IP/07/1342
Brussel, 17 september 2007
Intelligente auto's: Commissie neemt het voortouw bij de invoering van
veiligere, groenere en slimmere auto's
Vandaag schetste de Europese Commissie haar nieuwe plannen om meer vaart te
zetten achter de invoering van veiligere, groenere en slimmere auto's. De
Commissie zal later dit jaar onderhandelingen starten met verenigingen van
de automobielindustrie in Europa en Azië om overeenstemming te bereiken over
de invoering van een pan-Europese dienst voor noodoproepen vanuit voertuigen
(eCall) als standaardoptie in alle nieuwe voertuigen met ingang van 2010.
Daarnaast zal zij de invoering bevorderen van andere levensreddende
technologieën en onderzoeken hoe auto's met behulp van technologie groener
en slimmer kunnen worden gemaakt.
"Technologie kan levens redden, het wegvervoer verbeteren en het
milieu beschermen. De EU moet dit goede nieuws verspreiden bij de
consumenten en druk blijven uitoefenen op de betrokkenen om er voor te
zorgen dat Europeanen zo snel mogelijk profijt hebben van deze
geavanceerde technologieën," aldus Viviane Reding, lid van de Europese
Commissie met bevoegdheid voor Informatiemaatschappij en media. "Als
het redden van levens op de Europese wegen ons echt aan het hart gaat,
dan moeten alle 27 lidstaten een termijn vaststellen voor de invoering
van eCall en elektronische stabiliteitscontrole (ESC) als
standaarduitrusting in alle nieuwe auto's. Tegelijkertijd moeten we de
administratieve belemmeringen voor innovaties die auto's veiliger en
schoner maken uit de weg ruimen. We kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen
dat radiofrequenties beschikbaar zijn voor coöperatieve systemen voor
verkeersbeheer om ongevallen te voorkomen, verkeersopstoppingen te
verminderen en de uitstoot van CO te verlagen. Indien op
vrijwillige basis niet spoedig vooruitgang wordt geboekt, dan zal ik
zelf het heft in handen nemen."
Jacques Barrot, lid van de Commissie met bevoegdheid voor vervoer,
verklaarde: "In ons streven om het aantal verkeersslachtoffers tegen
2010 te halveren, nemen wij op elk front actie om de veiligheid van
automobilisten, infrastructuur en voertuigen te verbeteren. Met deze
actie op het gebied van intelligente auto's spoort de Commissie de
betrokkenen aan spitstechnologie in onze auto's te installeren om
levens te redden en het verkeer milieuvriendelijker te maken."
Günter Verheugen, Vice-voorzitter en lid van de Commissie met
bevoegdheid voor Ondernemingen en industrie, voegde daaraan toe: "Wij
moeten onze technologieën en know-how volledig ten dienste stellen van
de maatschappij. Wij beschikken over de nodige technologie om
autobestuurders beter te helpen en daardoor menselijke tragedies te
voorkomen. Daarom heb ik voorgesteld om met ingang van 2011 de
invoering van elektronische stabiliteitscontrole (ESC) verplicht te
maken voor alle nieuwe auto's en ik wacht nu op de reactie van het
publiek."
De Mededeling van de Commissie over de intelligente auto, die vandaag
werd goedgekeurd heeft drie zwaartepunten: veiligere, schonere en
slimmere auto's.
Om de veiligheid te verbeteren wordt in de mededeling gepleit voor de
invoering van technologieën om ongevallen te voorkomen. Bijvoorbeeld:
* De Commissie vraagt de lidstaten die het memorandum van
overeenstemming over eCall van de Commissie nog niet hebben
ondertekend dit alsnog voor eind 2007 te doen (zie IP/07/760).
Zo'n 2.500 levens zouden kunnen worden gered in Europa indien alle
voertuigen voorzien zouden zijn van eCall. De Commissie plant voor
2008 mogelijke regelgevende maatregelen indien er tegen die tijd
te weinig lidstaten zijn die het memorandum hebben ondertekend.
