Ingezonden persbericht
13 september 2007
Meesters & Molens; Van Rembrandt tot Mondriaan in het Drents Museum
18 september tot en met 9 december 2007
Nederland met zijn poldermolens, watermolens en windmolens geldt
internationaal als het 'molenland' bij uitstek. Dankzij de molen is
ons 'landje aan de zee' groot geworden. De tentoonstelling
'Meesters en Molens. Van Rembrandt tot Mondriaan', vanaf 18
september 2008 te zien in het Drents Museum in Assen, biedt met ruim
honderd schilderijen, tekeningen en prenten, voor het eerst een
overzicht van de uitbeelding van de molen in de Nederlandse kunst van de
voorbije vier eeuwen.
Er hebben in Nederland vele duizenden molens gestaan. Daarvan zijn er
nu nog zo'n 1200 over. Molens waren in de Gouden Eeuw de motor achter
de grote economische en culturele ontwikkeling. Met molens konden meren
en drassige gebieden worden droog gemalen en werd vruchtbare
landbouwgrond gewonnen. Met houtzaagmolens konden bomen op grote schaal
tot planken worden gezaagd. Molens verwerkten ook lompen tot papier,
graan tot meel en zaden tot olie.
In de loop van de 19de eeuw nam het belang van wind- en waterkracht af
door de introductie van nieuwe energiebronnen, zoals kolen en olie.
Daarmee verdwenen de molens geleidelijk uit het landschap. Als reactie
op de grote molenafbraak werd in 1923 de Vereniging De Hollandsche Molen
opgericht. Deze vereniging zet zich in voor het in stand houden van ons
unieke molenbezit. Zeshonderd jaar geleden werd de eerste poldermolen in
ons land gebouwd. Om die reden is 2007 uitgeroepen tot het Jaar van de
Molens. In dit kader is deze tentoonstelling georganiseerd.
Door de eeuwen heen hebben Nederlandse schilders molens vastgelegd.
Beroemde meesters uit de Gouden Eeuw, onder wie Rembrandt (zelf een zoon
van een molenaar), hebben molens geschilderd en getekend. Zij brachten
het moderne Nederland van hun tijd in beeld, met de molen als een
cultureel kenmerk. Ook in de 18de eeuw is de molen een vertrouwd beeld
geweest in het Hollandse landschap en staan molens veelvuldig afgebeeld
op prenten, tekeningen en schilderijen.
In de Romantiek werden molens meer dan ooit gezien als een oer-Hollands
fenomeen; als symbolen van een trots verleden. De kunstenaars uit deze
periode probeerden dat pittoreske verleden in hun werk vast te leggen.
In de 20ste eeuw wordt het realisme in de kunst langzamerhand verdrongen
door de abstracte kunst. Toch zijn er ook in die tijd schilders geweest
die de molen tot onderwerp kozen, zoals de modernisten Piet Mondriaan en
Jan Sluijters. Mede dankzij die kunstenaars is Nederland hét molenland
bij uitstek gebleven.
Publicatie
De tentoonstelling wordt begeleid door een fraai geïllustreerde
catalogus van de hand van Charles Dumas. Het boek kost ¤ 24,95 en is
verkrijgbaar in de Museumwinkel.
De expositie is in een andere samenstelling eerder dit jaar te zien
geweest in het Noordbrabants Museum in 's Hertogenbosch en het Museum
Bredius in 's Gravenhage.
Fotobijschriften
1. Piet Mondriaan (1872-1944)
Molen te Heeswijk, 1904
Olieverf op doek, 36,2 x 26 cm
Collectie Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch
5. Jacob Maris (1837-1899)
Stadsgezicht, 1875
Tekening, 32 x 49,7 cm
Particuliere collectie
/////////////