Dienstverlening overheid merkbaar verbeteren
Persbericht | 14-09-2007
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris
Bijleveld-Schouten van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
ingestemd met het verbeteren van de dienstverlening van de overheid
aan burgers. Ook de administratieve lasten voor burgers worden
verminderd. Het oplossen van de tien door burgers als meest dringend
ervaren knelpunten staat centraal. Het kabinet wil dat burgers beter
toegang krijgen tot de voorzieningen waar ze recht op hebben. Verder
wordt ingezet op het verminderen van administratieve lasten bij
overheden en professionals. Op alle overheidsniveaus wordt uitgegaan
van meer vertrouwen in burger, professional en elkaar. Alle vormen van
dienstverlening moeten minimaal een rapportcijfer zeven halen.
Bij de aanpak van de tien knelpunten gaat het onder meer om het
slechts één keer verstrekken van persoonlijke gegevens, minder
vergunningen en begrijpelijke taal. Overheidsformulieren moeten
eenvoudiger en duidelijker worden en er komen meer
verantwoordingsvrije bedragen in de zorg en sociale zekerheid.
Individuele klachten, die bij het meldpunt
http://www.lastvandeoverheid.nl/ zijn binnengekomen, worden samen met
de klagers aangepakt. Samen met burgers wordt bepaald of een knelpunt
is opgelost en welke andere knelpunten zouden moeten worden aangepakt.
Leraren, agenten, verpleegkundigen en andere professionals in de
(semi-)publieke sector moeten weer aan hun 'echte werk' toekomen.
Daarom komen er minder registratieverplichtingen. In eerste instantie
gaat het om vaklieden in de sociale zekerheid, de zorg, het onderwijs
en de veiligheidssector. De knelpunten worden in overleg met
professionals en belangenorganisaties aangepakt.
Gemeenten gaan de administratieve lasten voor burgers én bedrijven met
minimaal 25 procent verminderen en samen met het Rijk aan de slag bij
de aanpak van de tien knelpunten. Hierover zijn afspraken gemaakt in
het Bestuursakkoord met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Ook zal de VNG dit jaar in alle modelverordeningen bepalingen die
regeldruk veroorzaken schrappen of vereenvoudigen. Om het succes van
de aanpak te kunnen bepalen zal een nulmeting van administratieve
lasten, veroorzaakt door gemeenten, worden gedaan.
Het kabinet neemt maatregelen zodat overheden elkaar niet onnodig
lastig vallen. De zogenaamde interbestuurlijke administratieve lasten
voor gemeenten en provincies moeten met 25 procent worden verminderd.
Zo wordt het aantal specifieke uitkeringen gehalveerd, de
verantwoordingssystematiek vereenvoudigd en beperkt en uniformeert het
Rijk de bestedingsvoorwaarden. Tot slot worden de lasten veroorzaakt
door toezicht van de Rijksoverheid op de gemeenten en provincies
doorgelicht.
De inzet van e-overheid zal bijdragen bij het oplossen van de tien
knelpunten voor burgers. Eenduidige nummers voor personen en
bedrijven, middelen voor authenticatie en gemeenschappelijke
voorzieningen voor gegevensuitwisseling spelen een centrale rol om te
komen tot betere dienstverlening en minder lasten. Voor projecten in
het kader van de e-overheid heeft het kabinet 50 miljoen euro
gereserveerd.
Regering.nl