Persberichten
Limburg kan en wil gidsrol vervullen
Reacie op Miljoenennota
Limburg kan een gidsrol vervullen voor het toekomstbestendig maken van
álle regios in Nederland. Dit stelt het college van Gedeputeerde
Staten van Limburg in reactie op de miljoenennota. De gidsrol kan
worden vervuld op het vlak van de demografische ontwikkeling én in het
versterken van de internationale positie. Decentralisatie van taken en
bevoegdheden is daarbij een leidend principe. Het kabinet geeft
weliswaar aan te willen decentraliseren, maar het college van GS
constateert een sterke neiging tot recentralisatie.
De Provincie Limburg ziet met lede ogen aan dat het huidige kabinet
kiest voor centrale sturing op dossiers die decentraal beduidend beter
kunnen worden uitgevoerd. Meer met minder, dat is waar de regios sterk
in zijn, vooral door de integrale aanpak bij provincies en gemeenten.
Door efficiëntere inzet van middelen, gecombineerd met matching van
regionale én Europese gelden, kan méér met minder worden bereikt.
Planvorming wordt daadwerkelijk omgezet in uitvoering. Concrete vormen
van gewenste decentralisatie en continuïteit daarin zijn: regionaal
economisch beleid, uitvoering Dienst
Landelijk Gebied/Dienst Regelingen, het afromen van de BDU-gelden,
toezicht en Rijksinspecties. Met de nodige zorg constateert het
college van GS een verdergaande bemoeienis van het Rijk op het vlak
van ruimtelijke ordening.
De recent tot stand gekomen financiële afspraken 2008 tussen Rijk en
Provincie hebben een koude afroming van 16 miljoen voorkomen door deze
voor Limburg te labelen aan het Meerjarenprogramma Infrastructuur en
Transport (MIT) en het Investeringsprogramma Landelijk Gebied (ILG).
Echter, afspraken voor de verdere toekomst moeten nog tot stand komen.
Limburg hecht sterk aan daadwerkelijke overheveling van
verantwoordelijkheden én middelen, met als resultaat een gezamenlijke
investeringsagenda. Centraal opgelegde heffingen en kortingen doen in
ernstige mate afbreuk aan het gewenste resultaat van decentralisatie.
Het College constateert een doorgeschoten tendens naar centralisatie
bij de Rijksoverheid. Op het vlak van handhaving en toezicht moet van
rijkswege nadruk liggen op functionele ontschotting en samenwerking.
Het college van GS daagt LNV uit om met de AID deel te nemen in
regionale samenwerkingsverbanden.
Wijken
Wat betreft de wijkenaanpak hecht Limburg aan de gemaakte provinciale
afspraken met de woningbouwcorporaties. De situatie in Limburg is
volstrekt anders dan de 40 wijken die onlangs door het Rijk zijn
geselecteerd. In Limburg worden 60 wijken en buurten onder andere als
gevolg van vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp extra hard
getroffen. Naast de reguliere investeringen van ruim 27 miljard, zijn
in Limburg extra investeringen nodig ter grootte van 5 tot 6 miljard.
Rijksmaatregelen mogen de provinciale afspraken niet doorkruisen. De
gisteren door het kabinet met koepelorganisatie AEDES gesloten
overeenkomst, heeft in hoofdzaak betrekking op de 40 prioritaire
wijken, waarvan er slechts twee in Limburg zijn gelegen. De
overeenkomst leidt tot afvloeiing van kapitaal dat hard nodig is voor
de Limburgse herstructureringsopgave.
Jeugd(zorg)
Minister Rouvoet heeft een ambitieus programma voor Jeugd en Gezin
voorgelegd en heeft ook daadwerkelijk extra geld gereserveerd ter
grootte van 97 miljoen, waarvan echter slechts 56 miljoen incidenteel
beschikbaar is voor zorgaanbod. Limburg zal aansturen op een fair deel
hiervan en verwacht minister Rouvoet op korte termijn in Limburg om
hierover afspraken te maken. Het blijft extra schrijnend dat de
actuele problemen die kwetsbare kinderen en jongeren treffen, niet
worden opgelost. Voor (relatief lange) wachtlijsten in de jeugdzorg
biedt het kabinet op korte termijn geen perspectief. Ook biedt het
kabinet voor de elfde keer in tien jaar geen prijscompensatie aan de
jeugdzorg. Dat betekent dat de gestegen prijzen voor energie,
reiskosten, telefonie en ICT betaald moeten worden met geld dat
eigenlijk voor hulp aan kinderen, jongeren en hun ouders is bestemd.
Dat vindt het College niet acceptabel.
