Toelichting op het Belastingplan
toespraak | 18-09-2007 | Den Haag, Staatssecretaris
*
* Vergroening
* Innovatief ondernemerschap en Vereenvoudiging
* Werken lonend
150 pagina's. Dat is ongeveer de lengte van de memorie van toelichting
op het Belastingplan en op de Overige fiscale maatregelen.
Zo lang zal mijn verhaal niet zijn. Dat ga ik u niet aandoen. Ik
beperk mij tot de hoofdlijnen. Dus geen stapels cijfers en grafieken.
Die kunt u, nadat ik u zodadelijk de weg heb gewezen, in de stukken
wel terugvinden.
Je kunt ervoor kiezen om dat geld te halen uit het ophogen van de
belasting op arbeid en winst. Maar daarvoor kiezen we niet. Wel voor
een verschuiving van de belasting op arbeid en winst naar het belasten
van milieuvervuilend gedrag en consumptie.
Ik ben ervan overtuigd dat fiscaliteit er niet alleen is om geld op te
halen. Je kunt met belastingen aansporen tot ander gedrag. Door
maatschappelijke kosten in prijzen te verwerken.
Hoe willen we dat concreet maken?
Als staatssecretaris heb ik bij mijn aantreden drie speerpunten
geformuleerd. Onderwerpen waarvoor ik mij in de komende jaren wil
inzetten. Dat zijn:
* Fiscale vergroening
* Innovatief ondernemerschap, en
* Vereenvoudiging
Vergroening, omdat het klimaatbeleid wereldwijd bovenaan de agenda
staat. We hebben meer dan ooit de verantwoordelijkheid om goed voor
ons leefmilieu te zorgen. Belastingen kunnen daarbij een belangrijke
rol spelen.
Innovatief ondernemerschap, omdat versterking daarvan van groot belang
is voor de Nederlandse economie. Innovatie leidt tot vooruitgang. Het
stimuleert creativiteit en vernieuwing en het is een manier, om de
problemen van vandaag en de toekomst op te lossen.
Vereenvoudiging, omdat hoge administratieve lasten al jaren irritatie
opwekken.
Vergroening
Fiscale vergroening is het centrale thema van dit Belastingplan.
Belastingen kunnen een belangrijke rol spelen bij vergroening. Je kunt
bijvoorbeeld olie voor weinig geld uit de grond halen. Maar de
maatschappelijke kosten zitten dan niet in de prijs verwerkt. Deze
kosten kun je via belasting doorberekenen, en zo een eerlijker prijs
tot stand brengen. Fiscaliteit kan dus gewenst gedrag stimuleren.
Bijvoorbeeld op het terrein van mobiliteit, brandstoffen en afval.
Mobiliteit
Vliegbelasting
Met het vliegtuig naar Londen is soms goedkoper dan met de trein naar
Groningen. Maar de schade aan het milieu door vliegverkeer is fors.
Een vliegbelasting zorgt ervoor dat milieueffecten tot uitdrukking
komen in de prijzen van vliegtickets.
De vliegbelasting wordt geheven per vertrekkende passagier met een
vliegtuig vanaf een Nederlandse luchthaven.
Het is geen brandstofaccijns geworden. Dat kan niet vanwege Europese
regelgeving en internationale verdragen. Een belasting per passagier
is wél mogelijk. Onder andere Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk
kennen dit al.
Voor afstanden tot 2500 km en landen in de EU is het tarief 11 euro
25, voor langere afstanden 45 euro.
De heffing wordt opgelegd aan de luchthaven. Hij treedt in werking per
1 juli 2008.
Autobelastingen
Auto's moeten niet alleen zuiniger worden, maar ook schoner.
En de vervuiler betaalt. De hoogte van de belastingen op auto's gaat
afhangen van de milieuprestaties van de auto. De belasting op
vervuilende auto's en auto 's die veel brandstof verbruiken wordt
verhoogd. Belasting op schone en zuinige auto's verlaagd.
Het stimuleren van zuinige auto's doen we door een intensivering van
de bonus-malusregeling in de aanschafbelasting, de BPM. Zowel de bonus
als de malus worden verhoogd. Het verschil tussen de maximale bonus en
de maximale malus wordt bijna verdubbeld.
Daarnaast komt er voor zeer onzuinige auto's een CO2 toeslag van
EUR110 per gram CO2 uitstoot, voorzover een bepaalde grens aan CO2
uitstoot wordt overschreden.
