Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 18 september 2007

Binnenvaart en logistiek in de Rijksbegroting 2008: Politieke moed gevraagd om eindelijk eens knopen door te hakken

Voor belangenorganisaties is het de gewoonte om op Prinsjesdag te reageren op de voornemens van de politiek verantwoordelijken, zoals die zijn vastgelegd in de begrotingen en de toelichtingen daarop.
Ook in de begrotingen voor 2008 staan meer dan voldoende elementen en aspecten, die als zinvol en stimulerend worden ervaren, echter de ervaringen van de afgelopen jaren met de wijze van besluitvorming in Nederland, roept een zeker cynisme op bij een grote groep van betrokkenen, of al deze politieke plannen ook eens daadwerkelijk en spoedig tot uitvoering kunnen komen. Om die reden vragen wij in de eerste plaats aandacht daarvoor. Dit kan worden uitgedrukt in een aantal kernbegrippen:
· R.O.-wetgeving is verworden tot een bureaucratische en procedurele brij.
· Doorgeschoten decentralisatie.

· Het te vaak ontbreken van een langjarig beleid op het gebied van vervoer en ruimtelijke ordening.

· Zeer trage besluitvormings en uitvoeringsprocedures.
· Het verlies van deskundigheid en daadkracht op de ministeries. ·
Een korte toelichting op de bovenstaande punten:

· Veel wetgeving op het gebied van Ruimtelijke Ordening is ontwikkeld in de jaren 70 en 80 met zeer ruime inspraakmogelijkheden en Rechtelijke toetsingsmomenten op allerlei niveaus. Dit op zich loffelijke streven heeft geresulteerd in een zeer gebureaucratiseerd en gejuridiceerd besluitvormingssysteem, dat zeer veel vertraging veroorzaakt en bovengemiddeld veel invloed geeft aan gespecialiseerde hindermachten. Door zijn ingewikkeldheid ligt het laatste woord vaak bij een rechter, in plaats van bij de verkozen politici. Het wordt tijd dat `Den Haag' de politieke moed opbrengt om deze gordiaanse knoop door te hakken. Een doorbraak op dit terrein levert een zeer grote vermindering van onnodige administratieve lasten op, zonder aan democratisch gehalte te hoeven inleveren.

· Goede Ruimtelijke Ordening en duurzame logistieke systemen kunnen alleen worden ontwikkeld in een ruimtelijk gebied van enige omvang. Te veel besluitvormingsprocessen vinden op een te laag niveau plaats om dit ook goed mogelijk te maken, met als gevolg een wirwar van bedrijventerreinen, verkeerd benutte bedrijventerreinen, die ook weer vaak een slechte aansluiting hebben op de infrastructuur en dan ook vaak alleen maar naar de weg en niet naar de vaarwegen. Dergelijke besluitvormingsmacht moet weer op

een hoger- meer centraal- niveau komen. Te vaak moet worden geconstateerd dat er op gemeentelijk niveau een zeker onvermogen of onwil is om verder te kijken dan de eigen optiek.

· Ontwikkeling van een beleid op het gebied van ruimtelijk beleid en logistiek vraagt om een focus van vele jaren. Een wisselend beleid per periode van 4 jaar is daarvoor veel te kort.

· Naast het feit dat besluitvormingsprocessen vaak een lange doorlooptijd hebben, wat op zich begrijpelijk is in ons volle land, vinden deze ook nog eens plaats op heel veel niveaus. Dit vraagt om een kritische kijk op het binnenlands bestuur. Het feit dat ministeries al heel vaak een beleid proberen te realiseren per landsdeel, bijvoorbeeld voor de Randstad, geven deze andere realiteit aan. De huidige structuur van het binnenlands bestuur is dan ook verouderd en veroorzaakt heel veel ruis, vertraging, kosten en bureaucratie en verhindert te vaak een effectief beleid.
· De Nederlandse ministeries zitten al reeds een langere tijd in een proces van afslanking en procesverandering. Deskundigheid gaat hiermee verloren, wat de effectiviteit van deze ministeries vermindert. Ook de politieke neiging om te sturen op incidenten maakt dat ministeries meer dan voorheen koersen op risicovermijding voor de politiek verantwoordelijke dan op beleidsvorming. Deze trend moet worden doorbroken.

Inhoudelijk zijn voor de binnenvaartsector de onderstaande punten de meest opvallende:

Een focus op duurzame groei
Binnenvaart kan en zal een grote bijdrage leveren aan een duurzame logistiek. Dit vraagt om een gericht beleid om dit ook mogelijk te maken. De voornemens en randvoorwaarden rond de voorgenomen aanleg van de Tweede Maasvlakte gaan daar al van uit en streven naar een aanzienlijk hoger aandeel van de aan en afvoer per binnenvaart van containers dan momenteel het geval is. Het streefdoel is 45%, terwijl momenteel het aandeel 35% is. Hoewel er in de begroting van V&W aanzetten te vinden zijn om dergelijk duurzaam vervoer te stimuleren, ontbreken daarvoor nog ambitieuze streefdoelen. Wij pleiten ervoor om dergelijke streefdoelen te formuleren en een beleid te formuleren om dit ook te realiseren.

Integratie van ruimtelijk beleid in Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van de begroting van V&W
Een van de goede uitkomsten van het Coalitieakkoord van 2007 was de beslissing om aan het investeringsprogramma van V&W het thema `ruimte' toe te voegen. Deze toevoeging is zeer relevant omdat een vervoerssysteem alleen dan goed functioneert wanneer het ruimtelijk een goede inbedding heeft.

X- miljoen voor de (her-)ontwikkeling van binnenhavens De beslissing om fondsen vrij te maken voor de (her-)ontwikkeling van binnenhavens juichen wij dan ook toe, als een eerste stap om vaarwegen en zee- en binnenhavens veel beter met elkaar te verbinden en te benutten. Alleen daardoor kan een betere benutting van de vaarwegen en daarmee van de binnenvaart worden gerealiseerd. Echter missen wij concrete getallen, nu er in een toelichting staat dat er voor de ontwikkeling van infrastructuur en (vaar-)wegen voor de periode 2008-2012 er in het kader van het FES-fonds in totaal 325,- miljoen ter beschikking is

en allocatie nog moet plaatsvinden.

Binnenvaartbeleid nog onderbelicht
In de herfst van 2007 zal V&W een beleidsnota binnenvaart uitbrengen. Dit zal de reden zijn dat diverse zaken die de afgelopen tijd met V&W zijn afgesproken, zoals een door de toenmalige minister van V&W afgesloten convenant met de binnenvaartsector, met daarin een set van wederzijdse afspraken, het oprichten van een Innovatiefonds Binnenvaart van 10 miljoen, de

oprichting van een Expertise en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), duurzaamheid- en structuur bevorderende maatregelen en vermindering van administratieve lasten, niet in de begroting zijn verwoord.

De binnenvaartsector ziet er naar uit en verwacht dat, bij de behandeling van haar Binnenvaartnota, de staatssecretaris van V&W, mevrouw Tineke Huizinga, zal komen tot een set van afspraken en voornemens voor een ambitieus en toekomstgericht binnenvaartbeleid in het kader van het motto van V&W: `Sturen op duurzame groei'.

Voor de binnenvaartsector en eigenlijk voor de gehele logistieke sector is het afwachten of alle voornemens -en voor de binnenvaart moeten ze ook nog handen en voeten krijgen- omgezet zullen worden in een krachtig beleid.

© CBRB Rotterdam, 18-09-2007

Noot voor de redactie (