nummer 180 / Ede, 18 september 2007
College stelt nieuw parkeerbeleid vast
Het huidige parkeerbeleid in de gemeente Ede dateert uit 1994 en is
niet meer van deze tijd. Daarom is een nieuw plan gemaakt waarin het
toekomstige parkeerbeleid wordt vastgelegd. Tussen half juni en begin
september is inspraak op het plan verleend. Na bespreking in de
commissie BFO wordt het plan vastgesteld door de gemeenteraad. Het
plan geeft aan hoe het college om wil gaan met de parkeerdruk in het
centrum van Ede en de bijbehorende effecten in de schil erom heen. Ook
worden voorstellen gedaan voor de tarieven en de tijden waarop betaald
moet worden voor het parkeren. Dit alles om het parkeren in de
toekomst betaalbaar en binnen de perken te houden.
In de afgelopen jaren zijn al enkele veranderingen op het gebied van
parkeren in gang gezet. Dit geldt bijvoorbeeld voor de parkeertarieven
in Ede-Centrum die in 2003 onder de loep zijn genomen. Hierbij werd
besloten om tot 2014 de tarieven stapsgewijs te verhogen om de kosten
en uitgaven voor het parkeren in evenwicht te houden. Verder werd
vorig jaar in de schil rondom Ede-Centrum voor het eerst
parkeerregulering ingevoerd. Dit om te voorkomen dat in de schil
parkeeroverlast ontstaat door uitwijkgedrag vanuit het centrumgebied.
Tekort
In de komende periode gaat de parkeerregulering voor de hele schil
rondom Ede-Centrum gelden. Daarnaast wordt hard gewerkt aan het
afronden van alle nieuwbouwplannen in Ede-Centrum. Beide maken dat in
het centrum een tekort aan parkeerplaatsen wordt verwacht op zaterdag.
Het nieuwe parkeerbeleid moet hier een oplossing voor gaan bieden, die
bovendien betaalbaar is, voor zowel de parkeerders als de gemeente. Zo
wordt in het plan voorgesteld om een nieuwe parkeergarage op de
locatie De Halte te bouwen, het gebruik van de fiets, het openbaar en
het parkeren op afstand te bevorderen en de zakelijke
vergunninghouders over het centrumgebied en de schil daar om heen te
verspreiden.
Tarieven
Eerder was besloten om de parkeertarieven in Ede-Centrum stapsgewijs
te verhogen tot 1,60 in de periode tot en met 2013. Dit geldt voor de
slagboomterreinen. De tarieven voor het kortparkeren op straat worden
hoger gemaakt om het gebruik van de garages en terreinen te bevorderen
en de parkeerplaatsen op straat vrij te houden voor kortparkeerders.
De tarieven voor de vergunningen van bewoners worden uitsluitend
verhoogd met de jaarlijkse inflatiecorrectie. Het college kiest
hiermee voor het goedkoop houden van het parkeren voor de bewoners. De
tarieven van de zakelijke vergunningen (bedrijven, winkeliers,
werkers) worden verhoogd tot het prijsniveau zoals dat nu al
gehanteerd wordt voor de parkeergarages. De inkomsten uit de
tariefsverhogingen voor de zakelijke vergunningen worden gebruikt voor
het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer, de fiets en
het parkeren op afstand. De tijden waarop betaald moet worden voor het
parkeren worden uniform gemaakt, zodat voor de parkeergarages, de
slagboomterreinen en het straatparkeren ook dezelfde uiterlijke
betalingstijd geldt.
Buitendorpen
Het nieuwe parkeerbeleid is met name bedoeld voor het centrum van Ede
en de schil daarom heen, maar kan ook van toepassing zijn op de
buitendorpen. Hier kunnen in de toekomst ook nadere parkeermaatregelen
worden ingevoerd, mocht daar aanleiding en draagvlak voor zijn.
Inspraak
Tijdens de inspraakperiode is een tiental reacties binnengekomen. Die
hebben niet geleid tot wijziging van de nota. Het parkeerbeleidsplan
wordt op 18 oktober besproken in de commissie Beheer Fysieke Omgeving
en op 15 november in de raad. Daar aan voorafgaand is er op 20
september een informatiebijeenkomst waarin de raad wordt geinformeerd
over het nieuwe parkeerbeleid.
---
Gemeente Ede