Nr. 146
8 augustus 2007
Milieuzonering centrum Rotterdam gaat in op 16 september
In Rotterdam geldt vanaf half september een milieuzone voor vrachtauto's. Vanaf 16 september 2007 zijn alleen vrachtauto's die aan bepaalde milieueisen voldoen, welkom in de binnenstad. Met deze maatregel wordt de luchtkwaliteit in de binnenstad aanmerkelijk verbeterd. De invoering van de milieuzonering is een van de maatregelen uit de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit om de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide te verminderen.
Vrachtauto's die de binnenstad in willen, moeten voldoen aan milieueisen voor uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide, die gekoppeld zijn aan de euronormering voor motoren van vrachtauto's. In de milieuzone zijn alleen vrachtauto's toegestaan die voldoen aan de Euro-4 en Euro-5-norm. Vrachtwagens die voldoen aan de euronormen 2 of 3, mogen alleen de milieuzone in als ze uitgerust zijn met een roetfilter. De oudste vrachtwagens, met een euronorm 0 en 1, zijn niet meer toegestaan in de binnenstad.
Gebied
De milieuzone omvat in grote lijnen het CS kwartier, de Stadsdriehoek, het Oude Westen en de wijk Cool. De milieuzone wordt aangeduid met het verkeersbord 'gesloten voor vrachtwagens', met de tekst 'milieuzone' en een onderbord 'uitgezonderd ontheffinghouders. Vervoerders die niet aan de eisen voldoen en toch de binnenstad inrijden met een vuile vrachtwagen worden door Stadstoezicht beboet.
Op basis van een evaluatie begin volgend jaar zal worden bekeken of de milieuzone wordt uitgebreid. Vooruitlopend hierop wordt voor de Provenierswijk onderzocht welke maatregelen getroffen kunnen worden om de (extra) milieuoverlast als gevolg van het bouwverkeer voor het project Rotterdam Centraal, te beperken. Aanleiding hiervoor is een motie van de gemeenteraad (motie Bonte).
Overgangsregeling
Tot 1 december geldt voor vrachtauto's met een Euro-2 en Euro-3 norm een overgangsregeling. Daarmee is de milieuzone tijdelijk ook zonder roetfilter toegankelijk. Hiermee krijgen vervoerders de tijd om een roetfilter in te laten bouwen. Ontheffingen voor vrachtauto's die niet voldoen aan de criteria, worden alleen verleend als er sprake is van bijzondere omstandigheden. Voor een eenmalige toegang tot de milieuzone kan ontheffing worden verleend. Naast de invoering van de milieuzone, gaat de gemeente samen met de vervoerdersorganisaties EVO, TLN en KNV, knelpunten in de binnenstad voor het laden en lossen in kaart brengen en aanpakken. Daarnaast wordt bekeken hoe de distributie op een efficiëntere manier kan worden ingevuld. Een efficiënte stedelijke distributie is goed voor de luchtkwaliteit, draagt bij aan een vermindering van de CO2-uitstoot en aan een betere bereikbaarheid van de stad.
Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
De invoering van de milieuzonering maakt deel uit van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit en het Regionaal Actieprogramma Luchtkwaliteit Rijnmond. Hierin werken de overheden in het Rijnmondgebied, RET, DCMR Milieudienst Rijnmond en Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk aan de verbetering van de luchtkwaliteit.
Voor meer informatie over de invoering van de milieuzonering kunt u kijken op: www.rotterdam.nl/klimaat en www.milieuzones.nl
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam