Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 14 september 2007

India vormt een bedreiging voor China op wereldwijd groeiende offshoringmarkt

India wordt naast succesvol IT-land ook een belangrijke bestemming voor productieactiviteiten

Uit een onderzoek van Capgemini, een wereldwijd toonaangevende aanbieder van consultancy-, technologie- en outsourcingdiensten, en ProLogis, een wereldleider in industrieel onroerend goed, blijkt dat India in de komende drie tot vijf jaar een bedreiging kan gaan vormen voor de positie van China als het mondiale centrum voor productieactiviteiten.

De afgelopen 15 tot 20 jaar hebben westerse economieën de rol van India en China zien verschuiven van leveranciers van voornamelijk grondstoffen naar belangrijke aanbieders van productie- en serviceplatforms. Bovendien maken de consumentenmarkten van beide landen een sterke groei door. Terwijl China momenteel de populairste bestemming is voor de offshoring van productieactiviteiten, gaat de voorkeur uit naar India voor werkzaamheden op het gebied van IT, financiën en klantenservice. Echter, uit de antwoorden van meer dan 340 van de grootste internationale producenten uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië-Pacific blijkt dat India in de komende drie tot vijf jaar een belangrijke bestemming voor productieactiviteiten zal worden.

In het rapport staat dat de huidige ontwikkelingen erop wijzen dat een aantal belangrijke Chinese productiecentra te duur wordt in vergelijking met andere landen in de regio, waaronder India. Hierbij moet wel vermeld worden dat 43% van de bedrijven die hun productieactiviteiten naar India hebben verplaatst, hun oorspronkelijke doelstellingen niet hebben gehaald. De grootste belemmering vormden de gebrekkige productievoorzieningen en slecht georganiseerde supply chain-infrastructuur. Als de Indiase overheid bereid is sterk in deze infrastructuur te investeren, dan moet het mogelijk zijn buitenlandse productieactiviteiten aan te trekken en het aanwezige potentieel te benutten.

Ondanks de florerende productie-industrie en snel groeiende consumentenmarkt in China, komt het rapport tot de conclusie dat de concentratie van industriecentra in belangrijke kustregio s in het oosten ook heeft geleid tot stijgende kosten voor arbeid en onroerend goed. De lonen, de grootste kostenpost, zijn op dit moment gemiddeld ongeveer twee keer zo hoog als in de buurlanden. Bovendien vormt de verplaatsing van productieactiviteiten naar andere delen van China eigenlijk geen oplossing omdat een gebrek aan infrastructuur een aanzienlijke stijging van de transportkosten zou betekenen.

Roy Lenders, vice-president Consulting Services van Capgemini: "India heeft een goede reputatie als het gaat om de kwaliteit van de dienstverlening aan buitenlandse organisaties. Bovendien kunnen deze makkelijker toetreden tot de markt. Als de Indiase overheid de juiste infrastructurele investeringen doet op het gebied van productievoorzieningen en de supply chain, dan zal het land binnen afzienbare tijd de voorkeursbestemming zijn voor productiebedrijven wereldwijd.

Hoewel ondervraagde managers aangaven er serieus over te denken de productieactiviteiten van hun bedrijf in de komende jaren naar India te verplaatsen, zeiden ze ook dat offshoring naar China op dit moment succesvoller was dan offshoring naar India. Van de bedrijven die activiteiten naar China hadden verplaatst, behaalde of overtrof 83% de doelstellingen. Voor India bedroeg dit 69%. Er zijn echter wel grote verschillen tussen de verschillende soorten activiteiten. Zo overtrof 67% van de bedrijven die IT-activiteiten naar India hadden verplaatst, de doelstellingen; voor de offshoring van productieactiviteiten gold echter dat nog niet de helft zijn doelstellingen realiseerde. Circa 90% van de managers merkte daarentegen op dat de verplaatsing van hun productieactiviteiten naar China geheel aan de verwachtingen had voldaan of deze zelfs had overtroffen.

Verder bleek uit het rapport dat outsourcing en offshoring naar China en India relatief weinig gevolgen hebben gehad voor vergelijkbare activiteiten op de thuismarkten. Volgens het onderzoek hebben outsourcing en offshoring gemiddeld genomen in niet meer dan 10% van de gevallen geleid tot stopzetting van activiteiten op de thuismarkt.

De resultaten van dit onderzoek leveren professionals uit de logistieke sector en de toeleveringsketen een schat aan bruikbare gegevens op. Het zal bedrijven zeker helpen bij het nemen van beslissingen over planning, locatie en ontwikkeling van industrieel onroerend goed in Azië , aldus Bert Angel, senior vice-president Global Services van ProLogis.

Over het onderzoek

Het rapport is gebaseerd op een onderzoek dat in de eerste helft van 2007 is uitgevoerd. Het onderzoek beoogde grondig inzicht te krijgen in de ervaringen van grote productiebedrijven met outsourcing en offshoring in China en India. Bovendien wordt een beeld verkregen van toekomstige trends op het gebied van outsourcing en offshoring. De belangrijkste bevindingen kunt u downloaden via www.capgemini.com.

Over Capgemini

Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 80.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com

Over ProLogis
ProLogis is de grootste eigenaar, beheerder en ontwikkelaar van distributiefaciliteiten wereldwijd. Ze is actief op meer dan 105 markten in Noord-Amerika, Europa en Azië. Het bedrijf heeft onroerend goed met een waarde van $ 29,9 miljard in bezit, in beheer en in ontwikkeling. De totale oppervlakte van de 2.523 bedrijfsruimten (op 30 juni 2007) bedraagt 41,5 miljoen m2. Tot de klanten van ProLogis behoren producenten, retailers, transportbedrijven, 3PL s en andere ondernemingen die behoefte hebben aan grootschalige distributiefaciliteiten. Het hoofdkantoor van ProLogis is gevestigd in Denver (Colorado). Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 1.300 mensen in dienst. Meer informatie over ProLogis staat op www.prologis.com.

EINDE PERSBERICHT