Senternovem


Utrecht, 16 September 2007

PERSBERICHT
De aardgasauto komt eraan

>Vóór 2010 is er een landelijk dekkend netwerk van aardgastankstations >Aardgas is schoon, ruim beschikbaar en voordelig
>Karavaan trekt door Nederland om rijden op aardgas en biogas te promoten

Rijden op aardgas was een privilege van enkele busmaatschappijen en gemeenten, maar binnenkort is rijden op aardgas toegankelijk voor iedereen. Dat komt omdat er in de komende jaren meer dan tweehonderd nieuwe 'aardgasvulpunten' worden geplaatst en omdat autofabrikanten steeds meer aardgasauto's aanbieden. Rijden op aardgas is schoon, milieuvriendelijk en voordelig. Daarmee is aardgas dé autobrandstof in opkomst. Deze week rijdt de Aardgaskaravaan door Nederland om rijden op aardgas en biogas te promoten.

Autorijden zorgt voor enkele forse milieuproblemen, zo veroorzaakt de CO2-uitstoot het broeikaseffect en brengt de uitstoot van fijn stof risico's mee voor de volksgezondheid. Toch is sinds de introductie van LPG geen nieuwe schone brandstof op grote schaal aan de pomp geïntroduceerd. Dat gaat veranderen. Vandaag start in Den Haag de Aardgaskaravaan, een initiatief van EnergieTransitie, autoproducenten en dertig gemeenten. De stoet van auto's, bussen en vrachtwagens die op aardgas rijden bezoekt de gemeenten om het rijden op aardgas te promoten.
Schoon, ruim beschikbaar en voordelig
Aardgas is een transportbrandstof die drie voordelen heeft. In de eerste plaats is er het milieu. Dr. Remco Hoogma van EnergieTransitie Platform 'Duurzame Mobiliteit': "Bij de verbranding van aardgas komt er in vergelijking met andere brandstoffen het minste CO2, fijn stof, en NOx (stikstofoxide) vrij. Daarmee is aardgas de schoonste brandstof die je nu aan de pomp kunt krijgen." Het tweede voordeel is de beschikbaarheid van aardgas want aardgas is, in tegenstelling tot olie, nog ruim voorradig. "Je kunt daar tot het eind van de eeuw mee vooruit". En tot slot is de prijs van aardgas erg gunstig. "Één kilogram aardgas kost 66 Eurocent. Een gemiddelde personenauto rijdt daar ongeveer 15 km op" rekent Hoogma voor. "Daardoor is aardgas goedkoper dan elke andere brandstof die je nu aan de pomp kunt krijgen."

CO2 Fijn stof NOx
Benzine 209 0.006 0.10
LPG 190 0.005 0.07
Diesel 182 0.046 0.80
Aardgas 170 0.002 0.04

Gemiddelde uitstoot van een personenauto in gram per kilometer (TNO, 2003)

Tankstations
Het aantal tankstations waar aardgas wordt aangeboden is nu nog beperkt, maar daar komt volgens Hoogma snel verandering in. "Je ziet dat veel gemeenten en ondernemers erg positief zijn over de plaatsing van aardgasvulpunten. In veel van de gemeenten die de aardgaskaravaan aandoet, hebben pomphouders een vergunning voor het plaatsen van een aardgasvulpunt gekregen. Daardoor komen er in 2008 ongeveer zeventig aardgastankstations bij. De toename van het aantal aardgasstations zal ook daarna doorzetten, voorspelt Hoogma. "Marktpartijen geven aan meer dan tweehonderd aardgastankstations te willen bouwen. Nog voor het jaar 2010 zal er een landelijk dekkend netwerk van aardgastankstations zijn."
Aardgasauto kopen
Bekende autoproducenten brengen al aardgasmodellen op de markt. Dat komt omdat er in andere landen (zoals Duitsland) al langer een markt is voor aardgasvoertuigen. In Nederland is een aardgasauto duizend tot drieduizend euro duurder dan een dieselauto. Daar staat tegenover dat de overheid een belastingvoordeel geeft van vijfhonderd tot duizend euro bij de aanschaf van nieuwe aardgasauto's. De resterende extra investering verdient zich terug door de lage brandstofprijs. Hoogma: "Het aantal kilometers dat je daarvoor per jaar moet rijden is afhankelijk van het type auto, maar het is al interessant om een aardgasauto te overwegen als je tussen de tienduizend en vijftienduizend kilometer per jaar rijdt."
Bekende merken brengen nu al diverse modellen aardgasauto's en bussen op de markt Citroën, Fiat, Iveco, Mercedes, Opel, Peugeot, Volvo en Volkswagen. Kip-ei
Het introduceren van een nieuwe autobrandstof zoals aardgas is een typisch kip-en-ei-probleem, schetst Hoogma. "Zolang er niet genoeg aardgasvulpunten zijn, koopt bijna niemand zo'n auto, en zolang er geen aardgasauto's rondrijden, bouwt bijna niemand een pompstation. Vorig jaar hebben we ons sterk gemaakt voor een laag belastingtarief op aardgas als motorbrandstof. Dat is gelukt. Ook is de vergunningaanvraag voor pompstationhouders vereenvoudigd. Daardoor is investeren in aardgasvulpunten interessanter geworden. "Je ziet dat meteen terug in de zeventig extra vulpunten die er volgend jaar bijkomen."

