Europarlement stemt voor strengere
klimaateisen aan auto's
14 september 2007 - De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's
mag in 2012 niet meer zijn dan 120 gram per kilometer. De
milieucommissie van het Europese Parlement stemde op 12 september 2007
voor deze doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen door het
verkeer te verminderen. Naast dit voorstel nam de commissie een aantal
andere aanbevelingen over van Stichting Natuur en Milieu en de
Europese koepelorganisatie Transport and Environment (T&E).
De Europese Commissie stelde in februari ook al voor om de gemiddelde
uitstoot van CO2 door nieuwe auto's te beperken tot 120 gram per
kilometer. Daar hadden de lidstaten met een grote automobielindustrie
toen grote moeite mee; er werd een compromis bereikt op 130 gram per
kilometer. De rest van de beoogde klimaatwinst moest door andere
maatregelen worden bereikt, zoals het gebruik van betere banden,
biobrandstoffen en een zuiniger rijstijl van de automobilist.
Natuur en Milieu en T&E zijn content met het feit dat de
EP-milieucommissie auto's in klasses wil indelen aan de hand van de
mate waarin zij het milieu belasten. Deze systematiek is vergelijkbaar
met het energielabel voor huishoudelijke apparatuur. Eerder was er
sprake van dat gewicht het beoordelingscriterium zou worden, waarbij
zwaardere auto's meer CO2 zouden mogen uitstoten. Gewichtsreductie -
wenselijk om het energiegebruik en dus de uitstoot van CO2 te
beperken - zou dan niet worden gestimuleerd.
Op de langere termijn wil het Europarlement de gemiddelde uitstoot van
auto's beperken tot 95 gram per kilometer (2020). Een voorstel voor de
invoering van een maximum ontwerpsnelheid voor nieuwe auto's heeft het
niet gehaald.
De plenaire stemming van het Europarlement punten volgt in november.
Als het voorstel wordt goedgekeurd, moeten de ministers van Milieu van
de lidstaten het er nog over eens worden.
European Federation for Transport and Environment (T&E)
Publicatiedatum: 14-09-2007
Stichting Natuur en Milieu