* Uitbreiding joint-venture Unilever en Pepsico op gebied van kant-
en klare thee
Uitbreiding joint-venture Unilever en Pepsico op gebied van kant- en klare
thee
14/09/2007 : PepsiCo en Unilever hebben vandaag aangekondigd dat zij
hebben besloten tot uitbreiding van hun internationale samenwerking op
het gebied van marketing en distributie van kant-en-klare
ijstheeproducten onder het merk Lipton, 's werelds best verkopende
thee.
* Omvang huidige joint-venture door overeenkomst verdubbeld
* Wederzijdse benutting van sterke kanten Unilevers Lipton merk en
kennis op het gebied van thee en Pepsi's bottelactiviteiten en
distributienetwerk
In de nieuwe overeenkomst worden 11 landen toegevoegd aan de reeds
bestaande kant-en-klare ijsthee-activiteiten van Lipton binnen het
samenwerkingsverband. In deze landen, te weten acht Europese landen
(Duitsland, Italië, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk,
België en Portugal) en Korea, Taiwan en Zuid-Afrika, werd in 2006 een
totale Lipton ijsthee omzet via handelskanalen behaald van EUR300
miljoen. Met de nieuwe overeenkomst ontstaat een samenwerking op
wereldwijde schaal.
De nieuwe overeenkomst bouwt voort op de oorspronkelijke
Noord-Amerikaanse joint-venture Pepsi Lipton Tea Partnership (PLTP)
uit 1991, waarmee Lipton het leidende ijsthee-merk in de Verenigde
Staten werd, en op een daarop volgende overeenkomst uit 2003. De
huidige Pepsi Lipton International (PLI) joint-venture, die meer dan
40 landen omvat, heeft een sterke dubbelcijferige groei doorgemaakt.
Door de nieuwe overeenkomst wordt het volume van de huidige
internationale joint venture tussen de bedrijven meer dan verdubbeld
en komen beide bedrijven in een positie waarin zij de groeikansen
beter kunnen benutten die de snel groeiende wereldwijde markt voor
kant-en-klare ijsthee biedt.
Binnen de voorwaarden van de overeenkomst wordt een mechanisme
ingesteld dat PLI in staat stelt om samen nieuwe markten voor
kant-en-klare ijsthee te openen. Beide onderneming blijven voor 50%
eigenaar van de nieuwe joint venture, waarbij PepsiCo aan Unilever een
niet nader gespecificeerd bedrag betaalt voor haar aandeel in de
Lipton ijsthee-activiteiten in de markten die nu aan de samenwerking
worden toegevoegd.
"Dit is een uitmuntende gelegenheid om onze positie in een van de
snelst groeiende frisdrankencategorieën te versterken," zegt Michael
White, CEO van PepsiCo International en vice-voorzitter van PepsiCo.
"Lipton is een van 's werelds grote frisdrankmerken, en zal een
belangrijke steunpilaar blijven binnen onze strategie om consumenten
wereldwijd een assortiment gemaksdranken aan te bieden die voldoen aan
een breed scala van behoeften."
Vindi Banga, Unilevers President Voedingsmiddelen, zei: "Deze
overeenkomst biedt ons de gelegenheid om voort te bouwen op het enorme
succes die de joint ventures tot nu toe hebben behaald. Dit biedt ons
een unieke kans om het potentieel voor de lange termijn van het merk
Lipton kant-en-klare ijsthee te realiseren en de expertise van Pepsi
binnen de frisdrankensector zal ons helpen om nog sneller en
concurrerender met innovaties te komen."
Voor de overeenkomst dient nog goedkeuring te worden verkregen van de
relevante regelgevende instanties. Tevens dient er overleg plaats te
vinden met werknemersorganisaties en overeenstemming te worden bereikt
met Unilevers huidige partners in Zuid-Afrika en Portugal. Naar
verwachting treedt de transactie vanaf begin januari 2008 in werking.
Unilever N.V. :
Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam
T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843
press-office.rotterdam@unilever.com
Unilever NV