De eerste Week van het Tijdschrift komt eraan.
Het gaat nu echt gebeuren: dit najaar zal voor de eerste keer de Week
van het Tijdschrift worden georganiseerd. Tijdens deze landelijke
actieweek van 19 t/m 29 september 2007 staan bij ruim 2500
tijdschriftspeciaalzaken en tabaks- en gemakswinkels de
publiekstijdschriften centraal. De Week van het Tijdschrift is een
gezamenlijk initiatief van de twee distributeurs Aldipress en
Betapress in samenwerking met de Groep Publiekstijdschriften (GPT) van
het Nederlands Uitgeversverbond (NUV).
De actie
Bij aankoop van twee tijdschriften ontvangt de consument in de
actieperiode dankzij de sponsoring van Masterfoods gratis een zak
Maltesers-chocola. Dit cadeautje wordt direct bij de kassa overhandigd
en geldt voor alle titels in het schap. Het aankoopbedrag is daarbij
niet van belang.
De communicatie
Voor de Week van het Tijdschrift is een advertentiecampagne
ontwikkeld. De campagne bestaat uit twee uitingen . Inmiddels hebben
vele uitgevers al gratis plaatsing toegezegd. Alle betrokken partijen
zijn van mening dat de Week van het Tijdschrift in de toekomst moet
uitgroeien tot een jaarlijkse promotieweek. Dit jaar wordt bescheiden
van start gegaan. Aan alle kanten kan de communicatie nog worden
opgetuigd. Vandaar dat een beroep wordt gedaan op uitgevers,
hoofdredacteuren en marketingmanagers om deze eerste Week van het
Tijdschrift in het blad of op de site extra onder de aandacht van de
lezers te brengen. Ieder kan op eigen wijze helpen deze start van een
mogelijke traditie tot een succes te maken. Naast de advertenties zijn
voor de websites speciale banners ontwikkeld die op korte termijn
beschikbaar zijn. Tevens kan het logo voor de communicatie worden
gebruikt. Al het materiaal is te verkrijgen via het GPT-secretariaat.
Tel. 020 4309162 / gpt@nuv.nl.
In de winkels
Natuurlijk zal er tijdens de actieweek ook op de verkooppunten ruime
aandacht aan de actie worden besteed met posters, wobblers,
schapstroken en toonbankdisplays. Zowel de Nederlandse
Boekverkopersbond (NBb) als de georganiseerde tabaks- en gemakswinkels
(NSO) verlenen hun medewerking aan de promotie en organisatie.
Supermarkten en benzinestations nemen niet aan de actie deel.
Onderzoek
Aan de Week van het Tijdschrift worden diverse onderzoeken gekoppeld
die na afloop informatie verschaffen over o.a. naamsbekendheid,
reclame-effectiviteit, merkeffectiviteit en aankoopgedrag consument.
De resultaten kunnen wellicht ook bijdragen aan de positionering van
publiekstijdschriften als advertentiemedium en de invulling van de
week in de komende jaren.
Meer informatie
Indien u meer informatie wilt over de Week van het Tijdschrift kunt u
contact opnemen met
Harriët Schrier, secretaris van de Groep Publiekstijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond, telefoon 020 4309162, email:
h.schrier@nuv.nl .
Amsterdam, 30 juli 2007
Nederlands Uitgeversverbond