De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk UB/K/2007/30318
Doorkiesnummer Datum 18 september 2007
Onderwerp Loonaangifteketen
Vanaf april 2007 hebben wij u in diverse brieven en in verschillende Algemeen Overleggen
deelgenoot gemaakt van de problemen die spelen in de loonaangifteketen. Aangezien de
problemen zich opstapelden hebben wij destijds besloten tot een integrale analyse van de
problemen.
Zoals wij in het AO van 4 juli jl. bespraken is de probleemanalyse opgesteld door het
gemeenschappelijke beheerteam en is Het Expertise Centrum (HEC) ingeschakeld om ons een
onafhankelijk oordeel te geven over de kwaliteit van de analyse en toereikendheid van de
aanpak daarvan. In dat kader werd het beheerteam versterkt en onder een éénhoofdige leiding
geplaatst. Door het beheerteam is intensief en in goede samenwerking met de Belastingdienst
en het UWV aan de Integrale probleemanalyse gewerkt. Er is overleg gevoerd over de te
nemen maatregelen met diverse automatiseringsbedrijven. Voorts zijn wij in diverse
overleggen met alle betrokkenen waaronder HEC op de hoogte gehouden van de voortgang bij
de Integrale probleemanalyse. De voortgang is door ons ook gevolgd door middel van de
maandrapportages van het beheerteam.
Ook de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) heeft de voortgang gevolgd en op 14 september
2007 aan de Minister van SZW aanbevelingen gedaan om voor de korte termijn voldoende te
waarborgen dat de in de Integrale probleemanalyse opgenomen oplossingen worden
gerealiseerd.
Integrale probleemanalyse: analyse en maatregelen
Het beheerteam heeft de tijd hard nodig gehad om te komen tot een voldragen analyse. Zoals
ook HEC concludeert kon in de beschikbare tijd niet meer gedaan worden. Wij menen dat
toezending aan uw Kamer van de nu voorliggende probleemanalyse en de voorgestelde
maatregelen niet langer uitgesteld behoefde te worden ondanks de vaststelling van het HEC
dat op een aantal punten nog een aanvulling gewenst is op de voorliggende aanpak (het betreft
met name de meer gedetailleerde planningsinformatie).
Bepalend voor de voorgestelde aanpak is dat het beheerteam en dat wordt onderschreven
door HEC- heeft vastgesteld dat de complexiteit van de oorzaken van de problemen in de
loonaangifteketen dermate is dat niet in één keer kan worden gekomen tot een robuuste keten.
Ons kenmerk UB/K/2007/30318
In de analyse wordt onderscheid gemaakt tussen een werkende, stabiele en robuuste keten.
Van een werkende keten is sprake als:
"de organisaties, die belast zijn met de uitvoering van wettelijke taken, kunnen beschikken
over de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taken, inclusief handhaving;
voor inhoudingsplichtigen is er sprake van een verlichting van de administratieve lasten"
Pas als een werkende keten, zoals hierboven omschreven, is gerealiseerd kan worden
begonnen om van een werkende keten een stabiele keten te maken. In de probleemanalyse
wordt dit beschreven als de overstap van het ene plateau naar het ander plateau. De overstap
naar het laatste plateau; de robuuste keten, kan pas worden genomen als de stabiele keten is
bereikt en er politieke keuzes zijn gemaakt.
Om de toegankelijkheid van de analyse te vergroten is een managementsamenvatting
opgenomen. In de Integrale probleemanalyse ligt de nadruk op de maatregelen die gericht zijn
op het realiseren van een werkende loonaangifteketen. In aanvulling op de probleemanalyse
zult u nog voor januari 2008 het definitieve normenkader ontvangen, nadat het door de
Belastingdienst en UWV is vastgesteld en door ons akkoord is bevonden. Dit normenkader
geeft richting aan en stelt de kaders voor de sturing- en verantwoordingsrapportage over de
loonaangifteketen. In november 2007 zult u de volgende halfjaarrapportage over de
samenwerking tussen het UWV en de Belastingdienst ontvangen.
