Natuurcompensatie in Nederland kan
profiteren van buitenlandse voorbeelden (persbericht)
19 sep 2007
Onderdeel: LEI
De uitvoering van natuurcompensatie in ons land laat nog te wensen
over, zo blijkt onder meer uit rapporten van de Algemene Rekenkamer en
de VROM-Inspectie. Het LEI (onderdeel van Wageningen UR) onderzocht in
opdracht van het ministerie van LNV hoe andere landen met
natuurcompensatie omgaan en welke ideeën Nederland daaraan kan
ontlenen. Twee voor Nederland bruikbare praktijken die uit het
onderzoek naar voren komen, zijn de experimenten met een
compensatiebank in Duitsland en de instelling van een openbaar
compensatiekadaster. Toepassing in Nederland zou de organisatie van de
natuurcompensatie hier ten goede komen.
Werking natuurcompensatie in Nederland
De bouw van woningen, wegen of bedrijventerreinen kan de natuur
aantasten. Als er sprake is van een groot openbaar belang mag de bouw
doorgaan, mits het verlies aan natuur wordt gecompenseerd.
Bijvoorbeeld door de aanleg van nieuwe, gelijksoortige natuur in de
omgeving. Dit beginsel van natuurcompensatie wordt in diverse landen
toegepast. In Nederland is natuurcompensatie in vergelijking met
andere landen bestuurlijk redelijk goed georganiseerd. Maar zoals
blijkt uit de rapporten van Rekenkamer en Inspectie zijn er nog wel
tekortkomingen. De problemen hebben vooral te maken met het vinden van
een geschikte locatie en met het controleren en handhaven van de
compensatiemaatregelen.
Ervaringen in het buitenland
In Duitsland en Engeland worden verschillende nieuwe concepten
toegepast die de natuurcompensatie in Nederland zouden kunnen helpen
verbeteren. Een voorbeeld daarvan is de zogenaamde compensatiebank,
die beheerd wordt door een compensatiemakelaar. Hiermee wordt in
Noordrijn-Westfalen geëxperimenteerd onder de naam 'Flächenpool'.
Een publieke of private instantie legt daarbij een gemeenschappelijk
'reservoir' van compensatielocaties aan. Compensatiemaatregelen worden
vooraf en in ruimtelijke samenhang uitgevoerd. Dit betekent minder
administratieve rompslomp voor de bouwer en makkelijker controle op de
uitvoering, en het voorkomt versnippering door zogenaamde
'compensatie-eilanden'.
Een ander middel dat Noordrijn-Westfalen inzet, is het openbare
compensatiekadaster. De registratie van compensatielocaties en de
controle van de uitvoering van compensatie kunnen hiermee worden
verbeterd.
In Engeland is ervaring opgedaan met het vastleggen van
compensatieverplichtingen in privaatrechtelijke contracten tussen de
initiatiefnemers voor een bouwproject en de overheid. De uitvoering
van de natuurcompensatie kan daarmee harder worden afgedwongen dan met
bestemmingsplannen.
Verdere verbetering mogelijk
Sinds de recente vaststelling van het beleidskader van LNV 'Spelregels
Ecologische Hoofdstructuur' wordt in Nederland ook gewerkt met
privaatrechtelijke afspraken bij compensatie. Door gebruik te maken
van andere ervaringen in derde landen, zoals de compensatiebank en het
compensatiekadaster, kan de toepassing van het beleidskader verder
worden verbeterd.
Rapport 6.07.15
Natuurcompensatie over de grens; Een analyse van natuurcompensatie in
het buitenland
Contact
Janneke Vader
janneke.vader@wur.nl
(070)3358110
LEI