Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 19 september 2007
Gratis oogtestkalender voor iedereen die waarde hecht aan zijn ogen
Natuurlijk is goed zicht voor iedereen belangrijk. Vaak heb je niet in de gaten dat er iets met je ogen aan de hand is, omdat veel afwijkingen geleidelijk ontstaan. Daarom kun je nu ook thuis je zicht testen met de gratis oogtestkalender. Vandaag is het eerste exemplaar overhandigd aan Fatima Moreiro de Melo, hockeyster en het gezicht van de Rabobank.
De kalender is gratis aan te vragen bij het Oogfonds. Acht bekende Nederlanders bevelen de oogtestkalender aan: Dries van Agt, Huub Oosterhuis, Willeke van Ammelrooy, Herman Wijffels, Harry Kuitert, Jan Terlouw, Hans Wiegel en Kees van der Waaij. In de kalender staan diverse testen om te controleren hoe het met de kwaliteit van de ogen is gesteld en of een gang naar de huisarts of oogarts wenselijk is. Ook worden de meest voorkomende oogaandoeningen beschreven en worden tips gegeven over het herkennen en behandelen van beginnende slechtziendheid. De oogtestkalender kan worden opgehangen en neergezet. Het bestaat uit zestien losse kaarten in een hoesje. Aan de ene kant van de kaarten staan een verjaardagskalender en een jaarkalender 2008. Aan de andere kant staan oogtesten en staat informatie over oogaandoeningen.
In Nederland zijn ruim 350.000 slechtzienden en blinden, van wie er zo'n 40.000 helemaal blind zijn. Dit aantal stijgt de komende jaren tot 440.000 mensen met een visuele beperking in 2020. Het Oogfonds benadrukt het belang van preventie om onnodige blindheid te voorkomen. Met goede voorlichting en tijdige diagnose is 70% van slechtziendheid en blindheid te voorkomen en/of te behandelen. Als onderdeel van de preventiecampagne 'Slechtziendheid: dichterbij dan je denkt' introduceert het Oogfonds daarom de oogtestkalender.
Een van de doelen van het Oogfonds is de maatschappelijke toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden vergroten. Op de 50Plusbeurs introduceerde de Rabobank vandaag de Random Reader Comfort, een speciaal apparaat waarmee mensen met een visuele beperking kunnen internetbankieren via de Rabobank. Het Oogfonds juicht het initiatief van de Rabobank toe en overhandigde daarom aan Fatima Moreira de Melo, het gezicht van de Rabobank, de eerste oogtestkalender. Vooral mensen met goede ogen moeten bewust worden van het risico om onnodige oogafwijkingen op te lopen. Senioren lopen een groter risico op vermindering van hun oogkwaliteit, vandaar dat het Oogfonds op de 50PlusBeurs aanwezig is.
De campagne met de oogtestkalender is een vervolg op de campagne 'Slechtziendheid: dichterbij dan je denkt' van vorig jaar. Met de campagne worden mensen attent gemaakt op het behoud van de kwaliteit van hun ogen. Ingezet worden de oogtestkalender, advertenties in dagbladen, huis-aan-huiskranten en tijdschriften, huis-aan-huisfolder, een mailing en website www.oogfonds.nl. De advertenties worden van september tot het eind van het jaar geplaatst.
Ingezonden persbericht