Spoorweggroep verrast 100.000 bezoekers met onbekende spoorwegwereld
16/09/2007
Leve de trein!
Het voorbij weekend nodigden de drie bedrijven van de NMBS-Groep
(NMBS, Infrabel en NMBS-Holding) en hun personeel het grote publiek
uit voor een blik achter de schermen. Op 21 spoorwegsites verspreid
over het land konden meer en minder gekende spoorwegactiviteiten
worden ontdekt ter gelegenheid van Leve de trein! Heel wat bezoekers
toonden belangstelling voor een mogelijke loopbaan bij de
spoorweggroep.
De spoorweggroep en zijn personeel verwelkomde een weekend lang een
zeer geïnteresseerd publiek op tal van locaties. Een 100.000-tal
kijklustigen brachten tussen zaterdagmorgen 10 uur en zondagavond 18
uur een bezoek aan heel wat unieke spoorwegsites. Zaterdagavond
speelden Axl Peleman, Tom Helsen en Milow nog middenin de nieuwe
centrale winkelzone in Antwerpen-Centraal voor een enthousiast
publiek. In Brussel-Centraal, Gent-Sint-Pieters en Bergen werd de hele
nacht door gefuifd.
De locaties in het Brusselse konden op veel belangstelling rekenen. De
speciale bezoeken aan het grootste seinhuis van het land, het
gloednieuwe Traffic Control en de nationale controlekamer waren
zondagmiddag al volledig volgeboekt. De tentoonstelling van hedendaags
naast nostalgisch treinmaterieel aan de perrons van Brussel-Zuid deed
veel bezoekers dromen, zeker de prachtig bewaarde koninklijke treinen
van Leopold II en III. Maar het hele weekend stonden ook mensen aan te
schuiven om de stuurposten van de modernste locomotieven te bezoeken,
waaronder ongetwijfeld een aantal toekomstige treinbestuurders. Vooral
zaterdag werd het station ook overrompeld door filatelisten en
Kuifje-liefhebbers op strooptocht naar de zeer gegeerde Kuifjezegels.
Vanuit Brussel-Zuid vertrokken ook een 3000-tal mensen voor een ritje
met de stoomtrein.
Vlak in de buurt trok de werkplaats van Vorst, waar
hogesnelheidsmaterieel wordt onderhouden ook veel belangstelling. De
speciale pendeltreinen vanuit Brussel-Zuid zaten bijna de hele tijd
vol. Ook het nabijgelegen atelier van Infrabel, de
infrastructuurbeheer van het Belgische spoorwegnet, in Schaarbeek
verraste en lokte veel bezoekers. Geïnteresseerden konden van nabij
het productieproces van de langgelaste rails en tal van demonstraties
rechtstreeks meemaken. Dit alles werd duidelijk en enthousiast
toegelicht door het werfpersoneel dat talrijk op post was.
Een andere absolute topper was zonder twijfel het nieuwe station
Luik-Guillemins dat voor het allereerst voor het publiek werd
opengesteld. Veel Luikenaars kwamen hun nieuwe station keuren... en
goedkeuren. Uit het zonovergoten prachtige station vertrokken trouwens
ook enkele duizenden reizigers voor een doop met een Thalys tussen
Luik en Brussel (en omgekeerd). In Antwerpen-Centraal kwamen meer
belangstellenden dan plaatsen opdagen voor een bezoek aan de
controlekamer of een begeleide architectuurwandeling, tot in de nok
van de perronoverkapping.
De verschillende activiteiten op de diverse locaties werden zeer
gesmaakt door het talrijk opgekomen publiek. Naast Schaarbeek en Vorst
konden de bezoekers ook de infrastructuurwerkplaatsen van Bascoup
(spoortoestellen) en Roeselare (betonelementen) ontdekken maar ook de
onderhoudswerkplaatsen voor het treinmaterieel in Antwerpen-Noord en
Charleroi. Dit zijn stuk voor stuk minder bekende sites maar ze spelen
een essentiële rol in de dagelijkse spoorwegrealiteit.
Door al deze bezoeken en uiteraard ook die achter de schermen van de
seinhuizen (Leuven en Luik) leerde het publiek het treinverkeer ook
beter kennen. Zo kwamen de bezoekers in nauw contact met de
operatoren, speakers en technici die dagelijks instaan voor een vlot
en veilig verloop van het spoorverkeer. Het zijn deze personeelsleden
die de talrijke klanten dagdagelijks verwelkomen of comfortabel
vervoeren in heel België en van Leve de trein! een geslaagd evenement
hebben gemaakt. Het voltallige personeel was zeer in de wolken met
twee volle dagen aan belangstelling, niet in het minst van vele
potentiële collegas.
NMBS