Voor zeer zuinige auto's komt er bovendien een halvering van het
tarief van de Motorrijtuigenbelasting. Dat is in lijn met de verlaging
van de bijtelling voor privégebruik van een zeer zuinige auto van de
zaak.
Brandstoffen
Autobrandstoffen
Het tarief voor diesel gaat volgend jaar met 3 cent en het jaar daarop
met 1 cent omhoog. LPG gaat omhoog met 2½ cent per liter.
Diesel is vergeleken met benzine een stuk vervuilender, terwijl de
totale belastingdruk op diesel lager is. LPG is schoner dan diesel,
maar gemiddeld vuiler dan moderne benzineauto's. Sinds 1994 is de
accijns op LPG nauwelijks verhoogd en hij is lager dan die voor diesel
en benzine.
Afval
Verpakkingenbelasting
Producten worden vaak verpakt. Daar zijn goede redenen voor, maar er
belandt wel dagelijks een flinke berg verpakkingsmateriaal in de
vuilnisbak. We willen dat producenten beter nadenken hoe ze hun
producten verpakken.
Daarom is er met ingang van 1 januari 2008 een verpakkingenbelasting.
De Verpakkingenbelasting past ook in het streven om milieuvervuiling
in marktprijzen tot uitdrukking te laten komen. Hij kan bijdragen aan
het terugdringen van de hoeveelheid verpakkingen. En hij draagt bij
aan een verschuiving naar verpakkingsmaterialen die minder schadelijk
zijn.
Verpakkingsmaterialen gaan we verschillend belasten op basis van hun
milieukenmerken, naar hoeveelheid en soort.
Om administratieve lasten te beperken, is het streven om het aantal
belastingplichtigen zo klein mogelijk te houden. Belastingplichtig is
de producent of de importeur van de verpakking of de verpakte
producten. Door 2 procent van de bedrijven te belasten, kunnen we 95
procent van alle verpakkingen onder de verpakkingenbelasting brengen.
Innovatief ondernemerschap en Vereenvoudiging
Vergroening voert in dit belastingplan duidelijk de boventoon.
De twee andere speerpunten, zoals ik aan het begin al zei, zijn
innovatief ondernemerschap en Vereenvoudiging.
Ondernemers zijn met dit Belastingplan gebaat door verlaging van de
lastendruk voor mkb-ondernemers met een vennootschap. Dat zijn meestal
de mkb-ers met personeel.
De bovengrens van de eerste schijf in de vennootschapsbelasting gaat
omhoog van 25.000 euro naar 40.000 euro. De grens van de tweede schijf
gaat omhoog van 75.000 euro naar 200.000 euro. Daarnaast verlagen we
het tarief van de tweede schijf met een half procent naar 23 procent.
Met ingang van 1 januari 2008 komt er nog een aantal andere
wijzigingen ter vereenvoudiging van de WBSO. Bijvoorbeeld het maximale
aantal mededelingen gaat omlaag van drie per kalenderjaar naar één.
Andere maatregelen op het gebied van innovatie en vereenvoudiging
volgen in een volgend Belastingplan of in een apart wetsvoorstel.
Werken lonend
Eén ander belangrijk punt is nog onvermeld gebleven: het bevorderen
van arbeidsparticipatie. Als je wilt dat mensen met twee benen in de
samenleving staan, is inkomen en deelnemen aan het arbeidsproces heel
belangrijk. Dat bevorderen we bijvoorbeeld door het
inkomensafhankelijker maken van de arbeidskorting. De aanvullende
combinatiekorting gaat fors omhoog. Dat maakt de combinatie van arbeid
en zorg voor kinderen financieel aantrekkelijker.
Ik ben blij met het Belastingplan dat er nu ligt. Op het gebied van
vergroening van het Belastingstelsel hebben we een forse stap gezet.
Die stap volgt logisch uit het Coalitieakkoord. Het is goed dat we die
maatregelen in dit Belastingplan hebben gebundeld.
De belastingdruk verschuift nu weet wat meer van arbeid en winst naar
milieubelastingen. Dat betekent dat dit Belastingplan een grote stap
zet in de vergroening van ons fiscale stelsel.
Fiscaliteit is er niet alleen om geld op te halen. Je kunt met
belastingen aansporen tot ander gedrag. Door maatschappelijke kosten
in de prijzen te verwerken. Dan kan de markt nog beter zijn werk doen.
Dit Belastingplan laat zien hoe dat kan.
Bedankt voor uw aandacht.
Staatssecretaris De Jager
* Laatst aangepast: 18-09-2007
Ministerie van Financiën