Utrecht 14.09.2007
NS: "Trein beter voor luchtkwaliteit grote steden"
Groei mobiliteit doet emissiemaatregelen teniet.
Belangrijke rol van de trein in verbeteren luchtkwaliteit onderbelicht.
Volgens NS directeur Meerstadt is de trein essentieel voor het verbeteren van de
luchtkwaliteit in de grote steden. Voorwaarde is wel dat de overheid fors investeert in de
spoorinfrastructuur. "Alleen dan kan worden voorkomen dat de verwachte mobiliteitsgroei
woonwijken in de Randstad gaat verstikken," zegt Bert Meerstadt.
De Europese normen voor fijnstof en andere emissies langs wegen in grote steden worden op
verschillende plaatsen stelselmatig overschreden. Dat wordt alleen maar meer wanneer de
capaciteit van het wegennet wordt uitgebreid. "Vervoerseconomen voorspellen dat het aanbod van
meer wegen vanzelfsprekend leidt tot meer autoverkeer. Dat betekent meer fijnstof en andere
emissies op leefniveau en dat is een zorgwekkend scenario met de huidige mobiliteitsgroei,"aldus
Bert Meerstadt.
Bert Meerstadt is blij dat het kabinet duurzaamheid een belangrijke plaats geeft in haar
beleidsprogramma. Toch wordt verbeteren van de luchtkwaliteit volgens hem eenzijdig benaderd.
"Aanpassing van auto's en vrachtwagens met roetfilters is uitstekend, maar die winst wordt door de
groei weer teniet gedaan. Er dient ook te worden gekeken naar de rol van het openbaar vervoer in
het verbeteren en van luchtkwaliteit. Emissies van treinverkeer concentreren zich niet in de directe
leefomgeving van mensen en liggen beduidend lager. Een slimme mix van emissiemaatregelen én
spoorinfrastructuur biedt daarom meer perspectief."
"NS wil niet alleen meedenken over bereikbaarheid, maar ook over de kwaliteit van de directe
leefomgeving. Op de belangrijke corridors naar de grote steden heeft NS zit meer dan de helft van
de forensen in de auto en minder dan de helft in de trein, maar de rek is eruit nu de
spoorinfrastructuur in de Randstad overbelast is,"zegt Meerstadt. "Er is om te beginnen op de drie
grote corridors Schiphol-Lelystad, Arnhem Randstad en Eindhoven-Randstad meer capaciteit
nodig." Intussen groeit het personenvervoer fors. Het kabinet zal nu een keuze moeten maken, wil
het een verkeersinfarct met bijbehorende milieu- en gezondheidsproblemen voorkomen.
NS bood onlangs aan zelf miljarden te willen investeren in een plan dat het spoorvervoer in
Nederland fors zou versterkt. In de Randstad wil NS met een metro-achtige frequentie rijden. De
overheid dient wel op haar beurt tot 2020 acht miljard te investeren om dat mogelijk te maken.
omdat één dubbeldeksintercity 1.000 auto's kan vervangen, zou NS tot ver in 2020 kunnen helpen
de luchtkwaliteit en bereikbaarheid in de grote steden te verbeteren.
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NS Persvoorlichting, telefoon 030 235 70 70
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
---- --
Nederlandse Spoorwegen