Starthandeling Maastricht-Lanaken
Toespraak | 17-09-2007 | Lanaken | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik ben blij hier vandaag te zijn. Niet alleen omdat ik op deze
maandagmorgen wat langer in Limburg kan blijven, maar natuurlijk omdat
we hier bij elkaar zijn met een wel heel mooie reden: het werk aan de
spoorlijn Maastricht-Lanaken gaat eindelijk beginnen. En ik wil
vandaag niet focussen op de commotie die deze zomer over deze lijn
ontstond, maar juist vooruitkijken! Want dat we dit stuk spoor bij de
tijd brengen, is een prachtige impuls voor het goederenvervoer hier in
de regio.
Het is natuurlijk een goede zaak dat elke volle spoorwagon twee
vrachtwagens minder op de weg betekent. Want de wegen raken ook in
deze regio helaas al flink verstopt. Toch is spoorvervoer niet het
enige doel. Net zo belangrijk is dat het hoofdspoor in Maastricht
straks verbonden is met de openbare spoorterminal in Lanaken. Dankzij
die verbinding gaat het vestigingsklimaat in deze Euregio er met
sprongen op vooruit. Voor nieuwe bedrijven is het mét een
spoorverbinding natuurlijk een stuk interessanter om zich hier te
vestigen. Voor de twee papierfabrieken van Sappi, die ongetwijfeld de
eerste gebruikers van deze lijn zullen zijn, is het essentieel om te
kunnen beschikken over spooraansluitingen. Maar het voordeel van een
spooraansluiting geldt natuurlijk voor véél meer bedrijven.
Ik vind het ook mooi dat dit project tot stand is gekomen door
internationale samenwerking. Het is goed om samen ergens het belang
van in te zien en er dan ook sámen voor te gaan. Zonder anderen tekort
te doen, wil ik vooral het Autonoom Gemeentelijke Bedrijf Lanaken en
de Nederlandse provincie Limburg bedanken voor de energie, het geld en
de soms grote porties geduld, die zij in het project hebben gestoken.
Deze zomer heb ik mezelf ook garant gesteld voor een oplossing, als
zich nu nog onvoorziene risico's voordoen. Dat mag u ook als een stuk
waardering beschouwen voor al het harde werk dat u hier met z'n allen
hebt verzet.
Tot slot: ik besef dat de revitalisering, zoals onze Belgische
vrienden deze opknapbeurt noemen, niet mogelijk is zonder overlast of
aantasting van milieuwaarden. De spoorlijn ligt nu eenmaal in een
kwetsbaar gebied. Maar zoals we net gehoord hebben, gaat ProRail flink
aan de slag om ervoor te zorgen dat alle beestjes op een goede en
hopelijk fijne plek terechtkomen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat
zal lukken. En ik ben er trots op dat ik mijn steentje heb mogen
bijdragen.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat