Rijk en provincies bereiken een akkoord: Overname treindienst Zwolle -
Emmen
19 Sep 2007
De colleges van Drenthe en Overijssel hebben een akkoord met het
ministerie van Verkeer en Waterstaat bereikt over de overname van de
spoorlijn Zwolle Emmen. Indien de staten van beide provincies met het
akkoord instemmen zal de spoorlijn vanaf 9 december 2007 een
gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn van beide provincies. Die
zullen binnen enkele jaren het vervoer op de spoorlijn aanbesteden. De
provincies willen de kwaliteit van het treinvervoer tussen beide
steden minimaal op het huidige niveau houden.
De verantwoordelijke vervoersgedeputeerden Bats en Klaasen zijn blij
met het akkoord. De provincies vinden dat de lijn beter vanuit de
regio aangestuurd kan worden. Het gaat om regionale treindiensten die
niet tot het zogenaamde landelijke kernnet behoren. Om de
treindiensten sterker te maken is een nauwe afstemming met busvervoer
en het overig mobiliteitsbeleid van de regio noodzakelijk. Dat vraagt
om maatwerk. Het busvervoer in de regio is al langer een
verantwoordelijkheid van de provincies.
De treindienst Zwolle-Emmen is de laatste in de reeks van over te
dragen diensten van het Rijk aan de provincies. Overijssel nam eerder
al de lijn Zwolle Kampen over van het rijk. De overnameonderhandeling
heeft langer dan elders geduurd. Dat komt doordat voor deze
treindienst nader onderzocht moest worden in hoeverre het huidige
spoor voldoende ruimte biedt om tenminste de huidige kwaliteit van de
treindienst te kunnen houden in de komende jaren. Dit was een
belangrijke voorwaarde voor overname voor de bestuurders.
Indien de staten akkoord gaan met de overname van de spoorlijn blijft
Nederlandse Spoorwegen in eerste instantie vervoerder op de lijn. De
gedeputeerden verwachten ongeveer twee tot drie jaren voorbereiding
nodig te hebben voor Europese aanbesteding.
De provincies hebben een afspraak met het rijk over de financiering
van de eventueel noodzakelijke infrastructurele aanpassingen. Er is op
dit moment nog geen duidelijkheid welke maatregelen noodzakelijk zijn.
Daarnaast krijgen de provincies een bedrag van het rijk om de
exploitatie te bekostigen. De vervoerder is zelf verantwoordelijk voor
de opbrengsten. In eerste instantie blijft de huidige dienstregeling
ongewijzigd, maar de provincies gaan onderzoeken of er na de
aanbesteding ook verbeteringen in de dienstregeling gerealiseerd
kunnen worden.
Provincie Drenthe