Zakelijke rijders eerst
Rijden op aardgas is erg interessant voor vervoermaatschappijen, omdat zij vaak hun eigen brandstofvoorziening hebben. In Haarlem en in Ede/Wageningen is het busvervoer overgestapt op aardgas. Zeeuws Vlaanderen, Gelderland en Haaglanden volgen. Het voordeel van rijden op aardgas is ook groot voor ondernemers die een wagenpark van bedrijfsauto's beheren. Bijvoorbeeld met bestelauto's en leaseauto's, die vaak veel kilometers maken. Hoogma voorziet daar dat de omslag naar aardgas vorm gaat krijgen. "Veel bedrijven zullen nu de overstap naar een aardgaswagenpark overwegen. Wellicht voor het milieu, maar zeker vanwege de lage kosten."

Aardgas wordt biogas
Aardgas is net als benzine, Diesel en LPG een fossiele brandstof en heeft dus dezelfde beperkingen. De voorraad aardgas is eindig en ook door rijden op aardgas komt er extra CO2 in de atmosfeer, erkent Hoogma. Maar aardgas heeft één groot voordeel ten opzichte van andere fossiele brandstoffen: Binnen vijf jaar kan gebruik gemaakt worden van CO2-neutraal biogas. Dat gas wordt gemaakt uit reststromen zoals mest, gft, landbouwafval of afval uit de voedingsmiddelen- en de vleesindustrie. "Als we de overstap maken van rijden op aardgas naar rijden op biogas, dan hebben we weer een grote stap gemaakt in de verduurzaming van de mobiliteit."

EnergieTransitie, Werkgroep 'Rijden op aardgas en biogas' De Aardgaskaravaan is een initiatief van de Werkgroep 'Rijden op aardgas en biogas' van EnergieTransitie, Platform 'Duurzame Mobiliteit'. Het platform vindt dat de huidige technologie en brandstoffen voor wegverkeer nog sterk kunnen verbeteren. Het platform ziet kansen voor nieuwe aandrijfsystemen, brandstoffen en energiebronnen. Naast aardgas kijkt het platform naar thema's als hybride auto's, biobrandstoffen, waterstof en intelligente transportsystemen. Week van de Vooruitgang
De Aardgaskaravaan maakt deel uit van De Week Van de Vooruitgang. Deze hele week staat in het teken van lopen, fietsen, openbaar vervoer en kritisch autogebruik om zo meer schone lucht, rust en ruimte in wijken en binnensteden te creëren. De Aardgaskaravaan is een samenwerkingsverband tussen 30 gemeenten in negen provincies en alle importeurs van aardgas auto's. Voor meer informatie, de route en het programma van de aardgaskaravaan kijk op www.ikrijdopaardgas.nl EnergieTransitie - Creatieve Energie.
Bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties zetten zich gezamenlijk in om ervoor te zorgen dat de energievoorziening in 2050 duurzaam is. Energie is dan schoon, voor iedereen betaalbaar en wordt continu geleverd. EnergieTransitie is onderdeel van de plannen van het kabinet in het kader van het project 'Schoon en Zuinig'. EnergieTransitie vraagt en geeft Creatieve Energie. www.energietransitie.nl


---

Noot voor de redactie