Datum
18-9-2007
Onderwerp
Kabinet zet Noord-Hollanders in de wacht
Met de begroting voor 2008 spreekt het Rijk wederom ambities uit. Het
blijft helaas vooral bij voornemens. Er wordt veel overlegd,
voorbereid en onderzocht. Dat leidt ertoe dat de Noord-Hollanders
voorlopig in de wacht worden gezet. Dit is de eerste reactie van
Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland. Zij willen aan de
slag.
Wachten in de file
De regio is klaar voor een besluit over de A6/A9. Snelheid in
besluitvorming is nodig om de bereikbaarheid van Nederland te
verbeteren, zegt het Rijk. Gedeputeerde Staten zijn over dit voornemen
positief. We staan met zijn allen al veel te lang in de file, aldus
het college.
Wachten op Betalen voor Mobiliteit
Het kabinet maakt de plannen over Betalen voor Mobiliteit dit najaar
bekend. Gedeputeerde Staten dringt er op aan dat het aanbod van de
regio hiervan deel uitmaakt. Het aanbod ligt bij de minister om in de
Noordvleugel een pilot voor beprijzing te starten: kilometerbeprijzing
in het noordelijk deel van de Randstad met als voorwaarde dat het
onderliggende netwerk niet volstroomt en de klappen moet opvangen. Wat
de regio betreft kan dat al voor 2010 als voorloper op de landelijke
invoering.
Wachten op een goede OV-verbinding tussen Amsterdam en Almere
Een groot knelpunt op het gebied van openbaar vervoer is de verbinding
tussen Amsterdam en Almere. Er moet een OV-netwerk ontwikkeld worden
dat past bij het grootstedelijke karakter van de regio.
De studies laten zien dat welke variant ook gekozen wordt, een bedrag
van circa 2,8 miljard nodig is voor het OV in de Noordvleugel. Een
rijksbijdrage voor deze OV-verbinding is nog niet gereserveerd en
hangt samen met de besluitvorming over de Zuiderzeelijn. Gedeputeerde
Staten doen een beroep op het Rijk om tot een beslissing te komen om
de capaciteit op dit traject te verbeteren.
Wachten op geld
Het Rijk wil veel en heeft veel ambities, maar stelt geen geld
beschikbaar voor:
- Het Urgentieprogramma Randstad. De regio is er klaar voor en
ziet de urgentie van de maatregelen. Uit de begroting blijkt niet
datzelfde gevoel van urgentie. Een gemiste kans voor een kabinet dat
aangeeft (bestuurlijke) impasses te willen voorkomen.
- Leefbaarheid Schiphol. Het is positief dat het Rijk zich in
wil inzetten voor het uitvoeren van afspraken over de leefomgeving van
Schiphol en hinderbeperking. Het wachten is nu op geld voor de
convenanten over de omgevingskwaliteit voor de korte en middellange
termijn. Maar daar wordt met geen woord over gerept. De problematiek
wordt erkend, maar de daad wordt niet bij het woord gevoegd.
- Beheer van natuurgebieden. Voor 2008 zijn hiervoor geen
extra middelen beschikbaar gesteld, voor de jaren daarna te weinig.
Daardoor is niet alleen voor natuurbeheerorganisaties, maar ook voor
voor boeren minder geld beschikbaar voor natuurbeheer. Dit heeft onder
meer gevolgen voor het weidevogelbeheer.
- Duurzame energie: het kabinet heeft ambitieuze
doelstellingen, maar Gedeputeerde Staten zien geen bewijs voor het
waarmaken van de beloften. De ambities voor windenergie op zee zijn
ook (te) beperkt. Gedeputeerde Staten willen duurzame energie
stimuleren t.b.v. het klimaat. De hoogte van het bedrag dat het Rijk
hier nu voor beschikbaar stelt is erg teleurstellend.
Er zijn lichtpuntjes
- Kwaliteit oppervlakte water. Het kabinet stelt hiervoor
extra geld beschikbaar, waardoor Noord-Hollandse sloten en plassen
schoner worden.
- Gedeputeerde Staten zijn blij met het geld om de
wachtlijsten bij de Jeugdzorg weg te werken, maar waren nog positiever
geweest als dit geld structureel was geregeld.
- Gedeputeerde Staten zijn tevreden met het extra geld dat
wordt uitgetrokken voor de Nederlandse kustverdediging.
Provincie Noord-Holland