Daarnaast vindt het College dat de extra capaciteit die het kabinet
voor justitiële jeugdinrichtingen beschikbaar stelt, deels aan Limburg
moet worden toegekend, zodat ook gesloten opvang voor meisjes in
Limburg kan worden gerealiseerd.
Gidsrol
De demografische samenstelling van Nederland verandert snel en sterk.
Daarnaast wordt de internationale positie steeds belangrijker voor een
sterke economie. Het college van GS constateert dat het kabinet beide
ontwikkelingen onderkent. Maar er zijn meer instrumenten nodig om
daadwerkelijk alle regios in Nederland toekomstbestendig te
maken. Bovendien vragen demografische
ontwikkelingen (bevolkingsdaling, ontgroening en krimp) om een
integrale benadering, in plaats van de eendimensionale aanpak van
problemen rondom vergrijzing. Gezien de bijzondere positie kan en wil
Limburg een gidsrol vervullen op het gebied van demografie en
internationalisering. Het Rijk zou hier actiever en flexibeler op
moeten inspelen.
Grensregios
Het college van GS is verheugd over de actieve rol die het Ministerie
van BZK wil spelen bij het oplossen van problemen voor grensregio's.
Liever had het College gezien dat Limburg hierbij expliciet als
grensoverschrijdende experimenteerregio wordt erkend, zoals medio dit
jaar door de onafhankelijke Commissie Internationalisering (commissie
Hermans) is aanbevolen. Concreet wil het college van GS op korte
termijn stappen kunnen zetten op het gebied van grensoverschrijdende
gezondheidszorg, onderwijs, arbeidsmobiliteit en optimalisering van
grensoverschrijdend openbaar vervoer. Binnen het regionaal beleid van
Economische Zaken is het een gemiste kans dat de potenties voor
grensoverschrijdende innovaties, bijvoorbeeld op het gebied van Life
Sciences, onvoldoende worden erkend. Zonder actieve participatie
van het gehele kabinet blijven regios zonder grensbelemmeringen
toekomstmuziek.
Economie/Internationalisering
Limburg pleit voor daadwerkelijk armslag om grensoverschrijdende
bedrijven voor Nederland te behouden of naar Nederland toe te halen.
In deze lijn is het college van GS verheugd met de labeling van 45
miljoen van rijkswege voor het project Biomedische Materialen (BMM)
uit de Versnellingsagenda. Met de cofinanciering uit het Fonds
Economische Structuurversterking (FES) wordt het mogelijk om samen met
de projectpartners kennis in de regio op het gebied van biomedische
materialen te behouden en verder uit te diepen. In totaliteit is met
het project BMM een publiekprivate investering gemoeid van
120.000.000, -.
Verder is het college van GS van mening dat het zogenoemde Besluit
subsidies regionale investeringsprojecten (BSRI) daadwerkelijk soelaas
kan bieden voor bedrijven in de grensregios, onder voorbehoud dat een
substantiële verhoging van dit bedrag in de begroting van Economische
Zaken moeten worden opgenomen. Het Rijk zal hiervoor tenminste een
bedrag van 50 miljoen per jaar moeten reserveren.
In het Europa van 2007 zijn de grensoverschrijdende infrastructurele
verbindingen en het grensoverschrijdend Openbaar Vervoer nog steeds
matig tot slecht. Limburg vraagt steun om de komende jaren hier een
offensief te starten. Voor Limburg is het onacceptabel dat de
landsgrenzen nog steeds barrières vormen. De extra beschikbare
middelen voor Prorail moeten ook voor dit doel worden ingezet.
Schoon en zuinig
Het college van GS wil de komende periode op grote schaal investeren
in zonne- energie en gaat ervan uit dat het beschikbare financiële
kader van het Rijk hiertoe voldoende mogelijkheden biedt.
De ambitie van het Rijk om de capaciteit van de windenergie fors op te
voeren, maakt een energieopslagsysteem onontbeerlijk. Immers energie
kan nu niet opgeslagen worden. Het OPAC systeem levert een perfect
duurzame oplossing. Het reduceert de CO2-uitstoot, stabiliseert het
net, is gebaseerd op bewezen technieken en is landschappelijk perfect
in te passen. Deze kans voor een 100% duurzame energieopwekking mag
niet onbenut blijven.
Samen optrekken
Het provinciale coalitieakkoord Investeren en Verbinden biedt concrete
aanknopingspunten om samen met het Rijk op te trekken. Het college van
GS brengt in de komende weken de aandachtspunten voor Limburg stevig
onder de aandacht van de betrokken vakministers en kamerleden, met als
inzet concrete toezeggingen om de positie van Limburg als duurzame
grensregio en demografische gidsregio te versterken.
18-9-2007 15:52
Provincie Limburg