Oordeel HEC en aanbevelingen IWI
HEC is van mening dat het beheerteam binnen de beschikbare tijd al het mogelijke heeft
gedaan om de problemen en de bijpassende oplossingen in kaart te brengen en de oplossingen
in gang te zetten. Het eindoordeel van HEC luidt dat de Integrale probleemanalyse een goede
en complete analyse van de problematiek geeft. Daarbij bieden naar het oordeel van HEC de
nu voorgestelde korte termijn maatregelen en acties een voldoende groeipad naar een meer
optimale keten- en procesinrichting en een beheersbare uitvoering. De belangrijkste
kanttekeningen van HEC zijn:
· bij het voorgestelde besturingsmodel voor de herstelwerkzaamheden zal veel afhangen van
hoe dit model in de praktijk gaat functioneren. Kritieke punten zijn hierbij de
doorzettingsmacht en hulpbronnen voor de ketenmanager en de daadwerkelijke wil tot
samenwerking van de Belastingdienst en het UWV;
· niet kan worden gezegd of de maatregelen ook op de beoogde opleverdata zullen worden
gerealiseerd omdat daarvoor de onderbouwing ontbreekt en de bijgeleverde
planningsinformatie (nog) onvoldoende is;
· de plateauplanning om uiteindelijk tot een robuuste keten te komen spreekt HEC aan, maar
zou concreter kunnen zijn op het punt van opleverdata van een werkende keten en
bijbehorende oplevering van een fundamentele analyse voor een stabiele loonaangifteketen
op lange termijn.
---
Ons kenmerk UB/K/2007/30318
De Inspectie Werk en Inkomen beschouwt de voorziene maatregelen als stappen in de goede
richting om tot een werkende loonaangifteketen te komen en is positief over de voorziene
maatregelen om tot verbetering van de samenwerking en het versterken van de ketenregie te
komen.
IWI acht het voor het goed kunnen vervullen van de rol van ketenmanager van belang dat op
korte termijn invulling wordt gegeven aan het realiseren van managementinformatie over het
functioneren van de loonaangifteketen, de nadere uitwerking van het normenkader en het
uitwerken van het groeipad om de eindsituatie te bereiken. Verder beveelt IWI voor een
zorgvuldige implementatie integrale ketentesten aan en wijst erop dat de gegevens in de
polisadministratie van voldoende kwaliteit moeten zijn.
Reactie op de bevindingen van HEC en IWI
Wij rekenen het tot onze verantwoordelijkheid om te bewerkstelligen dat de ketenmanager
beschikt over de voor zijn functioneren noodzakelijke doorzettingsmacht en hulpbronnen. De
noodzakelijke onderbouwing of de maatregelen op de beoogde opleverdata zullen worden
gerealiseerd en de planningsinformatie zullen nog in september 2007 gereed zijn in de vorm
van een netwerkplanning. Deze netwerkplanning is de concrete uitwerking van het eerste
plateau (de werkende keten) en bevat meer gedetailleerd inzicht in de te treffen maatregelen en
de realisatie daarvan. Over de netwerkplanning zullen wij het onafhankelijke oordeel van HEC
vragen.
HEC geeft aan dat bij de eerste plateau overgang een gedegen fundamentele analyse moet
worden opgeleverd voor de inrichting van een stabiele en later robuuste keten. Dit impliceert
dat op het moment dat vastgesteld kan worden dat er sprake is van een werkende keten, het
besluit moet worden genomen om stappen te zetten richting een stabiele keten en dat aan dat
besluit de genoemde analyse ten grondslag moet liggen. Dit is ook in lijn met de opmerking
van IWI dat de plateau's moeten zijn voorzien van ijkmomenten om te kunnen vaststellen of
planningen gehaald worden. Om u goed te informeren over de ontwikkelingen m.b.t. de
loonaangifteketen stellen wij voor om na de halfjaarlijkse novemberrapportage inzake de
loonaangifteketen niet te wachten tot die van mei, maar u ook halverwege januari een
rapportage te doen toekomen waarin wordt ingegaan op de stand van de plateauplanning.