* De Commissie zal later dit jaar een raadpleging houden over de
snellere invoering van elektronische stabiliteitscontrole (ESC) in
middenklasse- en kleine wagens. Ieder jaar zouden I4000 levens
kunnen worden gespaard en 100.000 ongevallen kunnen worden
voorkomen indien ESC in alle auto's beschikbaar zou zijn (zie
IP/07/621), zoals wordt onderstreept in de recente
bewustmakingscampagne van de Commissie ChooseESC!
(www.chooseesc.eu/).
* De Commissie zal later dit jaar een raadpleging houden over de
vraag of systemen voor remondersteuning en het voorkomen van
botsingen in alle voertuigen verplicht zou moeten worden. Met
sensoren beschikken automobilisten over een extra halve seconde
waarschuwingstijd bij een ongeval en zou het aantal
kop-staartbotsingen met 60% verlaagd kunnen worden.
Medio 2008 zal de Commissie tevens richtsnoeren opstellen voor de
stimulering van slimme autosystemen door de lidstaten aan de hand van
bijvoorbeeld belastingregelingen.
Om het wegvervoer `groener' te maken zal de Commissie in 2008 een plan
voorstellen voor de invoering van de meest doeltreffende technologieën
met een lage CO -uitstoot die gericht zijn op zowel voertuigen als
infrastructuur. Dit zal aansluiten op de resultaten van werkzaamheden
om de bijdrage van ICT aan de verlaging van de CO -uitstoot in het
wegvervoer te becijferen, waarvoor momenteel nog geen betrouwbare
gegevens beschikbaar zijn.
In de mededeling worden de relevante betrokkenen opgeroepen om met het
oog op een slimmer wegvervoer een standaardinterface te ontwikkelen om
bijvoorbeeld mobiele navigatie-instrumenten te kunnen koppelen aan
andere in het voertuig ingebouwde systemen. Daarnaast verzoekt de
Commissie leveranciers en autofabrikanten haar aanbeveling inzake
mens-machine-interface van december 2006 uit te voeren. Hierin worden
de algemene beginselen beschreven voor een veilige montage en een
veilig gebruik van mobiele informatie- en communicatiesystemen die in
de auto worden bevestigd. Voorts zal zij onderzoek op het gebied van
intelligente communicatie voor een veiliger en doeltreffender vervoer
financieel blijven ondersteunen.
Achtergrond:
Het initiatief 'De intelligente auto' dat deel uitmaakt van de i2010
strategie van de EU (zie IP/05/643), werd in februari 2006 gelanceerd.
Het initiatief vormde het eerste strategische kader voor een slimmer,
veiliger en schoner wegvervoer gebaseerd op ICT (zie IP/06/191).
Deze mededeling zal morgen in het Franse Versailles tijdens het
evenement `De intelligente auto' 2007 worden voorgesteld. Op 19-20
september zal een tentoonstelling worden gewijd aan de definitieve
resultaten van een door de EU-gefinancierd onderzoeksproject over
preventieve toepassingen en technologieën voor de veiligheid op de
weg. Daar zullen journalisten kunnen kennismaken met 24 prototypes en
zes simulatoren.
Op 22 september 2007 zal een demonstratie worden gehouden in
Versailles die ook toegankelijk is voor het publiek. Hier zullen
prototypes te zien zijn en kan men meer te weten komen over hoe de
auto van de toekomst eruit zal zien.
Tot dusverre werd het eCall memorandum van overeenstemming ondertekend
door meer dan 50 betrokkenen (zoals de auto-industrie, leveranciers
aan de auto-industrie, telecomexploitanten, wegenbeheerders,
nooddiensten, automobielclubs, enz.) en de volgende landen:
Oostenrijk, Cyprus, Finland, Duitsland, Griekenland, Ijsland, Italië,
Litouwen, Noorwegen, Slovenië, Zweden en Zwitserland. Zie voor de
volledige lijst:
http://ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/doc/esafety
_library/mou/list_of_signatures_mou.pdf
Daarnaast is er nog een persdossier met de meest frequent gestelde
vragen, andere websites op dit gebied, audiovisueel materiaal en de
aanbeveling over de mens-machine interface:
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm
?item_id=3602
MEMO/07/358
European Union