu dienst doet als de nieuwe verbindingstunnel
tussen de perrons. In deze tunnel zijn alleen maar trappen te vinden.
Wel lopen er mannen met gele hesjes. Een van de gele hesjes komt naar
ons toe om te vragen of we hulp nodig hebben met de kinderwagen. Er is
dus hulp om te helpen met sjouwen."
Raadslid Birsel Gülmüs vraagt zich wel af of de mannen er 24 uur per
dag zijn. En hoe lang de mannen blijven, want de mannen zelf vertellen
dat ze er zijn om de reizigers in deze beginperiode te laten wennen
aan de nieuwe sitauatie. Maar over een paar jaar zijn ze toch nog
steeds nodig als de sitatuatie rond de liften niet wordt verbeterd?
Een man van de NS vertelt dat er bij de ingebruikname van het
noodgebouw zon 2 weken geleden informatiefolders zijn uitgedeeld aan
reizigers. Nu gebeurt dat niet meer, terwijl er toch elke dag veel
nieuwe reizigers aankomen of vertrekken die lastig hun weg weten te
vinden op het station. De bewegwijzering is slecht, liften zijn niet
te vinden en roltrappen lopen alleen omhoog. Naar beneden moet je dus
toch je bagage de trap af sjouwen.
Terug naar de tunnel. Onderaan de trappen kunnen de PvdA-ers geholpen
worden met sjouwen, maar als je nu aankomt met de trein op het perron?
Dan sta je boven en is er geen roltrap of lift naar beneden. En daar
staan ook geen mannen met gele jasjes. Die moet je eerste beneden gaan
halen......
Een van de mannen met gele hesjes vertelt dat er wel liften zijn
buiten het station aan de achterkant rechts. Gülmüs: "We lopen de
tunnel uit, maar we kunnen de liften niet vinden. Teruggelopen, "Nee,
je moet nog verder doorlopen", zegt de man. Wij weer terug. En daar,
voorbij de fietsenmaker, is de goederentunnel, met een bord verboden
ingang. Daarin bevinden zich de liften, inderdaad een lit voor ieder
perron. Het bord met verboden toegang hebben we maar genegeerd en we
zijn toch de tunnel ingegaan. De liften zijn duidelijk niet bedoeld
voor reizigers, het zijn goederenliften. Een man van de NS vertelt ons
dat het gebruik wordt gedoogd, en alleen op eigen risico en onder
begeleiding. Hij vertelt verder dat deze liften al jarenlang gebruikt
worden voor rolstoelers en reizigers met zware bagage. Het is
inderdaad niet ideaal, maar verlopig is er niets anders. Met de
goederenlift bereiken we eindelijk perron 3. Het is maar goed dat we
niet echt een trein hoefden te halen, dan waren we veel te laat
geweest."
Gülmüs: "Conclusie van dit bezoek moet zijn dat het Centraal Station
nauwelijks toegankelijk is voor rolstoelgebruikers, kinderwagen,
minder-validen, reizigers met zware bagage. Dit is heel
publieksonvriendelijk. De PvdA vindt dat het centraal station de
komende jaren, tijdens de bouw, toegankelijk moet zijn voor iedereen
en we zullen hier de komende tijd aandacht voor vragen, ook bij de
wethouder. We zullen de praktijk ook regelmatig blijven testen!"
Met dank aan Simon van de Rotterdamse Adviesgroep Ouderenbeleid (RAO),
Fadoua en Ilias en Rob Maas voor de fotos.