Overigens zij opgemerkt dat in de novemberrapportage nog geen beeld kan worden gegeven
van de effecten van de integrale probleemanalyse aangekondigde maatregelen. Daarvoor is
deze rapportage te vroeg.
Met betrekking tot het uitvoeren van integrale ketentesten onderschrijven wij de aanbevelingen
van IWI; waar mogelijk en nodig zullen deze testen worden uitgevoerd.
Als gevolg van de nu voorziene maatregelen zal naar verwachting de kwaliteit van de in de
polisadministratie opgenomen gegevens fors verbeteren. Dit is ook noodzakelijk om te komen
tot de authentieke registratie van Lonen, Arbeids- en Uitkeringsverhoudingen.
---
Ons kenmerk UB/K/2007/30318
Oordeel
Met de probleemanalyse zijn de problemen van de loonaangifteketen zo volledig mogelijk in
beeld gebracht. Wij zijn er zeker van dat de in de probleemanalyse opgenomen maatregelen
een goede basis vormen om te komen tot de structurele oplossing voor de problemen in de
loonaangifteketen. Op basis van de in de integrale probleemanalyse voorgestelde maatregelen
is het onze inzet en verwachting dat eind 2008 vastgesteld zal kunnen worden dat de werkende
keten in 2008 is gerealiseerd. De organisaties belast met de uitvoering van wettelijke taken
zullen dan moeten kunnen beschikken over de gegevens die noodzakelijk zijn voor de
uitvoering van die wettelijke taken, inclusief handhaving en voor inhoudingsplichtigen moet er
sprake zijn van verlichting van de administratieve lasten. Dit laatste betekent feitelijk dat - in
tegenstelling tot de jaren 2006 en waarschijnlijk 2007 - de uitvraag van jaarloongegevens
beperkt zal blijven tot maximaal 5% van het bestand inhoudingsplichtigen, inclusief notoir
onwilligen.
Het in de Integrale probleemanalyse aangekondigde ketenbureau speelt een cruciale rol in de
verdere ontwikkeling richting een robuuste keten. HEC en IWI wijzen dan ook op de noodzaak
de regie op de keten te versterken. Nu de integrale probleemanalyse is afgerond en het
duidelijk is dat via het ketenbureau gekozen wordt voor een meer duurzame en verzwaarde
constructie is het wenselijk om een ervaren ketenmanager te benoemen die mede kan zorgen
voor een juiste positionering van het ketenbureau. De Raad van bestuur van UWV en het MT
van de Belastingdienst zullen binnen enkele dagen tot de benoeming van de ketenmanager
overgaan.
De realiteit gebiedt ons echter ook op te merken dat ook in een werkende keten zich van tijd
tot tijd nog problemen kunnen en zullen voordoen. De maatregelen in het kader van de
monitoring van de keten en de krachtige positie van de ketenmanager binnen de keten bieden
naar onze overtuiging de waarborg, dat deze problemen minder zullen zijn en in een vroeg
stadium kunnen worden gesignaleerd en opgelost.
Wij zullen de stappen op weg naar de werkende keten en daarop volgende ontwikkelingen
nauwlettend blijven bewaken. Voor de wijze waarop wij geïnformeerd worden over de
ontwikkelingen binnen de loonaangifteketen verwijzen wij u naar hoofdstuk 13 van de
integrale probleemanalyse.
Terugbetaling premies voor de zorgverzekeringswet en terugbetaling te hoge voorschotten
In de motie van het lid Omtzigt en Heerts (Kamerstukken II 2006/07 28219 en 31066, nr 41)
wordt gevraagd om deadlines voor de terugbetaling van teveel betaalde
zorgverzekeringswetpremies en werknemerspremies over de jaren 2006 tot en met 2008. Voor
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid