abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
19 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
IVW/KAB/07/M10.008.110 2060722940
Onderwerp
Antwoorden op kamervragen
Geachte voorzitter,
In antwoord op de vragen van de leden Van Hijum en Koopmans aan de minister van
Verkeer en Waterstaat over het ongeval in de gemeente Dalfsen nabij Rechteren
bericht ik u graag als volgt.
1. Heeft u kennisgenomen van het ongeval in de gemeente Dalfsen nabij Rechteren,
waarbij op een onbewaakte spoorwegovergang een trein in botsing kwam met
een landbouwvoertuig? 1)
1. Ja, daarvan heb ik kennisgenomen.
2. Deelt u de mening dat deze onbewaakte spoorwegovergang op grond van de
Kadernota Railveiligheid snel veilig gemaakt moet worden?
2. Er is een veiligheidsbeleid vastgelegd voor spoorwegovergangen, waarin aan de
ene kant recht gedaan wordt aan de veiligheid van weggebruikers en spoorwegen
en aan de andere zijde aan de bereikbaarheid. Daarbij is nadrukkelijk afgesproken
dat bij een voornemen tot sluiting van een overweg de belangen van alle partijen
worden afgewogen. Met dit beleid heeft de Tweede Kamer ingestemd.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
IVW/KAB/07/M10.008.110
ProRail beheert meer dan 850 niet-actief bewaakte spoorwegovergangen. Dit
betreft grotendeels overwegen op particulier terrein, die alleen door, of met
toestemming van, de eigenaren van de grond worden gebruikt. Ook de overweg
in Dalfsen is zo'n particuliere overweg. Deze is niet actief beveiligd, dat wil
zeggen: de overweg wordt alleen aangeduid met Andreaskruisen.
Bij de afweging welke overwegen op een andere wijze moeten worden beveiligd,
gaat de prioriteit uit naar overwegen die een hoog veiligheidsrisico kennen. Het
beleid is er op gericht om deze risicovolle overwegen aan te passen. Er wordt
daarbij een aanpak gevolgd van maatwerk en proportionaliteit, waarbij veiligheid
het belangrijkste criterium is, maar ook bereikbaarheid een belangrijke rol speelt.
Het risico en daarmee het veiligheidsniveau van overwegen wordt voor een
belangrijk deel bepaald door de aard en intensiteit van het wegverkeer en het
gedrag van weggebruikers.
Deze particuliere overweg in Dalfsen kent een laag risicoprofiel, gezien het zeer
beperkte gebruik ervan door wegverkeer en het vrijwel ontbreken van een
ongevalsgeschiedenis (voor zover mij bekend was er vóór dit ongeval alleen in
1988 eerder een aanrijding, ook toen zonder slachtoffers). Gezien dit risicoprofiel
en de eerdergenoemde prioritering bestaan er vooralsnog geen plannen voor
aanpassing van het veiligheidsniveau van deze overweg te Dalfsen, noch zijn er
door Prorail of de betreffende gemeente wensen tot sluiting geuit. Naar aanleiding
van de aanrijding van 7 augustus zal ProRail evenwel opnieuw kijken of er
mogelijkheden zijn de veiligheid te verbeteren.
3. Heeft ProRail voor de betreffende spoorwegovergang een risico-analyse gemaakt,
en hoe wordt de (on-)veiligheid in dat kader beoordeeld?
3. De afweging van de belangen veiligheid versus bereikbaarheid speelt een
belangrijke rol bij het voornemen om tot sluiting over te gaan. Daarvan is in het
onderhavige geval geen sprake en is een dergelijke risicoanalyse ook niet
uitgevoerd. Wel is de overweg nog in 1998 formeel beoordeeld door de
toenmalige Rijksverkeersinspectie. De conclusie van de beoordeling was: "trachten
overweg op landgoed te saneren. Lukt dit niet, dan handhaven". Dit was in
overeenstemming met het toenmalige beleid, dat er op gericht was overwegen zo
veel mogelijk te saneren. Inmiddels is, zoals u weet, dit beleid gewijzigd om de
barrièrewerking van het spoor niet te laten toenemen.
In de nabijheid van de overweg waar het ongeval zich heeft voorgedaan, zijn de
afgelopen jaren enkele overwegen opgeheven of verbeterd. In het
besluitvormingsproces daar aan voorafgaand is deze overweg destijds wel
beschouwd als opheffingskandidaat. Aangezien het de enige toegang tot het
landgoed Rechteren is, hebben de betreffende gemeente en Prorail destijds van
opheffen afgezien. Het eventueel verbeteren van de overweg (bijvoorbeeld het
aanbrengen van een actieve beveiligingsinstallatie) is destijds gezien het karakter
van de overweg en de ongevalsgeschiedenis niet overwogen.
---
IVW/KAB/07/M10.008.110
Uiteraard kunnen (bijna)ongevallen op overwegen aanleiding zijn om het
aanwezige veiligheidsniveau te analyseren en mogelijke maatregelen te treffen.
Overigens is ProRail daarbij niet de enige wegbeheerder die maatregelen kan
treffen. Ook de lokale wegbeheerder kan maatregelen treffen om de veiligheid bij
de overweg voor haar burgers te verhogen door maatregelen te treffen die een
veilig gedrag van weggebruikers ter plaatse afdwingen of die de zichtbaarheid van
de overweg verhogen.
4. Wanneer en op welke manier gaat ProRail de veiligheid van deze
spoorwegovergang verbeteren?
4. Zoals eerder aangegeven zal Prorail opnieuw kijken of er mogelijkheden zijn de
veiligheid van deze spoorwegovergang te verbeteren.
Bij het besluit de beveiliging te verbeteren speelt de kans op een aanrijding een
grote rol. Bij de overweg in Dalfsen is die kans zeer klein. Dat neemt niet weg dat
zich op iedere overweg, ongeacht de mate van beveiliging, op enig moment een
aanrijding kan voordoen. Dat is inherent aan een overweg.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
1) de Stentor, 9 augustus 2007
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat