Gemeente Ede

nummer 180 / Ede, 18 september 2007

College stelt nieuw parkeerbeleid vast

Het huidige parkeerbeleid in de gemeente Ede dateert uit 1994 en is niet meer van deze tijd. Daarom is een nieuw plan gemaakt waarin het toekomstige parkeerbeleid wordt vastgelegd. Tussen half juni en begin september is inspraak op het plan verleend. Na bespreking in de commissie BFO wordt het plan vastgesteld door de gemeenteraad. Het plan geeft aan hoe het college om wil gaan met de parkeerdruk in het centrum van Ede en de bijbehorende effecten in de schil erom heen. Ook worden voorstellen gedaan voor de tarieven en de tijden waarop betaald moet worden voor het parkeren. Dit alles om het parkeren in de toekomst betaalbaar en binnen de perken te houden.

In de afgelopen jaren zijn al enkele veranderingen op het gebied van parkeren in gang gezet. Dit geldt bijvoorbeeld voor de parkeertarieven in Ede-Centrum die in 2003 onder de loep zijn genomen. Hierbij werd besloten om tot 2014 de tarieven stapsgewijs te verhogen om de kosten en uitgaven voor het parkeren in evenwicht te houden. Verder werd vorig jaar in de schil rondom Ede-Centrum voor het eerst parkeerregulering ingevoerd. Dit om te voorkomen dat in de schil parkeeroverlast ontstaat door uitwijkgedrag vanuit het centrumgebied.

Tekort
In de komende periode gaat de parkeerregulering voor de hele schil rondom Ede-Centrum gelden. Daarnaast wordt hard gewerkt aan het afronden van alle nieuwbouwplannen in Ede-Centrum. Beide maken dat in het centrum een tekort aan parkeerplaatsen wordt verwacht op zaterdag. Het nieuwe parkeerbeleid moet hier een oplossing voor gaan bieden, die bovendien betaalbaar is, voor zowel de parkeerders als de gemeente. Zo wordt in het plan voorgesteld om een nieuwe parkeergarage op de locatie De Halte te bouwen, het gebruik van de fiets, het openbaar en het parkeren op afstand te bevorderen en de zakelijke vergunninghouders over het centrumgebied en de schil daar om heen te verspreiden.

Tarieven
Eerder was besloten om de parkeertarieven in Ede-Centrum stapsgewijs te verhogen tot 1,60 in de periode tot en met 2013. Dit geldt voor de slagboomterreinen. De tarieven voor het kortparkeren op straat worden hoger gemaakt om het gebruik van de garages en terreinen te bevorderen en de parkeerplaatsen op straat vrij te houden voor kortparkeerders. De tarieven voor de vergunningen van bewoners worden uitsluitend verhoogd met de jaarlijkse inflatiecorrectie. Het college kiest hiermee voor het goedkoop houden van het parkeren voor de bewoners. De tarieven van de zakelijke vergunningen (bedrijven, winkeliers, werkers) worden verhoogd tot het prijsniveau zoals dat nu al gehanteerd wordt voor de parkeergarages. De inkomsten uit de tariefsverhogingen voor de zakelijke vergunningen worden gebruikt voor het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer, de fiets en het parkeren op afstand. De tijden waarop betaald moet worden voor het parkeren worden uniform gemaakt, zodat voor de parkeergarages, de slagboomterreinen en het straatparkeren ook dezelfde uiterlijke betalingstijd geldt.

Buitendorpen
Het nieuwe parkeerbeleid is met name bedoeld voor het centrum van Ede en de schil daarom heen, maar kan ook van toepassing zijn op de buitendorpen. Hier kunnen in de toekomst ook nadere parkeermaatregelen worden ingevoerd, mocht daar aanleiding en draagvlak voor zijn.

Inspraak
Tijdens de inspraakperiode is een tiental reacties binnengekomen. Die hebben niet geleid tot wijziging van de nota. Het parkeerbeleidsplan wordt op 18 oktober besproken in de commissie Beheer Fysieke Omgeving en op 15 november in de raad. Daar aan voorafgaand is er op 20 september een informatiebijeenkomst waarin de raad wordt geinformeerd over het nieuwe parkeerbeleid.

---