Uitgevers vergelijken hun abonnementen- en advertentieprocessen via
operationele benchmark
29 augustus 2007 - 18 uitgevers nemen dit jaar deel aan de
mediabenchmark, een initiatief van Magnus Management Consultants. Door
vergelijking van hun abonnementen- en advertentieprocessen krijgen zij
meer inzicht in de kwaliteit, productiviteit en efficiëntie, en
daarmee in de verbetermogelijkheden van hun `back office'.
In overleg met de deelnemers zijn prestatie-indicatoren vastgesteld:
meetbare aspecten die de kwaliteit en doelmatigheid van de
gebenchmarkte processen inzichtelijk maken. Deelnemers leveren
jaarlijks de benodigde meetgegevens aan. Na verwerking daarvan
ontvangt iedere deelnemer een presentatie waarin zijn gegevens zijn
afgezet tegen de (anonieme) scores van zijn `peer group' en de totale
groep. Op 14 september vindt de eindbespreking met de deelnemers van
de benchmark over 2006 plaats.
Het idee om een mediabenchmark te organiseren is mede afkomstig van
VNU Media. Magnus heeft in 2006 eerst een `pilot' georganiseerd
waaraan negen uitgevers deelnamen. Uitgangspunten waren gegarandeerde
vergelijkbaarheid, maximaal inzicht tegen beperkte kosten en
inspanning van de deelnemers, en continuïteit (in verband met
trendanalyses). Toen de pilot een succes bleek, raakten meer uitgevers
geïnteresseerd in de mediabenchmark als vergelijkings- en
verbeteringsinstrument. "Mediabedrijven hebben de ambitie hun
operationele processen verder te ontwikkelen en te professionaliseren,
wat in de praktijk echter niet zo eenvoudig blijkt. Je moet eerst
weten waar je staat en meetbare prestatienormen hebben, voor je de
bakens kunt verzetten", aldus Otto Korstenbroek, manager operations
bij VNU Media.
Over de mediabenchmark
De mediabenchmark helpt uitgevers om beter inzicht te krijgen in hun
niet-concurrerende operationele prestaties en die van branchegenoten.
Alle uitgevers kunnen deelnemen aan de jaarlijkse benchmark, mits zij
zich verplichten om vertrouwelijk om te gaan met de meetgegevens en de
resultaten alleen voor interne doeleinden te gebruiken. Onderling zijn
heldere afspraken gemaakt over de aanlevering van meetgegevens en de
vertrouwelijke behandeling ervan. Vanwege de toenemende focus van
uitgevers op online activiteiten worden in de benchmark over 2006 ook
de processen rond online advertenties meegenomen.
Deelnemers zijn ANWB, FD Mediagroep, Hachette Filipacchi Media, HDC
Media, Hilversumse Mediacompagnie, Holland Combinatie, IDG Nederland,
Media Groep Limburg, NDC Mediagroep, NRp Dagbladen, Programmabladen
AKN, Sanoma Uitgevers, SDU Uitgevers, Telegraaf Tijdschriftengroep,
VNU Business Publications, Weekbladpers tijdschriften, Wegener
Dagbladen en WP Sportmedia. De mediabenchmark wordt uitgevoerd door
mediameetinstituut M3i (www.m3i.nl), een onderdeel van Magnus
Management Consultants.
Magnus Management Consutants