Audiâs dynamische én energiezuinige toekomstvisie
(9/14/2007)
Audi komt niet alleen met vier wereldprimeurs naar de
autotentoonstelling van Frankfurt, maar ook met een duidelijke
toekomstvisie: meer rijplezier in combinatie met lagere emissies. De
Audi A4 2.0 TDI e Concept, de schoonste dieselmotor ter wereld voor de
Audi A4 en Audi Q7 en een nieuwste-generatie hybride tekenen voor de
concrete invulling hiervan.
De Audi A4 2.0 TDI e Concept verbruikt gemiddeld slechts 4,9 l/100 km.
Dit resulteert in een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km en daarmee zit
hij nu al onder de Europese norm die pas in 2012 van kracht wordt. De
105 kW/143 pk sterke motor is dankzij het geavanceerde inspuitsysteem
met piezo-injectoren en verbrandingskamersensoren zeer efficiënt. Het
ultra low emission system werkt met het biologisch afbreekbare
additief AdBlue, dat in kleine hoeveelheden wordt ingespoten in de
DeNOx-katalysator. Het systeem bestaat verder uit
tweeweg-katalysatoren, een elektronisch geregeld Dieselpartikelfilter
en een uitlaatgasrecirculatiesysteem. Het ultra low emission system
zorgt onder meer voor een 90% lagere NOx-uitstoot.
Meer milieuvriendelijke technieken
Er zijn meer technieken die bijdragen aan de gunstige emissiewaarden
van de Audi A4 2.0 TDI e Concept. Zo beschikt hij over een
handgeschakelde zesversnellingsbak met sterk verminderde interne
wrijving. De overbrengingsverhoudingen van de derde tot en met zesde
versnelling zijn bovendien iets langer en op het dashboard geeft een
indicator aan welke versnelling het best gebruikt kan worden voor een
zo laag mogelijk verbruik.
De A4 2.0 TDI e Concept beschikt ook over een soepel werkend
start-stop-systeem. Dit zorgt ervoor dat de motor uitschakelt als de
auto tot stilstand komt en de versnellingsbak in neutraal wordt gezet.
Bij stadsritten gebeurt dit vaak. Door de koppeling in te trappen
wordt een speciale startmotor geactiveerd. In tweetiende van een
seconde start deze de TDI-motor weer.
Microhybride
De A4 2.0 TDI e Concept beschikt ook over microhybride-techniek. Dat
betekent dat energie die vrijkomt bij het uitrollen en remmen wordt
'opgevangen'. In een speciale omvormer wordt kinetische energie
omgezet in elektrische energie. Deze wordt opgeslagen in een duurzame
en onderhoudsvrije gel-accu.
Ook aan het energiegebruik van diverse 'grootverbruikers' is veel
aandacht besteed. De stuurbekrachtiging werkt met een speciale pomp,
die het energieverbruik met zoân 50% vermindert ten opzichte van een
conventionele bekrachtiging en de airconditioning gebruikt dankzij
vele detailwijzigingen 20% minder energie dan voorheen.
Ondanks alle energiebesparende maatregelen is de A4 2.0 TDI e Concept
een auto met hoge prestaties. De topsnelheid bedraagt 215 km/h en de
'0-100' duurt 9,3 seconden.
De schoonste dieselmodellen ter wereld
Medio 2008 start Audi met de levering van de schoonste dieselmodellen
ter wereld. De 3.0 TDI motor met het ultra low emission system wordt
dan leverbaar in de A4. De 3.0 TDI in dit model is goed voor een
vermogen van 176 kw/240 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm. Hij
valt op door zijn zeer sportieve prestaties en een laag verbruik, en
bovendien voldoet hij nu al aan Europese emissie-eisen die in 2014 van
kracht worden. Ook de Audi Q7 wordt leverbaar met deze 3.0 TDI. In dit
model bedraagt het maximale koppel 550 Nm. Het ultra low emission
system komt op termijn ook beschikbaar voor andere Audi-modellen.
Hybride â indien nodig
Op de IAA laat Audi een hybridetechniek zien waarbij de 2.0 TFSI (155
kW/210 pk) samenwerkt met een elektromotor met een vermogen van 32
kW/44 pk. Samen vormen ze een zogenaamde parallel hybrid: de
elektromotor/generator is daarbij ingebouwd in de behuizing van de
achttraps tiptronic versnellingsbak. Deze innovatieve bouwwijze is
niet alleen efficiënt, maar zorgt ook voor een sportief-dynamisch
karakter. Het parallel-hybrid-systeem is zo ontworpen dat de
elektromotor en de verbrandingsmotor heel goed afzonderlijk
functioneren, maar ook kunnen samenwerken. De twee motoren worden dan
met elkaar 'verbonden' door een natte meerplaatskoppeling. Bij
uitsluitend elektrisch rijden bedraagt de actieradius zoân 3
kilometer - een grote afstand in stadsverkeer. De benodigde
elektrische energie wordt opgeslagen in een compacte lithium-ion-accu.
Deze wordt onder meer gevoed door het terugwinnen van uitrol- en
remenergie.
Het studiemodel met de parallel-hybrid techniek dat op de IAA
debuteert, is slechts 100 kilo zwaarder dan het origineel met
uitsluitend een benzinemotor. Ook dat draagt bij aan het zeer gunstige
verbruik van slechts 6,4 l/100 km.
Audiâs hybridetechniek kan worden toegepast in alle modellen met een
in lengterichting geplaatste motor. Vrijwel elke verbrandingsmotor van
Audi is geschikt om in het parallel-hybrid-concept te worden
opgenomen. Audi neemt deze hybridetechniek in productie als specifieke
marktomstandigheden daarom vragen én als het voor de klant
doorslaggevende voordelen heeft.
Efficiency vandaag
Audi is in Frankfurt met een duidelijke toekomstvisie, maar ook
vandaag al laat het merk zien dat dynamisch en zuinig prima samen
kunnen gaan. De Audi A3 1.9 TDI e met een verbruik van slechts 4,5
liter diesel per 100 kilometer (119 gram C02/km) bijvoorbeeld en de A8
2.8 FSI e met een uitstoot van 199 gram CO2/km. Dat neemt niet weg dat
de laatste goed is voor een topsnelheid van 238 km/h. Meer e-modellen
met TDI-, FSI-, en TFSI-motoren zijn op komst.
AutoRai